XML
Uchwała Nr XXXIII/296/14

 

Uchwała Nr XXXIII/296/14

Rady Gminy Dźwierzuty

z dnia 28 maja 2014r.

 

w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy Dźwierzuty

 

 

Na podstawie art. 5a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 594 ze zmianami), Rada Gminy Dźwierzuty uchwala, co następuje:

 

§ 1

Określa się zasady i tryb przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy Dźwierzuty, w brzmieniu stanowiącym załącznik do uchwały.

 

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Dźwierzuty.

 

§ 3

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

 

 

 

 

Przewodniczący Rady Gminy

 

Krzysztof Sawicki


Załącznik do Uchwały Nr XXXIII/296/14

Rady Gminy Dźwierzuty

z dnia 28 maja 2014r.

 

 

 

 

ZASADY I TRYB PRZEPROWADZANIA KONSULTACJI SPOŁECZNYCH
Z MIESZKAŃCAMI GMINY DŹWIERZUTY

 

 

Mając na względzie konstytucyjne zasady ustroju Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności zasady: suwerenności narodu, demokratycznego państwa prawnego oraz społeczeństwa obywatelskiego, w celu umożliwienia mieszkańcom Gminy Dźwierzuty bezpośredniego uczestnictwa w podejmowaniu decyzji przez organy gminy w sprawach ważnych dla wspólnoty samorządowej, przyjmuje się niniejszy regulamin określający zasady i tryb przeprowadzania konsultacji społecznych w sposób inny niż w drodze referendum lokalnego.

 

 

Rozdział 1

Przepisy ogólne

 

§ 1

Ilekroć w tekście jest mowa o:

1)      Radzie – rozumie się przez to Radę Gminy Dźwierzuty,

2)      Wójcie – rozumie się przez to Wójta Gminy Dźwierzuty,

3)      Gminie – rozumie się przez to Gminę Dźwierzuty,

4)      konsultacjach – rozumie się przez to konsultacje społeczne przeprowadzane na podstawie niniejszego regulaminu,

5)      Urzędzie – rozumie się przez to Urząd Gminy Dźwierzuty.

 

§ 2

1.    Konsultacje przeprowadza się w przypadkach określonych ustawami oraz w innych sprawach ważnych dla Gminy.

2.    Konsultacje mają charakter opiniodawczy; ich wyniki nie wiążą organów gminy, chyba że ustawa stanowi inaczej.

 

§ 3

W konsultacjach społecznych, w zależności od ich przedmiotu i zasięgu, mogą uczestniczyć:

1)   wszyscy mieszkańcy gminy, jeśli sprawa dotyczy obszaru całej gminy,

2)   mieszkańcy określonej części obszaru gminy, jeśli sprawa dotyczy jedynie tej części gminy,

3)   przedstawiciele grup społeczno-zawodowych, organizacji pozarządowych lub innych podmiotów, jeśli sprawa dotyczy tej grupy mieszkańców.

 

§ 4

Konsultacje przeprowadza się w sposób:

1)   stwarzający warunki do powszechnego uczestnictwa w nich osób i podmiotów wymienionych w § 3,

2)   szanujący suwerenność oraz równe prawa wszystkich osób i podmiotów uczestniczących w konsultacjach,

3)   zapewniający rzetelność i kompletność informacji o przedmiocie konsultacji oraz ich szczegółowych zasadach i trybie.

 

Rozdział 2

Przedmiot i cel konsultacji

 

§ 5

Konsultacje przeprowadza się w sprawach dotyczących w szczególności:

1)   strategii rozwoju Gminy,

2)   strategii rozwiązywania problemów społecznych Gminy,

3)   innych strategii i programów branżowych w dziedzinach obejmujących zadania własne gminy,

4)   wieloletnich planów inwestycyjnych,

5)   inwestycji budowlanych Gminy,

6)   planu gospodarki odpadami,

7)   aktów prawa miejscowego.

 

§ 6

Konsultacje w zależności od ich przedmiotu oraz zakresu przeprowadza się w celu:

1)   informowania mieszkańców o planowanych przedsięwzięciach i zamierzeniach władz Gminy;

2)   poznania opinii mieszkańców na określony temat;

3)   uwzględnienia oczekiwań i potrzeb społecznych;

4)   zapewnienia udziału mieszkańców w formułowaniu i wyborze ważnych celów;

5)   uzyskania akceptacji dla planowanych przedsięwzięć;

6)   zebrania danych pozwalających oszacować korzyści i koszty wynikające z realizacji strategii lub projektu.

 

Rozdział 3

Inicjowanie konsultacji

 

§ 7

1.    Decyzję o przeprowadzeniu konsultacji podejmuje Wójt w drodze zarządzenia na podstawie odpowiedniej uchwały Rady, z inicjatywy własnej lub na wniosek uprawnionych podmiotów.

2.    W treści zarządzenia określa się:

1)   szczegółowy cel i przedmiot konsultacji,

2)   czas rozpoczęcia i zakończenia konsultacji,

3)   zasięg terytorialny oraz podmioty uczestniczące w konsultacjach,

4)   formy przeprowadzenia konsultacji,

5)   wydział Urzędu lub jednostkę gminną odpowiedzialną za przeprowadzenie konsultacji.

 

§ 8

1.    Z wnioskiem do Wójta o przeprowadzenie konsultacji mogą wystąpić:

1)   pełnoletni mieszkańcy Gminy w liczbie co najmniej 30 osób,

2)   komisja Rady właściwa rzeczowo do przedmiotu konsultacji,

3)   radni w liczbie co najmniej 5,

4)   rada sołecka,

5)   organizacja pozarządowa w dziedzinie dotyczącej prowadzonej przez nią działalności statutowej.

2.    Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:

1)   termin i zakres terytorialny konsultacji,

2)   formę konsultacji,

3)   określenie sposobu zgłaszania opinii, uwag i propozycji,

4)   uzasadnienie z określeniem celu, jaki ma zostać osiągnięty;

5)   listę osób popierających wniosek ze wskazaniem imion, nazwisk, adresów, nr PESEL oraz ich własnoręcznymi podpisami, a w przypadku organizacji pozarządowej – jej nazwę, siedzibę, określone w statucie cele działania oraz wykaz osób wchodzących w skład zarządu;

6)   wskazanie osoby, z którą należy się kontaktować w sprawie złożonego wniosku oraz danych kontaktowych,

7)   informację o sposobie dostępu do dokumentacji dotyczącej przedmiotu konsultacji.

3.    Wniosek spełniający wymogi określone w ust. 2 jest rozpatrywany przez Wójta w terminie
30 dni od dnia złożenia.

4.    Wnioski niekompletne powinny zostać uzupełnione w terminie 5 dni od daty wezwania do uzupełnienia. Wnioski nieuzupełnione nie podlegają rozpatrzeniu.

5.    O przeprowadzeniu konsultacji lub odmowie ich przeprowadzenia Wójt bezzwłocznie informuje wnioskodawcę. W przypadku odmowy przeprowadzenia konsultacji, informacja powinna zawierać uzasadnienie.

 

§ 9

1.    Decyzję o konsultacjach Wójt podaje do publicznej wiadomości co najmniej na 7 dni przed datą ich rozpoczęcia, poprzez zamieszczenie ogłoszenia:

1)   na tablicy informacyjnej w budynku Urzędu,

2)   na tablicach informacyjnych w sołectwach na terenie gminy,

3)   na stronie internetowej gminy oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu.

2.    W celu dotarcia do jak najszerszego grona osób i innych podmiotów, których dotyczą konsultacje, można stosować inne niż wymienione w ust. 1 metody upowszechniania treści ogłoszenia.

 

Rozdział 4

Formy i tryb konsultacji

 

§ 10

1.    Konsultacje społeczne przeprowadza się w następujących formach:

1)   publiczne wezwanie do zgłaszania opinii – polega na podaniu do publicznej wiadomości tematu konsultacji i zaproszeniu do zgłaszania opinii i uwag przez mieszkańców w formie pisemnej;

2)   publiczne spotkania z mieszkańcami – tzw. „spotkania otwarte” adresowane do szerokiego grona zainteresowanych;

3)   reprezentatywne ilościowe badania opinii publicznej;

4)   jakościowe metody badania opinii, np. zogniskowane wywiady grupowe, indywidualne wywiady pogłębione;

5)   warsztaty obywatelskie z udziałem mieszkańców i ekspertów;

6)   konsultacje eksperckie realizowane w formie pozyskania indywidualnych opinii pisemnych lub pracy zespołów opiniodawczo-konsultacyjnych.

2.    Wójt dokonuje wyboru formy konsultacji w zależności od potrzeb i zaistniałych okoliczności.

3.    Możliwe jest łączenie kilku form prowadzenia konsultacji.

4.    Konsultacje trwają co najmniej 14 dni.

 

§ 11

1.    Konsultacje w formie publicznego wezwania do zgłaszania opinii są prowadzone z wykorzystaniem formularza, który udostępnia się:

1)   w formie elektronicznej – na stronie internetowej Gminy, w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu i innych jednostek gminnych odpowiedzialnych za przeprowadzenie konsultacji;

2)   w formie papierowej – w Urzędzie oraz innych jednostkach gminnych odpowiedzialnych za przeprowadzenie konsultacji.

2.    Formularz powinien zawierać temat konsultacji, wskazanie strony internetowej oraz miejsca, gdzie można uzyskać wyczerpujące informacje dotyczące konsultowanego zagadnienia, a także określenie terminu oraz metody, przy użyciu której są zbierane wypełnione formularze.

 

§ 12

1.    Wójt jest zobowiązany zapewnić odpowiednią opiekę merytoryczną i organizacyjną, jak również bezstronny sposób prowadzenia spotkań konsultacyjnych, w tym warsztatów obywatelskich oraz konsultacji eksperckich.

2.    Rozwiązania wypracowane podczas spotkania konsultacyjnego powinny być wynikiem kompromisu.

3.    Ze spotkania sporządza się protokół wraz z listą obecności. W protokole zamieszcza się informację o przebiegu dyskusji oraz podjętych ustaleniach i wynikach konsultacji.

 

§ 13

Wójt może zlecić wyspecjalizowanemu podmiotowi przeprowadzenie konsultacji w formie ilościowych i/lub jakościowych badań opinii publicznej.

 

Rozdział 5

Wyniki konsultacji

 

§ 14

1.    Wójt podaje do publicznej wiadomości wyniki konsultacji w ciągu 30 dni od daty ich zakończenia w formie raportu podsumowującego.

2.    Raport, o którym mowa w ust. 1, zawiera co najmniej informację o:

1)   przedmiocie i celu konsultacji,

2)   podmiotach zaangażowanych w konsultacje,

3)   przebiegu i zastosowanych formach konsultacji,

4)   wynikach konsultacji społecznych, w tym rozstrzygnięciach i/lub rekomendowanych kierunkach działań; kwestiach wymagających dalszych uzgodnień; przyjętych oraz odrzuconych wnioskach wraz z uzasadnieniem.

3.    Raport podlega opublikowaniu na stronie internetowej Gminy, w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu i innych jednostek gminnych odpowiedzialnych za przeprowadzenie konsultacji.

4.    Wójt przedstawia również wyniki konsultacji na najbliższej sesji Rady.

 

Rozdział 6

Postanowienia końcowe

 

§ 15

1.    Konsultacje społeczne są ważne bez względu na ilość osób w nich uczestniczących.

2.    Nie przedstawienie opinii w terminie wyznaczonym na konsultacje społeczne oznacza rezygnację osoby lub podmiotu z prawa jej wyrażenia.

3.    Koszty związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem konsultacji pokrywane są z budżetu Gminy.

 
Podmiot publikującyUrząd Gminy w Dźwierzutach
WytworzyłDorota Gut - Podinspektor ds. Organizacyjnych2014-05-28
Publikujący Krzysztof Kołakowski - Administrator BIP 2014-06-09 07:44