XML
UCHWAŁA NR XXIII/196/13

 

 

UCHWAŁA NR XXIII/196/13

RADY GMINY DŹWIERZUTY

z dnia 29 marca 2013 r.

 

w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dźwierzuty

 

Nieważność Uchwały w całości. Roztrzygnięcie nadorocze

nr PN.4131.324.2013 z dn. 30.04.2013 r.

 

 

Na podstawie art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz.391), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego,uchwala się, co następuje:

§ 1.Uchwala się Regulamin utrzymania czystości porządku na terenie Gminy Dźwierzuty stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Uchyla się uchwałę Nr XXI/172/12 Rady Gminy Dźwierzuty z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości porządku na terenie gminy.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym

Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

 

 

 

 

 

 

 

 

Przewodniczący Rady Gminy

 

Krzysztof Sawicki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik Nr 1

do Uchwały Nr XXIII/196/13

Rady Gminy Dźwierzuty

z dnia 29 marca 2013 r.

 

 

 

 

Regulamin utrzymania czystości porządku na terenie Gminy Dźwierzuty

 

 

Rozdział 1.

Postanowienia ogólne

 

 

 

§ 1. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

1) właścicielach nieruchomości należy przez to rozumieć współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości zarządzie lub użytkowaniu, także inne podmioty władające nieruchomością; jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi, w których ustanowiono odrębną własność lokali, obowiązki właściciela nieruchomości obciążają osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r.o własności lokali (Dz.U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 oraz z 2004 r. Nr 141, poz. 1492), lub właścicieli lokali, jeżeli zarząd nie został wybrany; wykonawcy robót budowlanych w przypadku budowy;

 

2) odpadach komunalnych - należy przez to rozumieć odpady powstające w gospodarstwach domowych, z wyłączeniem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych;

 

3) odpadach wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć odpady komunalne, które ze względu na swoje rozmiary lub masę nie mogą być zbierane w typowych pojemnikach na odpady;

 

4) odpadach zielonych - należy przez to rozumieć stanowiące części roślin odpady komunalne pochodzące pielęgnacji terenów zieleni oraz targowisk, z wyjątkiem odpadów pochodzących z czyszczenia ulic i placów;

 

5) odpadach komunalnych ulegających biodegradacji - należy przez to rozumieć odpady ulegające biodegradacji w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 185 poz. 1243 z 2010 r.);

 

6) odpadach opakowaniowych - należy przez to rozumieć opakowania z papieru i tektury, tworzyw sztucznych, szkła, metalu, wielomateriałowe;

 

7) odpadach budowlanych - należy przez to rozumieć odpady materiałów budowlanych pochodzące z remontów i budów;

 

8) nieczystościach ciekłych należy przez to rozumieć ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych;

 

 

9) zwierzętach domowych - należy przez to rozumieć zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza;

 

10) zwierzętach gospodarskich - należy przez to rozumieć zwierzęta gospodarskie w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich.

 

 

Rozdział 2.

Wymagania w zakresie utrzymania czystości porządku na terenie nieruchomości

 

§ 2. 1. Właściciele nieruchomości są obowiązani do selektywnego zbierania następujących rodzajów odpadów:

1) odpadów zielonych i ulegających biodegradacji

2) papieru i tektury, w tym opakowań, gazet, czasopism itp.;

3) szkła,

4) tworzyw sztucznych i metali;

5) zużytych baterii i akumulatorów;

6) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego;

7) przeterminowanych leków;

8) chemikalii;

9) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych;

10) zużytych opon;

11) odpadów budowlanych i rozbiórkowych;

12) opakowań wielomateriałowych.

 

2. Zmieszane odpady komunalne nie powinny zawierać rodzajów odpadów wymienionych w ust. 1.

 

3. Odpady zbierane w sposób selektywny powinny być umyte, suche, zgniecione oraz pozbawione nakrętki i plastikowego pierścienia pod nakrętką.

 

§ 3. 1. Właściciele nieruchomości mają obowiązek uprzątnięcia, części nieruchomości służących do użytku publicznego, błota, śniegu i lodu, niezwłocznie po ich wystąpieniu, a innych zanieczyszczeń miarę występujących potrzeb.

 

2. Uprzątnięte błoto, śnieg, lód oraz inne zanieczyszczenia mogą być gromadzone w miejscach

niepowodujących zakłóceń w ruchu pieszym i pojazdów, a w przypadku braku możliwości takiego gromadzenia usunięte nieruchomości.

 

3. W przypadku oblodzenia należy część nieruchomości służącej do użytku publicznego posypać piaskiem lub innym środkiem w celu zlikwidowania jej śliskości.

 

§ 4. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się pod warunkiem:

1) mycia jedynie nadwozia samochodu;

2) mycia na wydzielonych, utwardzonych częściach nieruchomości oraz przy użyciu środków ulegających biodegradacji;

3) odprowadzania powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej, zbiornika bezodpływowego lub kanalizacji deszczowej.

2. Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:

1) niezanieczyszczania środowiska i gromadzenia powstających odpadów w urządzeniach do tego

przeznaczonych;

2) nie stwarzania uciążliwości dla mieszkańców sąsiednich nieruchomości.

 

§ 5. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest utrzymywać czystość porządek na nieruchomości, w tym gromadzić odpady jedynie w przeznaczonych do tego celu pojemnikach, workach i kompostownikach.

 

 

Rozdział 3.

Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

 

§ 6. 1. Za wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymanie ich w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym odpowiedzialny jest właściciel nieruchomości.

 

2. Właściciele nieruchomości zostaną wyposażeni w worki na odpady selektywnie zebrane przez przedsiębiorcę wyłonionego w drodze przetargu.

 

§ 7. 1. Ustala się następujące rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych:

1) pojemniki na odpady o pojemności 110 l -120 litrów ;

2) pojemniki na odpady o pojemności 240 litrów;

3) pojemniki na odpady o pojemności 1100 -1200 litrów;

4) pojemniki (KP 7) o pojemności 7000 litrów;

5) kosze uliczne o pojemności od 40 do 70 litrów;

6) pojemniki MGB 1100 l przeznaczone do selektywnej zbiórki opakowań ze szkła, tworzyw sztucznych i papieru;

7) worki foliowe.

 

§ 8. 1. Ustala się minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zmieszanych, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach jednorodzinnych lub wielorodzinnych, jeżeli z takiego pojemnika korzysta:

1) nie więcej niż 4 osoby – o pojemności przynajmniej 110 l;

2) powyżej 4 osób i nie więcej niż 8 osób – przynajmniej dwa pojemniki o pojemności przynajmniej 110 l lub jeden 240 l;

 

3) powyżej 8 osób- mają obowiązek wyposażyć nieruchomość w pojemniki o pojemności zapewniającej pokrycie zapotrzebowania według norm zapisanych w pkt. 1) i 2);

4) zarządcy nieruchomości wielolokalowych zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do liczby mieszkańców i cyklu wywozu, biorąc bod uwagę normatywy zapisane w pkt. 1) i 2);

5) właściciele domków letniskowych w zabudowie rekreacji indywidualnej zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w pojemniki o pojemności określonej w pkt. 1) i 2).

 

§ 9. 1. Właściciel nieruchomości niezamieszkałej zobowiązany jest wyposażyć ją w pojemniki na odpady komunalne o minimalnej pojemności uwzględniającej następujące normy:

1) dla przedszkoli oraz szkół - 2 litrów na każde dziecko, ucznia i pracownika;

2) dla lokali gastronomicznych – 15 litrów na jedno miejsce konsumpcyjne, jednak nie mniej niż 1 pojemnik 110 litrów na lokal;

3) dla zakładów produkcyjnych, rzemieślniczych, usługowych, handlowych, użyteczności publicznej, przychodni, w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych - 10 litrów na każdego pracownika, jednak nie mniej niż 1 pojemnik 110 litrów na lokal;

4) dla hoteli, pensjonatów itp. - 20 litrów na jedno łóżko, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l;

5) dla lokali handlowych – 5 l na każdy 1m2 powierzchni całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l na lokal.

6) pojemność pojemników ustawionych ne terenie cmentarzy powinna być dostosowana do ilości powstających odpadów, tak by nie dopuścić do przepełnienia pojemników i wysypywania się odpadów na powierzchnię ziemi.

 

2. Lokale handlowe prowadzące sprzedaż artykułów spożywczych, poza pojemnikami związanymi

prowadzoną działalnością, wystawiają dodatkowo dostateczną liczbę pojemników na odpady na zewnątrz lokalu, nie mniej jednak niż jeden kosz przy każdym wyjściu z lokalu.

 

§ 10. Frakcje odpadów komunalnych zbierane w sposób selektywny tj. papier i tektura, metal, tworzywa sztuczne, szkło, odpady biodegradowalne należy gromadzić w następujący sposób:

1) na terenach o zabudowie jednorodzinnej odpady zbierane są do worków dostarczonych przez przedsiębiorcę wyłonionego w drodze przetargu;

2) na terenach zabudowanych budynkami wielorodzinnymi dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów stosuje się specjalnie oznakowane pojemniki.

 

§ 11. 1. Pojemniki do zbierania odpadów powinny być zlokalizowane w miejscach łatwo dostępnych, zarówno dla ich użytkowników, jak i dla pracowników przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, w sposób niepowodujący nadmiernych uciążliwości utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.

 

2. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do utrzymywania pojemników w należytym stanie sanitarnym, w tym poddawaniu pojemników okresowej dezynfekcji. Opróżniony pojemnik nie powinien wydzielać nieprzyjemnego zapachu, być uszkodzony i niekompletny (np. bez pokrywy).

 

3. Pojemniki do zbierania odpadów należy utrzymywać w stanie technicznym uniemożliwiającym

wydostawanie się odpadów pod wpływem wiatru, deszczu i innych czynników zewnętrznych.

 

Rozdział 4.

Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych z nieruchomości

oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego

 

 

§ 12. 1. Odpady komunalne odbierane są nie rzadziej niż:

1) odpady zmieszane na nieruchomości zamieszkałej niezamieszkałej – co najmniej dwa razy w miesiącu;

2) odpady zebrane selektywnie na nieruchomości zamieszkałej niezamieszkałej – co najmniej jeden raz w miesiącu.

 

2. W przypadku nieruchomości, na których organizowane są imprezy masowe, wprowadza się obowiązek niezwłocznego usuwania odpadów po zakończeniu imprezy oraz z terenów przyległych, jeżeli występuje taka potrzeba (zanieczyszczenie spowodowane imprezą).

 

3. Odbiór odpadów budowlanych i rozbiórkowych bezpośrednio z nieruchomości z remontów prowadzonych samodzielnie można zlecić na zasadach określonych w odrębnej uchwale.

 

4. Odpady ulegające biodegradacji można poddać procesowi kompostowania z przeznaczeniem do własnego wykorzystania kompostu, a w przypadku braku mozliwości ich kompostowania na miejscu przez właściciela nieruchomości dostarczać do punktu selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych, którego adres będzie dostępny na stronie www.gminadzwierzuty.pl, bądź gromadzić w odpowiednim pojemniku lub worku.

 

5. Meble i inne odpady wielkogabarytowe powstałe w gospodarstwach domowych należy gromadzić odrębnie od pozostałych odpadów komunalnych w wydzielonym miejscu ne terenie nieruchomości i przygotować do usunięcia w terminach określonych w harmonogramie wywozu odpadów komunalnych, bądź dotaraczać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, którego adres będzie dostępny na stronie www.gminadzwierzuty.pl

 

6. Przeterminowane leki należy umieszczać w odpowiednio oznaczonych pojemnikach zlokalizowanych w aptekach lub przekazywać je do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, którego adres będzie dostępny na stronie www.gminadzwierzuty.pl

 

7. Zużyte baterie i akumulatory należy przekazać do punktu sprzedaży baterii i akumulatorów, punktów zbiórki zorganizowanych w placówkach oświatowych, placówkach handlowych i innych obiektach użyteczności publicznej lub przekazać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

 

8. Chemikalia oraz zużyte opony należy gromadzić odrębnie od pozostałych odpadów komunalnych w wydzielonym miejscu ne terenie nieruchomości i przygotować do usunięcia w terminach określonych w harmonogramie wywozu odpadów komunalnych, bądź dotaraczać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, którego adres będzie dostępny na stronie www.gminadzwierzuty.pl

 

9. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, powstający w gospodarstwach domowych, należy przekazać na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, do punktów zbierania zorganizowanych przez sprzedawców tego sprzętu, przygotować do usunięcia w terminach określonych w harmonogramie wywozu odpadów komunalnych, bądź dotaraczać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, którego adres będzie dostępny na stronie www.gminadzwierzuty.pl.

 

§13. Liczba pojemników i częstotliwość odbierania odpadów z nieruchomości powinna zapewnić nieprzepełnianie pojemników oraz utrzymanie czystości i porządku wokół pojemników.

 

§14Opróżnianie nieczystości ciekłych ze zbiorniw bezodpływowych i osadów ściekowych z przydomowych oczyszczalni odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego, którym podpisał umowę.

§15.Częstotliwość i sposób pozbywania się osadów ściekowych ze zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji.

§16. Do odbierania odpadów komunalnych i opróżniania zbiorników bezodpływowych odbiorca odpadów i nieczystości ciekłych jest zobowiązany używać samochodów specjalistycznych, zgodnie z wymogami określonymi w odrębnych przepisach.

§17. Zanieczyszczenia powstające w wyniku załadunku i transportu odpadów oraz nieczystości płynnych pracownicy podmiotu uprawnionego mają obowiązek natychmiast usunąć.


 

Rozdział 5.

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

 

 

§ 18. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku są zobowiązane do:

1) zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi,

2) stałego i skutecznego dozoru nad zwierzętami,

3) niezwłoczego usuwania odchodów z miejsc wspólnego użytku, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, parkingach, placach, terenach zielonych, plażach i kąpieliskach, terenach sportowych, itp,

4)wyprowadzania psów na smyczy, a dodatkowo psów ras uznawanych za agresywne zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 kwietnia 2003r. w sprawie ras psów uznawanych za agresywne (Dz.U. Z 2003r., Nr 77, poz. 687 ze zmian.), do nałożenia kagańca; w miejscach mało uczęszczanych dopuszcza się prowadzenie psa bez smyczy, pod warunkiem, że pies ma nałożony kaganiec i jest sprawowana kontrola nad jego zachowaniem. Przepis nie dotyczy osób niewidomych z psem – przewodnikiem.

§19.Osoba utrzymująca zwierzęta domowe jest zobowiązana do natychmiastowego reagowania w sytuacjach powodujących zakłócenia, zagrożenia lub uciążliwości na terenach wspólnego użytku.

 

 

Rozdział 6.

Wymagania w zakresie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach

 

§ 20. Zabrania się utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w zabudowie mieszkaniowej, usługowej i produkcyjnej.

 

§ 21. Zakaz, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy zwierząt gospodarskich utrzymywanych na własne potrzeby, pod warunkiem, że nie sprawia to uciążliwości dla otoczenia i będzie prowadzone z zachowaniem warunków sanitarno-higienicznych.

 

 

 

 

Rozdział 7.

Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania

 

§ 22. 1. Obowiązkową deratyzację przeprowadza się miarę potrzeb na terenie gminy lub jej części.

 

2. Termin i zasady przeprowadzania obowiązkowych deratyzacji ogłasza Wójt Gminy Dźwierzuty w porozumieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym.

 

 

Przewodniczący Rady Gminy

Krzysztof Sawicki

 

 

 

 

 

Podmiot publikującyUrząd Gminy w Dźwierzutach
WytworzyłEwa Marud - Inspektor ds. Ochrony Środowiska i Zaopatrzenia Wsi w Wodę2013-03-29
Publikujący Krzysztof Kołakowski - Administrator BIP 2013-04-10 07:46
Modyfikacja Krzysztof Kołakowski - Administrator BIP 2015-02-13 07:54