XML
Uchwała Nr XXI/172/12

 

 

Uchwała Nr XXI/172/12
Rady Gminy w Dźwierzutach

z dnia 28 grudnia 2012 r.

 

w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Dźwierzuty

Nieważność załącznika do Uchwały w częsci dotyczącej od § 2 do 7,9,10,12. Roztrzygnięcie nadzorcze nr PN.4131.79.13 z dn. 23.01.2013

 

Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz. 391 z późn. zm.), art. 18 ust. 2   pkt 15 oraz art. 40 ust. 1   ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Szczytnie, Rada Gminy w Dźwierzutach uchwala, co następuje:  

§ 1

Uchwala się regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy
Dźwierzuty stanowiący załącznik
 do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Dźwierzuty.

§ 3

 

Traci moc Uchwała Nr IX/77/07 Rady Gminy w Dźwierzutach z dnia 30 listopada 2007 r. w sprawie uchwalenia „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Dźwierzuty”

§ 4

 

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

 

Przewodniczący Rady Gminy

Krzysztof Sawicki


 


 

 


 

 

Uzasadnienie do Uchwały Nr XXI/172/12
Rady Gminy w Dźwierzutach
z dnia 28 grudnia 2012 r.

w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie

gminy Dźwierzuty

 

W związku ze zmianami wprowadzonymi do ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 391 z późn. zm.) zachodzi konieczność uchwalenia nowego regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Dźwierzuty. Regulamin został dostosowany do obowiązujących obecnie norm prawnych oraz do Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami, który został uchwalony Uchwałą Nr XVIII/333/12 z dnia 19.06.2012 r. Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach regulamin uchwala Rada, po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Szczytnie pismem znak: HK4011.7.25.2012 z dnia 31.10.2012 r. pozytywnie zaopiniował projekt regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Dźwierzuty. Zatem podjęcie niniejszej uchwały jest uzasadnione i konieczne.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

 


 

 

Załącznik do Uchwały Nr XXI/172/12
Rady Gminy w Dźwierzutach
z dnia 28 grudnia 2012 r.


 

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY DŹWIERZUTY

Rozdział I
Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dźwierzuty, zwany dalej regulaminem, określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Dżwierzuty dotyczące:

1)  wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,

b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do

użytku publicznego,

c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;

2)  rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:

a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,

b) liczby osób korzystających z tych pojemników;

3)  częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;

5)  obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

6)  wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

7)  wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.


 

Rozdział II 
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

 

§ 2

1.  Właściciele nieruchomości obowiązek utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości, realizują poprzez gromadzenie odpadów komunalnych i ich przekazywanie zgodnie z wymogami niniejszego regulaminu.

2.  W drodze selektywnej zbiórki, wydzieleniu z wytworzonych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych podlegają następujące odpady:

a) papier i tektura,

b) szkło,

c) tworzywa sztuczne,

d) metale,

e) opakowania wielomateriałowe,

f) popioły i żużle,

g) ulegające biodegradacji, w tym opakowaniowe biodegradowalne oraz odpady zielone.

Ponadto, niezależnie od prowadzonej segregacji, wyodrębnieniu ze strumienia odpadów podlegają:

h) przeterminowane leki,

i) chemikalia,

j) zużyte baterie i akumulatory,

k) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,

l) meble i inne odpady wielkogabarytowe,

m) odpady budowlane i rozbiórkowe,

n) zużyte opony.

3.  Papier i tekturę, szkło, tworzywa sztuczne, metale, odpady wielomateriałowe, odpady biodegradowalne (w tym opakowaniowe ulegające biodegradacji i odpady zielone), popioły i żużle należy gromadzić w przeznaczonych do tego celu odpowiednio oznakowanych pojemnikach lub workach foliowych.

4.  Postępowanie z odpadami komunalnymi:

a)  opróżnione opakowania należy, jeśli rodzaj materiału na to pozwala, trwale zgnieść przed włożeniem do worka lub pojemnika,

b)  przeznaczone do selektywnego zbierania opakowania po żywności i inne, które uległy zabrudzeniu, należy przed włożeniem do worka lub pojemnika oczyścić i umyć,

c)  z odpadów opakowaniowych posiadających nakrętki należy je odkręcić i trwale zgnieść opakowanie,

d)  odpady niebezpieczne należy gromadzić, a także przygotować do odbioru w sposób uniemożliwiający lub ograniczający udział osób trzecich,

e)  właściciele nieruchomości kompostujący we własnym zakresie odpady biodegradowalne (które ulegają rozkładowi maksymalnie w ciągu roku) są zobowiązani zachować odpowiednie warunki sanitarne i nie stwarzać uciążliwości dla otoczenia.

5.  Przeterminowane leki należy umieszczać w przeznaczonych do tego celu i specjalnie oznakowanych pojemnikach znajdujących się na terenie aptek i placówek służby zdrowia.

6.  Chemikalia (farby, lakiery, rozpuszczalniki, środki ochrony roślin, oleje odpadowe) należy przekazywać do punktów zbiórki w porozumieniu z odbiorcą odpadów. Powinny one być przetrzymywane w pomieszczeniach, w których nie ma zagrożenia życia lub zdrowia mieszkańców.

7.  Meble i inne odpady wielkogabarytowe:

a)  odpady wielkogabarytowe należy gromadzić w wyznaczonym miejscu na terenie swojej nieruchomości,

b)  odbiór odpadów wielkogabarytowych należy zgłosić uprawnionemu przedsiębiorcy uzgadniając termin ich odbioru,

c)  w dniu odbioru należy wystawić je przed posesją lub w dostępnym miejscu na terenie nieruchomości i umożliwić wjazd pojazdu odbierającego odpady.

8.  Odpady budowlane i rozbiórkowe:

a)  powstałe w wyniku robót prowadzonych we własnym zakresie, właściciele nieruchomości zobowiązani są zbierać w workach foliowych lub specjalnie przygotowanych przez prowadzącego prace pojemnikach uniemożliwiających pylenie,

b)  odbiór tych odpadów odbywa sie w sposób i w terminach uzgodnionych z odbiorcą odpadów,

c)  dopuszcza się wykorzystanie gruzu nie zanieczyszczonego innymi odpadami do utwardzania dróg na terenie własnej nieruchomości lub przekazania go na drogi gminne.

9.  Zużyte baterie i akumulatory:

a)  zużyte baterie mogą być zbierane w placówkach oświatowych (w ramach realizowanego programu edukacyjnego dla uczniów) i innych obiektach użyteczności publicznej zaangażowanych w akcję zbierania tych odpadów oraz w specjalnych pojemnikach w punktach handlowych prowadzących sprzedaż detaliczną baterii,

b)  zużyte akumulatory mogą być przekazywane do punktów handlowych prowadzących sprzedaż akumulatorów oraz w stacjach obsługi i naprawy pojazdów.

10.  Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny:

a)  pochodzący z terenu nieruchomości powinien być zbierany i przekazywany do punktów sprzedaży detalicznej przy zakupie sprzętu tego samego rodzaju co sprzęt zużyty i w tej samej ilości, bądź w wyspecjalizowanych punktach zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego lub razem ze zbiórką odpadów wielkogabarytowych po uzgodnieniu z odbiorcą odpadów,

b)  może być pozostawiony w punkcie serwisowym, jeżeli naprawa jest niemożliwa lub nieopłacalna.

11.  Zużyte opony mogą być przekazywane razem ze zbiórką odpadów wielkogabarytowych po uzgodnieniu z podmiotem odbierającym odpady lub zgodnie z wymaganiami przepisów odrębnych.

12.  Popioły i żużle powinny być gromadzone w pojemniku odpornym na wysoką temperaturę lub po ostudzeniu gromadzone w workach foliowych.

13.  Po powstaniu na terenie Gminy Dźwierzuty Dobrowolnego Punktu Gromadzenia Odpadów przekazywanie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, zużytych baterii i akumulatorów, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych, chemikaliów oraz zużytych opon powstałych na terenie nieruchomości będzie następowało do tego punktu.

§ 3

1.  Uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń:

a)  właściciele nieruchomości obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń na terenach publicznych położonych wzdłuż nieruchomości, realizują w sposób nie zakłócający ruchu pieszych i pojazdów,

b)  uprzątanie błota, śniegu i lodu z części nieruchomości służących do użytku publicznego należy rozpocząć niezwłocznie po ich pojawieniu się, a innych zanieczyszczeń (w tym piasku po roztopach) w miarę potrzeb, po czym należy złożyć je na skraju chodnika, tak aby mogły je sprzątnąć służby utrzymujące w stanie czystości jezdnię,

c)  w okresie zimowym, w celu likwidacji śliskości na chodnikach położonych wzdłuż nieruchomości, właściciele zobowiązani są do posypania go piaskiem lub piaskiem zmieszanym ze środkami chemicznymi nie działającymi szkodliwie na tereny zieleni oraz drzewa.

2.  Mycie samochodów poza myjniami samochodowymi jest dozwolone na terenie nieruchomości nie służącej do użytku publicznego pod warunkiem, że ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej, zbiorników bezodpływowych lub gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisamu odrębnymi. Ścieki takie nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do gruntu, cieków i zbiorników wodnych.

3.  Drobne naprawy pojazdów poza warsztatami samochodowymi, np wymiana kół, świec zapłonowych, żarówek, uzupełnianie płynów, regulacje, itp. mogą być przeprowadzane w obrębie nieruchomości tylko za zgodą właściciela nieruchomości, jeżeli nie spowodują zanieczyszczenia wód i gleby oraz uciążliwości dla sąsiadów, a powstałe odpady powinny być gromadzone i usuwane zgodnie z odrębnymi przepisami w tym zakresie.

 

 

Rozdział III 
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymywania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 4

1.  Właściciele nieruchomości obowiązek wyposażenia nieruchomości w pojemniki służące do gromadzenia odpadów komunalnych realizują poprzez zakup lub wydzierżawienie od przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne.

2.  Ilość i wielkość pojemników stanowiących wyposażenie nieruchomości musi być adekwatna do liczby mieszkańców z uwzględnieniem średniej ilości odpadów komunalnych powstających w gospodarstwach domowych i częstotliwości ich odbioru, tak aby zapewnić ciągłość gromadzenia powstających odpadów.

3.  Pojemniki przewidziane do zbierania odpadów na terenie Gminy Dźwierzuty to:  

a)  kosze uliczne o pojemności od 10 do 50 l,

b)  pojemniki o pojemności: 110 l, 120 l, 240 l, 1000-1200 l,

c)  pojemniki MGB 1100 l przeznaczone do selektywnej zbiórki opakowań ze szkła, tworzyw sztucznych i papieru,

d)  kontenery przeznaczone na odpady budowlane o pojemności minimum 1000 l,

e)  worki foliowe do odbioru odpadów zebranych selektywnie w miejscach ich powstania.

4.  Do selektywnego zbierania odpadów na terenie nieruchomości przewiduje się worki foliowe o następującej kolorystyce:

a) niebieski – papier i tektura,

b) żółty – tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe,

c) zielony – szkło,

d) brązowy – odpady biodegradowalne, w tym odpady zielone,

e) szary – popioły i żużle,

f) czarny – odpady zmieszane.

5. Przedsiębiorca odbierający odpady w porozumieniu z gminą może dostosować kolorystykę i sposób odbioru odpadów w workach foliowych.

6.  Minimalna pojemność pojemnika na nieruchomości zamieszkałej nie może być mniejsza niż 110 l, worków foliowych - nie mniejsza niż 30 l, a na drogach publicznych pojemność koszy ulicznych - nie mniejsza niż 10 l.

7.  Minimalną pojemność pojemników do gromadzenia odpadów ustala się według norm:

a)  gospodarstwa domowe liczące od 1 do 4 osób – pojemnik na odpady o pojemności przynajmniej 110 l,

b)  gospodarstwa domowe liczące od 5 do 8 osób – przynajmniej dwa pojemniki o pojemności przynajmniej 110 l lub większy pojemnik o równoważnej pojemności,

c)  gospodarstwa domowe liczące powyżej 8 osób mają obowiązek wyposażyć nieruchomość w pojemniki o pojemności zapewniającej pokrycie zapotrzebowania według norm zapisanych w ppkt. a, b,

d)  zarządcy nieruchomości wielolokalowych zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do liczby mieszkańców i cyklu wywozu, biorąc pod uwagę normatywy zapisane w ppkt. a, b,

e)  właściciele domków letniskowych w zabudowie rekreacji indywidualnej zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w pojemniki o pojemności określonej w ppkt. a, b.

f)  prowadzący działalność gospodarczą, kierujący instytucjami oświaty, zdrowia, kultury, zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do indywidualnych potrzeb uwzględniając następujące normatywy dwutygodniowego cyklu odbioru odpadów:

-  dla szkół wszelkiego typu - 3 l na każdego ucznia, studenta i pracownika,

-  dla żłobków i przedszkoli - 3 l na każde dziecko i pracownika,

-  dla lokali handlowych - 5 l na każdy 1m2 powierzchni całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l na lokal,

-  dla punktów handlowych poza lokalem - 10 l na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l na każdy punkt,

-  dla lokali gastronomicznych (restauracje, bary, kawiarnie) - 2l na jedno miejsce konsumpcyjne, dotyczy to także miejsc w tzw. ogródkach zlokalizowanych na zewnątrz lokalu, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l na lokal,

-  dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji - 20 l na każdy 1 m2 powierzchni całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l na punkt,

-  dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych  pojemnik o pojemności co najmniej 11l na każdych 10 pracowników,

-  dla budynków administracjiurzędów - pojemnik o pojemności co najmniej 11l na każdych 1pracowników,

-  dla hoteli, pensjonatów, gospodarstw agroturystycznych, domów opieki, internatów, itp. - 20 l na jedno łóżko, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l,

-  w przypadku lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrzpoza lokalem, co najmniej jednego kosza o pojemności min. 30 l na odpady.

g)  do zbierania wyjątkowo zwiększonych ilości odpadów komunalnych, oprócz typowych pojemników, mogą w uzasadnionych przypadkach być używane odpowiednio oznaczone worki foliowe lub pojemniki.

§ 5

Warunki rozmieszczania i utrzymania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

a)  pojemniki na odpady powinny być ustawione na terenie nieruchomości, w miejscu wyodrębnionym, do którego właściciel posiada tytuł prawny, w sposób nie powodujący uciążliwości i utrudnień oraz na wywnanej, utwardzonej powierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się na niej wody i błota.

b)  odpady komunalne segregowane powinny być gromadzone w pojemnikach lub workach foliowych o odpowiedniej kolorystyce, z zastrzeżeniem § 4 ust. 5 regulaminu.

c)  pojemniki powinny być szczelne i wykonane z materiałów trudnopalnych oraz mieć konstrukcję zapewniającą możliwość utrzymania ich odpowiedniego stanu sanitarnego, zapobiegającą wydostawanie się odpadów pod wpływem deszczu, wiatru i innych czynników zewnętrznych, a także uniemożliwiającą dostęp zwierząt do odpadów,

d)  właściciel nieruchomości jest zobowiązany do okresowego czyszczenia i dezynfekowania pojemników,

e)  dopuszcza się możliwość ustawienia pojemników lub korzystania z pojemników właściciela sąsiedniej nieruchomości przez osoby starsze, niepełnosprawne, samotnie zamieszkujące nieruchomość (lokal), na zasadach określonych z właścicielem poprzez zawarcie stosownej umowy,

f)  w przypadku krótkotrwałego zwiększenia ilości odpadów komunalnych, właściciel nieruchomości zgłasza ten fakt odbiorcy odpadów w celu ustalenia warunków odbioru,

g)  na terenie miejsc publicznych takich jak: drogi publiczne, przystanki komunikacji publicznej, ciągi handlowo-usługowe, parki, właściciele nieruchomości lub przedsiębiorcy zarządzający tymi terenami zobowiązani są do wyposażenia ich w zamocowane na stałe kosze uliczne w odległości nie większej niż 100 m od siebie.

Rozdział IV 
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego

 

§ 6


 

1.  Częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości:

a)  co dwa tygodnie, z zastrzeżeniem ppkt. c,

b)  z nieruchomości rekreacyjnej – w zależności od częstotliwości przebywania,

c)  częstotliwość usuwania odpadów komunalnych z obszarów kolonijnych może ulec zmianie w przypadku nieprzejezdności dróg,

d)  meble i inne odpady wielkogabarytowe, budowlane i rozbiórkowe, zużyte opony, sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte baterie i akumulatory, przeterminowane leki i chemikalia w zależności od potrzeb.

2.  Częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych z terenów przeznaczonych do użytku publicznego:

a)  z koszy ulicznych – nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie, z zastrzeżeniem nie dopuszczenia przez zarządzającego terenem do przepełniania się koszy ulicznych,

b)  z cmentarzy komunalnych – nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie lub według potrzeb, z zastrzeżeniem nie dopuszczenia przez zarządzającego obszarem do przepełniania się pojemników,

c)  punktów handlowych i usługowych – codziennie,

d)  pola biwakowe i namiotowe – codzienne usuwanie odpadów przez właścicieli w sezonie letnim, poza sezonem w razie konieczności,

3.  Właściciele nieruchomości nieczystości ciekłe ze zbiornika bezodpływowego usuwają z częstotliwością zapobiegającą przepełnieniu zbiornika oraz zanieczyszczeniu gleby i wody, przy czym nie należy przetrzymywać nieczystości w zapełnionym zbiorniku dłużej niż 7 dni.

4.  Przepustowość domowej oczyszczalni ścieków musi zostać dostosowana do ilości mieszkańców w sposób zapewniający uzyskanie stopnia ich oczyszczenia określonego w przepisach odrębnych.

§ 7

 

Sposób pozbywania się odpadów i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości i z terenów przeznaczonych do użytku publicznego:

a)  odpady komunalne są odbierane od właścicieli nieruchomości przez podmiot uprawniony wyłoniony w drodze przetargu,

b)  właściciel nieruchomości umieszcza pojemniki z odpadami w miejscu dostępnym dla pracowników podmiotu uprawnionego bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub, gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawić je w dniu odbioru, na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości; dopuszcza się także wjazd na teren nieruchomości pojazdów podmiotu uprawnionego w celu odbioru odpadów zgromadzonych w pojemnikach,

c)  odpady wielkogabarytowe powinny być wystawionna terenie nieruchomości, przed wejściem lub na miejsce wyznaczone przez zarządcę do tego celu zabudowie wielorodzinnej,

d)  odpady budowlane i rozbiórkowe powinny być złożone w odpowiednich pojemnikach, w miejscu umożliwiającym dojazd pojazdu podmiotu uprawnionego oraz nie utrudniającym korzystania z nieruchomości, lub wyznaczonym do tego celu przez zarządcę zabudowie wielorodzinnej,

e)  organizatorzy imprez masowych są zobowiązani do wyposażenia miejsca w kosze na odpady (min. 110 l na 50 osób) i przenośne toalety wg potrzeb, a powstałe odpady i nieczystości ciekłe usunąć niezwłocznie po zakończeniu imprezy,

f)  opróżnianie nieczystości ciekłych ze zbiorniw bezodpływowych i osadów ściekowych z przydomowych oczyszczalni odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego, którym podpisał umowę,

g)  częstotliwość i sposób pozbywania się osadów ściekowych ze zbiorniw oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji,

h)  do odbierania odpadów komunalnych i opróżniania zbiorników bezodpływowych odbiorca odpadów i nieczystości ciekłych jest zobowiązany używać samochodów specjalistycznych, zgodnie z wymogami określonymi w odrębnych przepisach.

i)  zanieczyszczenia powstające wynikzaładunki transportu odpadów oraz nieczystości płynnycpracownicy podmiotu uprawnionego mają obowiązek natychmiast usunąć.

 

 

Rozdzial V
Inne wymagania wynikające z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami  

 

§ 8

1.  Intensywny rozwój selektywnego zbierania oraz sortowania selektywnie zebranych odpadów komunalnych.

2.  Zmniejszenie ilości odbieranych zmieszanych odpadów komunalnych.

3.  Przyśpieszenie działań w zakresie tworzenia ponadgminnych i gminnych systemów zbierania, odbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, ze szczególnym uwzględnieniem odpadów ulegających biodegradacji.

4.  Zintensyfikowanie edukacji ekologicznej promującej zapobieganie powstawania odpadów, właściwe postępowanie z odpadami oraz prowadzenie skutecznej kampanii informacyjno-edukacyjnej w tym zakresie.

5.  Zwiększenie ilości mieszkańców objętych zorganizowanym systemem zbierania/odbierania odpadów komunalnych.

6.  Rozwój systemu selektywnego zbierania odpadów niebezpiecznych, minimalizacja ich wytwarzania oraz zwiększanie ilości tych odpadów poddanych procesowi odzysku.

7.  Zmniejszenie masy odpadów komunalnych składowanych na składowiskach.

8.  Wyeliminowanie praktyki nielegalnego składowania odpadów.

9.  Sporządzenie rzetelnej inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest oraz ocenę stanu technicznego i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów poprzez zakwalifikowanie do poszczególnych stopni pilności ich usunięcia.

10.  Sukcesywne usuwanie wyrobów zawierających azbest oraz wzrost ilości gminnych programów usuwania azbestu.

11.  Promowanie i wspomaganie stosowania przydomowych kompostowni odpadów zielonych.

12.  Odpady komunalne zebrane z terenu gminy Dźwierzuty będą przekazywane przez odbiorcę odpadów komunalnych do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych w Regionie Centralnym, zgodnie z terminem rozpoczęcia eksploatacji.

13. W przypadku możliwości techniczno-organizacyjnych podmiotów uczestniczących w systemie gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gminy Dźwierzuty dopuszczalne jest funkcjonowanie systemu dualnego segregacji odpadów z podziałem na odpady „mokre“ i „suche“ zgodnie z wytycznymi określonymi w Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami dla województwa warmińsko-mazurskiego.


 

Rozdział VI
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 9

1.  Osoby utrzymujące zwierzęta domowe na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku są zobowiązane do:

a)  zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi,

b)  ponoszenia pełnej odpowiedzialności za szkody, zagrożenia i uciążliwości spowodowane ich zachowaniem,

c)  stałego i skutecznego dozoru nad zwierzętami,

d)  niezwłoczego usuwania odchodów z miejsc wspólnego użytku, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, parkingach, placach, terenach zielonych, plażach i kąpieliskach, terenach sportowych, itp,

e)  wyprowadzania psów na smyczy, a dodatkowo psów ras uznawanych za agresywne zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 kwietnia 2003r. w sprawie ras psów uznawanych za agresywne (Dz.U. Z 2003r., Nr 77, poz. 687 ze zmian.), do nałożenia kagańca; w miejscach mało uczęszczanych dopuszcza się prowadzenie psa bez smyczy, pod warunkiem, że pies ma nałożony kaganiec i jest sprawowana kontrola nad jego zachowaniem. Przepis nie dotyczy osób niewidomych z psem – przewodnikiem.

2.  Osoba utrzymująca zwierzęta domowe jest zobowiązana do natychmiastowego reagowania w sytuacjach powodujących zakłócenia, zagrożenia lub uciążliwości na terenach wspólnego użytku.

3.  Ochrona przed bezdomnymi zwierzętami realizowana jest przez gminę na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Rozdział VII 
Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach

§ 10

1.  Utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest zabronione na terenach:

a)  oznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego jako tereny wyłączone z produkcji rolniczej,

b)  zajętych przez zwarte budownictwo wielorodzinne, jednorodzinne, instytucje użyteczności publicznej, placówki kulturalno-oświatowe, hotele, strefy przemysłowe, sklepy i ogrody działkowe,

c)  przeznaczonych na stały pobyt ludzi oraz w pomieszczeniach nie przeznaczonych do tego celu w szczególności takich jak: strychy, piwnice, balkony,

d)  na terenie nieruchomości znajdujących się w strefie zabytkowej A i B w Gminie Dźwierzuty.

e) na terenie o zabudowie jednorodzinnej, która sąsiaduje z terenem o zabudowie wielorodzinnej.

2.  Na pozostałych terenach wyłączonych z produkcji rolniczej dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:

a)  przestrzegania przepisów sanitarno–epidemiologicznych, zdrowotnych i porządkowych, a także budowlanych i związanych z ochroną środowiska określonych odrębnymi przepisami,

b)  wszelkie uciążliwości chowu i hodowli, w tym odchody, odory i hałas będące jej skutkiem, zostaną ograniczone do obszaru nieruchomości, na której jest prowadzona,

c)  utrzymywania zwierząt gospodarskich w obiektach budowlanych lub terenach ogrodzonych uniemożliwiających przemieszczanie się zwierząt poza teren nieruchomości,

d)  wytwarzane podczas chowu lub hodowli nieczystości będą gromadzone zgodnie z odrębnymi przepisami prawa i nie będą powodować zanieczyszczenia terenu nieruchomości, gleby oraz wód powierzchniowych i podziemnych,

e)  padłe zwierząta należy przekazać podmiotowi zajmującemu się utylizacją zwłok zwierzęcych, zgodnie z odrębnymi przepisami,

f)  trzymania pszczół w ulach, ustawionych w odległości, co najmniej 10 m od granicy nieruchomości w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie stanowiły uciążliwości i zagrożenia dla właścicieli nieruchomości sąsiednich.

Rozdział VIII 
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania

§ 11

1.  Obowiązek przeprowadzenia deratyzacji występuje w okresie wiosennym każdego roku na terenach nieruchomości oraz każdorazowo w przypadku stwierdzenia większej ilości gryzoni.

2.  Obowiązkowej deratyzacji podlegają następujące obiekty na terenie gminy: budynki użyteczności publicznej, budynki gospodarcze, zakłady handlowe, usługowe, sklepy, magazyny, obiekty spożywcze, przetwórnie, piwnice, węzły cieplne, studnie kanalizacji sanitarnej.

3. Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzenia, w przypadku wystąpienia populacji gryzoni, Wójt w porozumieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w Szczytnie, podaje do publicznej wiadomości poprzez zarządzenie ogłaszane w Biuletynie Informacji Publicznej, na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy Dźwierzuty oraz w sposób zwyczajowo przyjęty.

Rozdział IX 
Postanowienia końcowe

§ 12

1.  W sprawach nieuregulowanych w niniejszym regulaminie stosuje się przepisy ustaw i rozporządzeń, w których zostały podane określone wytyczne postępowania.

2.  Nadzór na realizacją obowiązków wynikających z niniejszego regulaminu sprawuje Wójt Gminy Dźwierzuty.

Podmiot publikującyUrząd Gminy w Dźwierzutach
Wytworzył2012-12-28
Publikujący Krzysztof Kołakowski - Administrator BIP 2013-01-07 08:41
Modyfikacja Krzysztof Kołakowski - Administrator BIP 2015-02-13 07:48