Uchwała X/68/15
Rady Gminy Dźwierzuty
z dnia 30 września 2015r.
w sprawie kierunków działania Wójta Gminy Dźwierzuty dotyczących działalności w zakresie telekomunikacji
Na podstawie art. 18 ust. 1 i 2 pkt 2 w związku z art. 7 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 594, ze zm.) Rada Gminy w Dźwierzutach uchwala, co następuje:
§ 1.
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Dźwierzuty.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy
Arkadiusz Aleksander Nosek
UZASADNIENIE
Europejska Agenda Cyfrowa określa cele, jakie powinny być osiągnięte do 2020 r. w zakresie szerokopasmowego dostępu do Internetu. Na osiągnięcie tych celów powinno być ukierunkowane działanie Wójta Gminy Dźwierzuty. Podejmując te działania wskazane jest również uwzględnienie, że osiągnięcie tych celów jest możliwe wyłącznie, jeżeli zmaksymalizuje się efekty finansowania infrastruktury telekomunikacyjnej ze środków unijnych, co następuje poprzez:
W odniesieniu do POPC z uwagi na krajowy charakter tego programu kluczową kwestią jest poprawa warunków dla przygotowania i realizacji inwestycji w sieci dostępowe, jak również warunków ich eksploatowania, by zmaksymalizować dla obszaru Gminy Dźwierzuty inwestycje z wykorzystaniem środków z POPC.
Przedmiotem podejmowanej uchwały są kierunki działania Wójta dotyczące działalności w zakresie telekomunikacji, a tym samym obejmuje wyłącznie zalecenia i wskazówki, w tym wskazanie celów, do których uzasadnione jest dążyć. Uchwała ma charakter wyłącznie intencyjny i nie zobowiązuje Wójta do podejmowania określonego działania, w szczególności zawarcia porozumienia z Województwem Warmińsko-Mazurskim.
Jak wyjaśnił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z dnia 30 sierpnia 2013 r.
(sygn. akt II SA/Łd 627/13):
Przepis art. 18 ust. 2 pkt 2 u.s.g. określa sposób i zakres wpływania przez organ stanowiący gminy na organ wykonawczy przewidując, iż do wyłącznej właściwości rady gminy należy stanowienie o kierunkach działania wójta. Uchwała rady w powyższym zakresie winna mieć jednak wyłącznie charakter programowy (intencyjny). Powyższa regulacja prawna - będąc samodzielną podstawę do działania rady gminy - upoważnia ją do wydawania aktów w sferze wewnętrznej działania organów gminy. Akty te winny jednak zawierać wyłącznie wytyczne, zalecenia lub wskazówki dla organu wykonawczego i wówczas do podjęcia takich aktów nie jest wymagane oparcie o inny przepis szczególny, jak chociażby w przypadku aktów prawa miejscowego. Stanowienie o kierunkach działania wójta oznacza generalnie władcze (wiążące dla wójta) określanie celów i zadań działalności wójta, a także zasad, sposobów i środków ich realizacji. Może ono przybierać formy aktów tzw. kierownictwa wewnętrznego (wytycznych) albo udzielania wójtowi zaleceń i wskazówek w konkretnych sprawach. Może też polegać na upoważnieniu wójta do podejmowania określonych działań lub wyrażaniu na nie zgody bądź przyzwolenia. Rada gminy może określać swoje intencje dotyczące tego, w jakim kierunku powinien działać wójt, ale nie może mu tego nakazywać.
Stanowisko powyższe jest akceptowane w piśmiennictwie prawniczym:
W literaturze przyjmuje się, iż stanowienie o kierunkach działania wójta oznacza generalnie władcze (wiążące dla wójta) określanie celów i zadań działalności wójta, a także zasad, sposobów i środków ich realizacji. Może ono przybierać formy aktów tzw. kierownictwa wewnętrznego (wytycznych) albo udzielania wójtowi zaleceń i wskazówek w konkretnych sprawach.
Może też, oprócz form par excellence imperatywnych, polegać na upoważnieniu wójta do podejmowania określonych działań lub wyrażaniu na nie zgody bądź przyzwolenia (vide: D. Jyż, Z. Pławecki, A. Szewc: Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz, Lex 2012, uwagi do art. 18).
Stanowisko akceptuje także praktyka nadzorcza wojewodów. Przykładowo, Wojewoda Dolnośląski w rozstrzygnięciu nadzorczym z dnia 27 sierpnia 2012 r. (NK-N2.4131.747.2012.JB6) stwierdził:
„Stanowienie o kierunkach działania może też polegać na upoważnieniu wójta do podejmowania określonych działań lub na wyrażeniu na nie zgody lub przyzwolenia”.
Mając powyższe na uwadze dopuszczalne jest objęcie niniejszą uchwałą również przyzwolenia (zgody) na określenie przez Wójta warunków współpracy w ramach Planu Cyfrowego dla Warmii i Mazur w drodze porozumienia, którego projekt został przedstawiony Radzie Gminy.
|