Uchwała Nr XXXIII/296/14
Rady Gminy Dźwierzuty
z dnia 28 maja 2014r.
w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy Dźwierzuty
Na podstawie art. 5a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 594 ze zmianami), Rada Gminy Dźwierzuty uchwala, co następuje:
§ 1
Określa się zasady i tryb przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy Dźwierzuty, w brzmieniu stanowiącym załącznik do uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Dźwierzuty.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Przewodniczący Rady Gminy
Krzysztof Sawicki
Załącznik do Uchwały Nr XXXIII/296/14
Rady Gminy Dźwierzuty
z dnia 28 maja 2014r.
ZASADY I TRYB PRZEPROWADZANIA KONSULTACJI SPOŁECZNYCH
Z MIESZKAŃCAMI GMINY DŹWIERZUTY
Mając na względzie konstytucyjne zasady ustroju Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności zasady: suwerenności narodu, demokratycznego państwa prawnego oraz społeczeństwa obywatelskiego, w celu umożliwienia mieszkańcom Gminy Dźwierzuty bezpośredniego uczestnictwa w podejmowaniu decyzji przez organy gminy w sprawach ważnych dla wspólnoty samorządowej, przyjmuje się niniejszy regulamin określający zasady i tryb przeprowadzania konsultacji społecznych w sposób inny niż w drodze referendum lokalnego.
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1
Ilekroć w tekście jest mowa o:
1) Radzie – rozumie się przez to Radę Gminy Dźwierzuty,
2) Wójcie – rozumie się przez to Wójta Gminy Dźwierzuty,
3) Gminie – rozumie się przez to Gminę Dźwierzuty,
4) konsultacjach – rozumie się przez to konsultacje społeczne przeprowadzane na podstawie niniejszego regulaminu,
5) Urzędzie – rozumie się przez to Urząd Gminy Dźwierzuty.
§ 2
1. Konsultacje przeprowadza się w przypadkach określonych ustawami oraz w innych sprawach ważnych dla Gminy.
2. Konsultacje mają charakter opiniodawczy; ich wyniki nie wiążą organów gminy, chyba że ustawa stanowi inaczej.
§ 3
W konsultacjach społecznych, w zależności od ich przedmiotu i zasięgu, mogą uczestniczyć:
1) wszyscy mieszkańcy gminy, jeśli sprawa dotyczy obszaru całej gminy,
2) mieszkańcy określonej części obszaru gminy, jeśli sprawa dotyczy jedynie tej części gminy,
3) przedstawiciele grup społeczno-zawodowych, organizacji pozarządowych lub innych podmiotów, jeśli sprawa dotyczy tej grupy mieszkańców.
§ 4
Konsultacje przeprowadza się w sposób:
1) stwarzający warunki do powszechnego uczestnictwa w nich osób i podmiotów wymienionych w § 3,
2) szanujący suwerenność oraz równe prawa wszystkich osób i podmiotów uczestniczących w konsultacjach,
3) zapewniający rzetelność i kompletność informacji o przedmiocie konsultacji oraz ich szczegółowych zasadach i trybie.
Rozdział 2
Przedmiot i cel konsultacji
§ 5
Konsultacje przeprowadza się w sprawach dotyczących w szczególności:
1) strategii rozwoju Gminy,
2) strategii rozwiązywania problemów społecznych Gminy,
3) innych strategii i programów branżowych w dziedzinach obejmujących zadania własne gminy,
4) wieloletnich planów inwestycyjnych,
5) inwestycji budowlanych Gminy,
6) planu gospodarki odpadami,
7) aktów prawa miejscowego.
§ 6
Konsultacje w zależności od ich przedmiotu oraz zakresu przeprowadza się w celu:
1) informowania mieszkańców o planowanych przedsięwzięciach i zamierzeniach władz Gminy;
2) poznania opinii mieszkańców na określony temat;
3) uwzględnienia oczekiwań i potrzeb społecznych;
4) zapewnienia udziału mieszkańców w formułowaniu i wyborze ważnych celów;
5) uzyskania akceptacji dla planowanych przedsięwzięć;
6) zebrania danych pozwalających oszacować korzyści i koszty wynikające z realizacji strategii lub projektu.
Rozdział 3
Inicjowanie konsultacji
§ 7
1. Decyzję o przeprowadzeniu konsultacji podejmuje Wójt w drodze zarządzenia na podstawie odpowiedniej uchwały Rady, z inicjatywy własnej lub na wniosek uprawnionych podmiotów.
2. W treści zarządzenia określa się:
1) szczegółowy cel i przedmiot konsultacji,
2) czas rozpoczęcia i zakończenia konsultacji,
3) zasięg terytorialny oraz podmioty uczestniczące w konsultacjach,
4) formy przeprowadzenia konsultacji,
5) wydział Urzędu lub jednostkę gminną odpowiedzialną za przeprowadzenie konsultacji.
§ 8
1. Z wnioskiem do Wójta o przeprowadzenie konsultacji mogą wystąpić:
1) pełnoletni mieszkańcy Gminy w liczbie co najmniej 30 osób,
2) komisja Rady właściwa rzeczowo do przedmiotu konsultacji,
3) radni w liczbie co najmniej 5,
4) rada sołecka,
5) organizacja pozarządowa w dziedzinie dotyczącej prowadzonej przez nią działalności statutowej.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:
1) termin i zakres terytorialny konsultacji,
2) formę konsultacji,
3) określenie sposobu zgłaszania opinii, uwag i propozycji,
4) uzasadnienie z określeniem celu, jaki ma zostać osiągnięty;
5) listę osób popierających wniosek ze wskazaniem imion, nazwisk, adresów, nr PESEL oraz ich własnoręcznymi podpisami, a w przypadku organizacji pozarządowej – jej nazwę, siedzibę, określone w statucie cele działania oraz wykaz osób wchodzących w skład zarządu;
6) wskazanie osoby, z którą należy się kontaktować w sprawie złożonego wniosku oraz danych kontaktowych,
7) informację o sposobie dostępu do dokumentacji dotyczącej przedmiotu konsultacji.
3. Wniosek spełniający wymogi określone w ust. 2 jest rozpatrywany przez Wójta w terminie
30 dni od dnia złożenia.
4. Wnioski niekompletne powinny zostać uzupełnione w terminie 5 dni od daty wezwania do uzupełnienia. Wnioski nieuzupełnione nie podlegają rozpatrzeniu.
5. O przeprowadzeniu konsultacji lub odmowie ich przeprowadzenia Wójt bezzwłocznie informuje wnioskodawcę. W przypadku odmowy przeprowadzenia konsultacji, informacja powinna zawierać uzasadnienie.
§ 9
1. Decyzję o konsultacjach Wójt podaje do publicznej wiadomości co najmniej na 7 dni przed datą ich rozpoczęcia, poprzez zamieszczenie ogłoszenia:
1) na tablicy informacyjnej w budynku Urzędu,
2) na tablicach informacyjnych w sołectwach na terenie gminy,
3) na stronie internetowej gminy oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu.
2. W celu dotarcia do jak najszerszego grona osób i innych podmiotów, których dotyczą konsultacje, można stosować inne niż wymienione w ust. 1 metody upowszechniania treści ogłoszenia.
Rozdział 4
Formy i tryb konsultacji
§ 10
1. Konsultacje społeczne przeprowadza się w następujących formach:
1) publiczne wezwanie do zgłaszania opinii – polega na podaniu do publicznej wiadomości tematu konsultacji i zaproszeniu do zgłaszania opinii i uwag przez mieszkańców w formie pisemnej;
2) publiczne spotkania z mieszkańcami – tzw. „spotkania otwarte” adresowane do szerokiego grona zainteresowanych;
3) reprezentatywne ilościowe badania opinii publicznej;
4) jakościowe metody badania opinii, np. zogniskowane wywiady grupowe, indywidualne wywiady pogłębione;
5) warsztaty obywatelskie z udziałem mieszkańców i ekspertów;
6) konsultacje eksperckie realizowane w formie pozyskania indywidualnych opinii pisemnych lub pracy zespołów opiniodawczo-konsultacyjnych.
2. Wójt dokonuje wyboru formy konsultacji w zależności od potrzeb i zaistniałych okoliczności.
3. Możliwe jest łączenie kilku form prowadzenia konsultacji.
4. Konsultacje trwają co najmniej 14 dni.
§ 11
1. Konsultacje w formie publicznego wezwania do zgłaszania opinii są prowadzone z wykorzystaniem formularza, który udostępnia się:
1) w formie elektronicznej – na stronie internetowej Gminy, w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu i innych jednostek gminnych odpowiedzialnych za przeprowadzenie konsultacji;
2) w formie papierowej – w Urzędzie oraz innych jednostkach gminnych odpowiedzialnych za przeprowadzenie konsultacji.
2. Formularz powinien zawierać temat konsultacji, wskazanie strony internetowej oraz miejsca, gdzie można uzyskać wyczerpujące informacje dotyczące konsultowanego zagadnienia, a także określenie terminu oraz metody, przy użyciu której są zbierane wypełnione formularze.
§ 12
1. Wójt jest zobowiązany zapewnić odpowiednią opiekę merytoryczną i organizacyjną, jak również bezstronny sposób prowadzenia spotkań konsultacyjnych, w tym warsztatów obywatelskich oraz konsultacji eksperckich.
2. Rozwiązania wypracowane podczas spotkania konsultacyjnego powinny być wynikiem kompromisu.
3. Ze spotkania sporządza się protokół wraz z listą obecności. W protokole zamieszcza się informację o przebiegu dyskusji oraz podjętych ustaleniach i wynikach konsultacji.
§ 13
Wójt może zlecić wyspecjalizowanemu podmiotowi przeprowadzenie konsultacji w formie ilościowych i/lub jakościowych badań opinii publicznej.
Rozdział 5
Wyniki konsultacji
§ 14
1. Wójt podaje do publicznej wiadomości wyniki konsultacji w ciągu 30 dni od daty ich zakończenia w formie raportu podsumowującego.
2. Raport, o którym mowa w ust. 1, zawiera co najmniej informację o:
1) przedmiocie i celu konsultacji,
2) podmiotach zaangażowanych w konsultacje,
3) przebiegu i zastosowanych formach konsultacji,
4) wynikach konsultacji społecznych, w tym rozstrzygnięciach i/lub rekomendowanych kierunkach działań; kwestiach wymagających dalszych uzgodnień; przyjętych oraz odrzuconych wnioskach wraz z uzasadnieniem.
3. Raport podlega opublikowaniu na stronie internetowej Gminy, w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu i innych jednostek gminnych odpowiedzialnych za przeprowadzenie konsultacji.
4. Wójt przedstawia również wyniki konsultacji na najbliższej sesji Rady.
Rozdział 6
Postanowienia końcowe
§ 15
1. Konsultacje społeczne są ważne bez względu na ilość osób w nich uczestniczących.
2. Nie przedstawienie opinii w terminie wyznaczonym na konsultacje społeczne oznacza rezygnację osoby lub podmiotu z prawa jej wyrażenia.
3. Koszty związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem konsultacji pokrywane są z budżetu Gminy.
|