XML
UCHWAŁA NR IIN/234/13

      UCHWAŁA NR IIN/234/13

RADA GMINY

        z dnia 14 października 2013r.

 

w sprawie nadania sztandaru Publicznemu Gimnazjum  im. Krzysztofa Klenczona w Dźwierzutach

 

            Na podstawie art. 18 ust. 1  ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym  (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 81, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i poz. 146, Nr 40, poz. 230, Nr 160, poz. 675 oraz z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 217, poz. 1281, Nr 149, poz. 887), w związku z art. 5 pkt 5, art. 58 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572, Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400, Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532, Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280, Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320, Nr 148, poz. 991, Nr 127, poz. 857, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 205, poz. 1206, Nr 149, poz. 887) oraz § 1 ust. 4 załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.)

uchwala się, co następuje:

 

§ 1. Nadaje się sztandar Publicznemu Gimnazjum im. Krzysztofa Klenczona w Dźwierzutach.

 

§ 2. Sztandar szkoły składa się z płata i drzewca z głowicą .

 

§ 3. Ustala się następujący wygląd sztandaru:

1)      Płatem sztandaru jest tkanina w kształcie kwadratu o bokach  100 cm. Boki sztandaru są  obszyte złotą nicią i , z wyjątkiem boku przytwierdzonego do drzewca, wykończone złotymi frędzlami;

2)      Strona główna płata – awers sztandaru - sztandaru jest  koloru beżowego. W centralnej części znajduje się wizerunek patrona szkoły Krzysztofa Klenczona wykonany techniką haftu ręcznego. Wokół portretu patrona, po okręgu umieszczony jest napis: Publiczne Gimnazjum im. Krzysztofa Klenczona w Dźwierzutach wykonany  ciemno - zielonymi nićmi. W tle portretu widoczne są dwie przecinające się pięciolinie z pojedynczymi nutami. Na pięciolinii po lewej stronie portretu umieszczony jest duży klucz wiolinowy. Portret Krzysztofa Klenczona, pięciolinie i znaki muzyczne wykonane są haftem ręcznym w kolorze sepii. W lewym górnym rogu sztandaru umieszczony jest herb gminy Dźwierzuty wyszywany nićmi we właściwych dla tego herbu kolorach.

3)       Rewers jest w kolorach białym i czerwonym, umieszczonych obok siebie w równoległych pasach o równej szerokości i długości , z tym, że biały znajduje się u góry. Centralnie ,w czerwonym polu tarczy o złotym obramowaniu , umieszczony jest wyhaftowany srebrną  nicią wizerunek orła białego ustalony dla godła Rzeczypospolitej Polskiej w odrębnych przepisach.

4)      Wzór strony głównej i odwrotnej płata sztandaru określa załącznik nr 1 do uchwały.

5)      Głowicę sztandaru stanowi niklowany, dwustronny orzeł na złotej podstawie;

6)      Drzewiec sztandaru o długości 258 cm wykonany jest z drewna toczonego o średnicy 4 cm. Drzewce jest dwudzielne, połączone tuleją.  Na górnym końcu drzewca umieszczona jest głowica, na dolnym stożkowe okucie z metalu.

§ 4. Ceremoniał używania sztandaru w Publicznym Gimnazjum im. Krzysztofa Klenczona  w Dźwierzutach stanowi załącznik nr 2 do uchwały.

 

§ 5. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy w Dźwierzutach.

 

§ 6.  Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

Przewodniczący Rady Gminy

Krzysztof Sawicki

 


Uzasadnienie

            Dyrektor Publicznego Gimnazjum im. Krzysztofa Klenczona w Dźwierzutach zwróciła się z wnioskiem o nadanie sztandaru dla Publicznego Gimnazjum im. Krzysztofa Klenczona w Dźwierzutach. W związku z nadaniem uchwałą Rady Gminy w Dźwierzutach Nr XX/ 159/05  z dnia  28 lutego  imienia Krzysztofa Klenczona, podjęcie uchwały w sprawie nadania sztandaru im. Krzysztofa Klenczona uznaje się za zasadne. W załączeniu w powyższej sprawie Uchwała Rady Pedagogicznej Publicznego Gimnazjum im. Krzysztofa Klenczona w Dźwierzutach nr 12/2013  z dnia 13.03.2013 r.  oraz Uchwała Rady Rodziców nr 5/2013 z dnia 12.03.2013 r. Sztandar ufundowali rodzice i społeczeństwo Gminy Dźwierzuty wspólnie z organizacjami pozarządowymi, jakie na terenie Gminy Dźwierzuty prowadzą  działalność.


 

Załącznik nr 1

do uchwały IIN/234/13

Rady Gminy Dźwierzuty

 z dnia 14 października 2013r.

Awers sztandaru Publicznego Gimnazjum im. Krzysztofa Klenczona w Dźwierzutach

 

Rewers  sztandaru Publicznego Gimnazjum im. Krzysztofa Klenczona w Dźwierzutach

                                                                                                                        


Załącznik nr 2

                                                                                                         do uchwały IIN/234/13

                                                                                                          Rady Gminy Dźwierzuty

                                                                                                          z dnia 14 października 2013r.

 

 

CEREMONIAŁ UŻYWANIA SZTANDARU W PUBLICZNYM GIMNAZJUM   IM. KRZYSZTOFA KLENCZONA W DŹWIERZUTACH

 

Ceremoniał szkolny jest opisem przeprowadzenia uroczystości z udziałem sztandaru szkolnego i samej celebracji sztandaru. Jest pomocny w organizowaniu ślubowań, przyrzeczeń i innych uroczystości szkolnych. Stanowi integralną część z przyjętą tradycją szkolną i harmonogramem uroczystości i imprez szkolnych.

SZTANDAR SZKOLNY

 

1.       Sztandar szkolny dla społeczności szkolnej jest symbolem Polski-Narodu – Małej Ojczyzny, jaką jest szkoła i jej najbliższe otoczenie. Uroczystości z udziałem sztandaru wymagają zachowania powagi, a przechowywanie , transport i przygotowanie sztandaru do prezentacji , właściwych postaw jego poszanowania.

2.       Sztandar jest przechowywany na terenie szkoły w zamkniętej gablocie łącznie z insygniami pocztu sztandarowego.

3.       Uczestnictwo w poczcie sztandarowym to najbardziej honorowa funkcja uczniowska   w szkole, dlatego w jego składzie winni znajdować się uczniowie wyróżniający się w nauce, o nienagannej postawie i godni tego zaszczytu.

4.                   Poczet sztandarowy powinien być wytypowany z uczniów klas II gimnazjum.

5.                   Skład osobowy pocztu sztandarowego:

·         Chorąży ( sztandarowy) – uczeń gimnazjum,

·         Asysta - dwie uczennice gimnazjum.

6.       Kandydatury składu osobowego do pocztu sztandarowego są przedstawiane przez wychowawców klas na czerwcowej radzie pedagogicznej i przez nią zatwierdzane.

7.       Kadencja pocztu trwa jeden rok (począwszy od przekazania sztandaru podczas uroczystości zakończenia roku szkolnego.)

8.       Wychowawca klasy, w której uczy się chorąży, na czas kadencji zostaje opiekunem ceremoniału i dba o właściwą celebrację sztandaru i zgodny z ceremoniałem przebieg uroczystości na terenie szkoły i poza jej murami.

9.       Decyzją rady pedagogicznej uczniowie mogą być odwołani ze składu pocztu sztandarowego. W takim przypadku dokonuje się wyboru uzupełniającego.

10.               Chorąży i asysta powinni być ubrani odświętnie.

·                 Uczeń – ciemne spodnie, biała koszula,

·         Uczennice – białe bluzki i ciemne spódnice.

11.               Insygnia pocztu  sztandarowego:

1)      biało- czerwone szarfy przewieszone przez prawe ramię, zwrócone kolorem białym
w stronę kołnierza, spięte na lewym biodrze,

2)      białe rękawiczki.

12.               Udział sztandaru w uroczystościach na terenie szkoły:

1)      ceremonii  rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego,

2)      ceremonii ślubowania klas pierwszych gimnazjum,

3)      uroczystości rocznicowe: Konstytucji 3 Maja i Odzyskania Niepodległości,

4)      święto szkoły. 

13.   Udział sztandaru w uroczystościach poza terenem szkoły:

1)      sztandar szkoły może brać udział w uroczystościach rocznicowych organizowanych przez administrację samorządową i państwową oraz w uroczystościach religijnych,

2)      w dniu uroczystości sztandar jest przewieziony w pokrowcu na miejsce zbiórek pocztów sztandarowych,

3)      przy pełnej obsadzie asysty chorąży dokonuje jego rozwinięcia,

4)      celebracja sztandaru jest zgodna z ustaloną regułą zachowania pocztów sztandarowych w czasie danej uroczystości, natomiast chwyty sztandarem obowiązują jak  w ceremoniale uroczystości szkolnych,

5)      po uroczystości sztandar jest przewieziony do szkoły i złożony w gablocie.

14.               Chwyty sztandaru:

1)      postawa zasadnicza – sztandar położony na trzewiku drzewca przy prawej nodze na wysokości czubka buta. Drzewce przytrzymywane prawą ręką na wysokości pasa. Lewa ręka jak w postawie zasadniczej.

2)      postawa „spocznij” – sztandar trzymany przy prawej nodze jak w postawie „zasadniczej”. Chorąży i asysta w postawie „spocznij”.

3)      postawa „na ramię” – chorąży prawą ręką (pomagając sobie lewą) kładzie drzewce na prawe ramię i trzyma je pod kątem 45° w stosunku do ramienia. Prawa ręka wyciągnięta wzdłuż drzewca.

4)      postawa prezentuj – z postawy „zasadniczej” chorąży podnosi sztandar prawą  ręką  i pionowo do góry wzdłuż prawego ramienia (dłoń prawej ręki na wysokości barku). Następnie lewą ręką chwyta drzewiec sztandaru tuż pod prawą i opuszcza prawą rękę na całej jej długości, obejmując dolną część drzewca. Asysta w postawie „zasadniczej”.

5)      salutowanie sztandaru w miejscu – wykonuje się z postawy prezentuj – „Chorąży robi zwrot w prawo skos z równoczesnym wysunięciem lewej nogi w przód na odległość jednej stopy i pochyla sztandar do przodu pod kątem 45°. Po czasie „salutowania” przenosi sztandar do postawy „prezentuj”.

6)      salutowanie sztandarem w marszu z położenia „na ramię” w taki sam sposób jak przy salutowaniu w miejscu.

Komendy: „na prawo patrz” pochyla sztandar,     „baczność” – bierze sztandar na ramię

 

15.  Ceremoniał uroczystości szkolnych  z udziałem sztandaru:

 

    1) Wprowadzenie sztandaru

        

 

Komendy

Opis sytuacyjny zachowania się uczestników po komendzie

 

Poczet sztandarowy

 

Sztandar

,, Proszę o powstanie”

uczestnicy powstają przed wprowadzeniem sztandaru

przygotowanie do wyjścia

Postawa „na ramię”

„Baczność” sztandar wprowadzić

uczestnicy w postawie „zasadniczej”

- wprowadzenie sztandaru

- zatrzymanie na ustalonym miejscu

- w postawie „na ramię w marszu”

- postawa „prezentuj”

„Do hymnu”

jak wyżej

postawa „zasadnicza”

postawa „salutowanie            w miejscu”

„Po hymnie”

uczestnicy w postawie „spocznij”

spocznij

- postawa „prezentuj”

-postawa „spocznij”

,, Można usiąść”

uczestnicy siadają

spocznij

- postawa „spocznij”

 

        2) Wyprowadzenie sztandaru

 

,, Proszę  o powstanie”

uczestnicy powstają przed wyprowadzeniem sztandaru

spocznij

postawa „spocznij”

„Baczność” sztandar wyprowadzić

uczestnicy w postawie „zasadniczej”

- „postawa zasadnicza”

- wyprowadzenie sztandaru

postawa „zasadnicza”

postawa „na ramię     w marszu”

„Spocznij”

Uczestnicy siadają

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16. Ceremoniał przekazania sztandaru.

 

Komendy

Opis sytuacyjny zachowania się uczestników

Poczet sztandarowy

Sztandar

,, Proszę wstać”

uczestnicy wstają

postawa „spocznij”

postawa „spocznij”

,, Poczet sztandarowy oraz nowy skład pocztu (lub wytypowani uczniowie kl.. II)do przekazania sztandaru- wystąp”

uczestnicy postawa „zasadnicza” nowy skład pocztu występuje i ustawia się z przodu sztandaru

postawa „zasadnicza”

- postawa „zasadnicza”

- postawa „prezentuj”

„Baczność” – sztandar przekazać

uczestnicy postawa „zasadnicza”

dotychczasowa asysta przekazuje insygnia ustawia się obok nowej asysty po lewej i prawej stronie

-chorąży podaje sztandar jednej                z asysty,

- przekazuje szarfę potem rękawiczki

- następnie odbiera sztandar i przekazuje go nowemu chorążemu i mówi: „Przekazujemy Wam sztandar szkoły – symbol patriotyzmu                      i tradycji, noście go z dumą i honorem”

- sztandar w postawie „spocznij”

„Baczność” ustępujący poczet odmaszerować „spocznij”

uczestnicy w postawie „zasadniczej” nagradzają barwami ustępującymi poczet, który przechodzi na wyznaczone miejsce

postawa „zasadnicza” postawa „spocznij”

postawa „prezentuj”

postawa „spocznij”

„Baczność”- sztandar wyprowadzić

postawa „zasadnicza”

postawa „zasadnicza” wyprowadzenie sztandaru

postawa „zasadnicza”

postawa „na ramię              w marszu”

„Spocznij”

uczestnicy siadają

 

 

 

 

 

17.Ceremoniał ślubowania klas pierwszych.

 

Komendy

Opis sytuacyjny zachowania się uczestników

Poczet sztandarowy

Sztandar

,, Proszę wstać”

uczestnicy wstają

 

 

„Baczność” sztandar wprowadzić

uczestnicy w postawie zasadniczej

- wprowadzenie sztandaru, zatrzymanie na ustalonym miejscu

- postawa „na ramię w marszu”

- postawa zasadnicza

„ Do ślubowania”

uczestnicy w postawie „zasadniczej” ślubujący podnoszą prawą rękę do ślubowania (palce na wysokości oczu)

Postawa „zasadnicza”

- postawa „prezentuj”

- postaw „salutowanie                    w miejscu”

„ Po ślubowaniu”

uczestnicy „spocznij” ślubujący opuszczają rękę

Postawa „spocznij”

- postawa „prezentuj”

- postawa „zasadnicza”

„Baczność” – sztandar szkoły wyprowadzić

uczestnicy postawa „zasadnicza”

- postawa „zasadnicza”

wyprowadzenie sztandaru

- postawa „zasadnicza”

- postawa „na ramię w marszu”

Spocznij

uczestnicy siadają

 

 

 

Podmiot publikującyUrząd Gminy w Dźwierzutach
WytworzyłDorota Gut - Podinspektor ds. Organizacyjnych2013-10-14
Publikujący Krzysztof Kołakowski - Administrator BIP 2013-10-17 10:40
Modyfikacja Krzysztof Kołakowski - Administrator BIP 2013-10-17 10:44