Organy sołectwa i ich kompetencje.
1. Jednostkami pomocniczymi Gminy są sołectwa.
2. Organami sołectwa są:
1/. zebranie wiejskie
2/. sołtys
3. Działalność sołtysa wspiera rada sołecka.
4. Do kompetencji zebrania wiejskiego należy:
-
wybieranie i odwoływanie sołtysa i rady sołeckiej,
-
inicjowanie i podejmowanie wspólnych przedsięwzięć na rzecz społeczności wiejskiej,
-
decydowanie w ramach zwykłego zarządu o sposobie korzystania ze wspólnot gruntowych oraz mienia gminnego, stanowiącego własność lub będącego w użytkowaniu sołectwa,
-
decydowanie o sposobie wydatkowania środków finansowych oraz uchwalanie rodzajów i wielkości wkładu mieszkańców na rzecz realizacji wiejskich przedsięwzięć gospodarczych,
-
wypowiadanie się w sprawach działalności gminnych jednostek organizacyjnych,
-
decydowanie w sprawie podejmowania inwestycji sołeckich,
-
podejmowanie decyzji o administrowaniu obiektami użyteczności publicznej w sołectwie w uzgodnieniu z Wójtem Gminy,
-
podejmowanie wspólnych uchwał z innymi sołectwami,
-
współpraca z organizacjami samorządowymi, stowarzyszeniami branżowymi rolników oraz innymi organizacjami i instytucjami prowadzącymi działalność na wsi,
-
występowanie z inicjatywą uchwałodawczą do Rady Gminy we wszystkich sprawach dotyczących społeczności lokalnej,
-
zgłaszanie zastrzeżeń do Rady Gminy w sprawach postanowień Wójta dotyczących Sołectwa.
-
wyrażanie opinii we wszystkich sprawach podejmowanych przez Radę Gminy i Wójta Gminy, a w szczególności:
- zmiany granic i zniesienia sołectwa,
- założeń do projektu planu zagospodarowania przestrzennego,
- lokalizacji zakładów i obiektów uciążliwych dla środowiska,
- założeń projektu budżetu i kierunków polityki społecznej,
- projektów przepisów gminnych,
13. dokonywanie okresowych ocen działalności sołtysa i rady sołeckiej,
14. stanowienie w innych sprawach dotyczących sołectwa w ramach przepisów ustawowych.
(§ 9 Statutu Sołectw)
5. Do zadań sołtysa należy w szczególności:
-
przygotowywanie i zwoływanie zebrań wiejskich,
-
przygotowywanie na zebrania wiejskie projektów rozstrzygnięć i opinii w formie uchwał w sprawach należących do kompetencji sołectwa,
-
wykonywanie uchwał zebrania wiejskiego,
-
gospodarowanie majątkiem sołectwa,
-
reprezentowanie sołectwa na zewnątrz,
-
wykonywanie funkcji z zakresu administracji publicznej,
-
organizowanie wspólnych przedsięwzięć w sołectwie,
-
opiniowanie wniosków mieszkańców sołectwa w sprawach przyznawania ulg, umorzeń i zwolnień z zakresu opłat, podatków i innych należności,
-
potwierdzanie okoliczności, których przy załatwianiu spraw przez mieszkańców wymagają przepisy prawa,
-
występowanie z wnioskami dotyczącymi potrzeb sołectwa i jego mieszkańców oraz prowadzenie działalności interwencyjnej w tym zakresie,
-
sporządzanie kwartalnych informacji o wykorzystaniu środków finansowych sołectwa,
-
podawanie do wiadomości publicznej uchwał i zarządzeń organów gminy oraz informowanie mieszkańców sołectwa w sposób zwyczajowo przyjęty o wszystkich sprawach istotnych dla gminy i sołectwa.
-
uczestniczenie w pracach Rady Gminy, szczególnie poprzez udział w sesjach Rady Gminy i posiedzeniach komisji bez prawa do głosowania, składanie wniosków.
(§ 14, ust. 1 Statutu Sołectw)
6. Do zadań rady sołeckiej należy w szczególności:
-
współdziałanie z sołtysem w prowadzeniu i załatwianiu spraw sołectwa,
-
podejmowanie inicjatyw dotyczących przeznaczenia środków finansowych na cele rozwoju gospodarczego sołectwa,
-
inicjowanie działań społecznie użytecznych dla sołectwa i jego mieszkańców,
-
pełnienie roli stałego komitetu czynów społecznych w ramach upoważnień przez zebranie wiejskie.
(§ 15, ust. 2 Statutu Sołectw)