Uchwała Nr XIX/168/16
Rady Gminy Dźwierzuty
z dnia 08 września 2016 r.
w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dźwierzuty
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 446) oraz art. 4 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 250) - Rada Gminy Dźwierzuty, po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Szczytnie uchwala, co następuje:
§ 1.
Wprowadza się regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dźwierzuty, zwany dalej „Regulaminem” stanowiący załącznik do uchwały.
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Dźwierzuty.
§ 3.
Traci moc uchwała Nr XVIII/151/16 Rady Gminy Dźwierzuty z dnia 15 lipca 2016 r. w sprawieuchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dźwierzuty ( Dz. Urz. Województwa Warmińsko-Mazurskiego z 2016 r., poz. 3162).
§ 4.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego .
Przewodniczący Rady Gminy
/-/ Arkadiusz Aleksander Nosek
UZASADNIENIE
W związku z wejściem w życie w dniu 1 lutego 2015 r. nowelizacji ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. pod poz. 87), Rada Gminy Dźwierzuty zobowiązana jest do podjęcia nowej uchwały w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.
Zgodnie z art. 11 w/w ustawy, dotychczasowe akty prawa miejscowego wydane na podstawie m.in. art. 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zachowują moc na okres na jaki zostały wydane jednak nie dłużej niż przez 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy zmieniającej.
W związku z powyższym podjęcie przedmiotowej uchwały jest uzasadnione.
Załącznik do Uchwały Nr XIX/168/16
Rady Gminy Dźwierzuty
z dnia 08 września 2016 r.
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dźwierzuty.
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1.
Uchwała określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dźwierzuty, zgodnie z wymaganiami art. 4 ust. 2 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 250).
Rozdział 2
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie
nieruchomości
§ 2.
Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:
- wyposażenie nieruchomości w opisane w Regulaminie, urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych;
- prowadzenie selektywnego zbierania odpadów komunalnych, w sposób opisany w Regulaminie;
- zbieranie odpadów nie podlegających selekcji do pojemników o wielkości i liczbie uzależnionej od liczby mieszkańców nieruchomości w sposób opisany w Regulaminie;
- przekazywanie odpadów zmieszanych i zebranych selektywnie przedsiębiorcy w terminach wyznaczonych harmonogramem.
§ 3.
Ustala się następujące zasady w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych:
- selektywne zbieranie dotyczy takich odpadów komunalnych jak:
- przeterminowane leki chemikalia,
- zużyte baterie i akumulatory,
- zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
- meble i inne odpady wielkogabarytowe,
- odpady budowlane i rozbiórkowe,
- zużyte opony,
- odzież i tekstylia,
- odpady zielone i kuchenne, ulegające biodegradacji,
- papier i tektury,
- szkło,
- tworzywa sztuczne,
- metale.
- selektywnie zebrane odpady przekazywane są odbiorcy odpadów komunalnych;
- odpady zebrane selektywnie odbierane są przez podmiot odbierający odpady, zgodnie z ogłoszonym harmonogramem;
- zmieszane odpady komunalne należy gromadzić wyłącznie w zamykanych i szczelnych pojemnikach lub kontenerach.
§ 4.
- Meble i inne odpady wielkogabarytowe, należy gromadzić odrębnie od pozostałych odpadów komunalnych w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości i przygotować do usunięcia w terminach określonych w harmonogramie wywozu.
- Przeterminowane leki należy umieszczać w odpowiednio oznaczonych pojemnikach zlokalizowanych w aptekach i placówkach służby zdrowia.
- Zużyte baterie i akumulatory należy przekazać do punktu sprzedaży baterii i akumulatorów, punktów zbiórki zorganizowanych w placówkach oświatowych, placówkach handlowych i innych obiektach użyteczności publicznej.
- Zużyte opony mogą być przekazywane razem ze zbiórką odpadów wielkogabarytowych.
- Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, powstający w gospodarstwach domowych, należy przekazać do punktów zbierania zorganizowanych przez sprzedawców tego sprzętu, przygotować do usunięcia w terminach określonych w harmonogramie wywozu odpadów komunalnych.
- Odpady budowlane i rozbiórkowe powstałe w wyniku robót prowadzonych we własnym zakresie, właściciele nieruchomości zobowiązani są zbierać w workach lub specjalnie przygotowanych przez prowadzącego prace pojemnikach uniemożliwiających pylenie, a odbiór tych odpadów odbywa się w sposób i w terminach uzgodnionych z odbiorcą odpadów.
- Popioły i żużle z palenisk, powinny być przekazane przedsiębiorcy dopiero po wystygnięciu frakcji i być gromadzone w pojemniku.
Popioły i żużle z palenisk, po wystygnięciu frakcji, mogą być gromadzone w workach i następnie umieszczane w pojemniku.
§ 5.
Właściciele nieruchomości, mają obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego.
§ 6.
Mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi, może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:
1) dokonywania mycia i naprawy pojazdów samochodowych na wydzielonych, utwardzonych częściach nieruchomości oraz przy użyciu środków ulegających biodegradacji;
2) mycie pojazdów samochodowych może dotyczyć wyłącznie nadwozia pojazdu.
Rozdział 3
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych. Warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 7.
- Właściciele nieruchomości realizują obowiązek wyposażenia nieruchomości w pojemniki służące do gromadzenia odpadów komunalnych poprzez zakup lub wydzierżawienie pojemników od przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne.
- Ilość i wielkość pojemników stanowiących wyposażenie nieruchomości musi być adekwatna do liczby mieszkańców nieruchomości z uwzględnieniem średniej ilości odpadów komunalnych powstających w gospodarstwach domowych i częstotliwości ich odbioru, tak aby zapewnić ciągłość gromadzenia powstających odpadów.
- Pojemniki przewidziane do zbierania odpadów na terenie Gminy Dźwierzuty to:
- pojemniki o pojemności: 110 l-120 l, 240 l, 1100-1200 l;
- kosze uliczne o pojemności od 40 do 70 l;
- pojemniki MGB 1100 l przeznaczone do selektywnej zbiórki opakowań ze szkła, tworzyw sztucznych i papieru;
- pojemniki ( KP 7) o pojemności 7000 l;
- worki foliowe do odbioru odpadów zebranych selektywnie w miejscach ich powstania o pojemności minimum 60 l.
- Do selektywnego zbierania odpadów na terenie nieruchomości przewiduje się worki foliowe o następującej kolorystyce:
- niebieski – papier i tektura;
- żółty – tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe;
- zielony – szkło;
- brązowy – odpady biodegradowalne, w tym odpady zielone;
- czarny – popioły i żużle.
§ 8.
- Ustala się minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zmieszanych, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach jednorodzinnych lub wielorodzinnych, jeżeli z takiego pojemnika korzysta:
- nie więcej niż 4 osoby – o pojemności przynajmniej 110 l;
- powyżej 4 osób i nie więcej niż 8 osób – przynajmniej dwa pojemniki o pojemności przynajmniej 110 l lub jeden 240 l;
- powyżej 8 osób- mają obowiązek wyposażyć nieruchomość w pojemniki o pojemności zapewniającej pokrycie zapotrzebowania według norm zapisanych w pkt. 1) i 2);
- Zarządcy nieruchomości wielolokalowych zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do liczby mieszkańców i cyklu wywozu, biorąc pod uwagę normatywy zapisane w ust. 1 pkt 1 i 2.
- Właściciele domków letniskowych w zabudowie rekreacji indywidualnej zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w pojemniki o pojemności określonej w ust. 1 pkt 1 i 2.
§ 9.
Właściciel nieruchomości niezamieszkałej zobowiązany jest wyposażyć ją w pojemniki na odpady komunalne o minimalnej pojemności uwzględniającej następujące normy:
- dla przedszkoli oraz szkół - 2 litrów na każde dziecko, ucznia i pracownika;
- dla lokali gastronomicznych – 15 litrów na jedno miejsce konsumpcyjne, jednak nie mniej niż 1 pojemnik 110 litrów na lokal;
- dla zakładów produkcyjnych, rzemieślniczych,usługowych, handlowych, użyteczności publicznej, przychodni, w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych - 10 litrów na każdego pracownika, jednak nie mniej niż 1 pojemnik 110 litrów na lokal
- dla hoteli, pensjonatów itp. - 20 litrów na jedno łóżko, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l;
- dla lokali handlowych – 5 l na każdy 1m2 powierzchni całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l na lokal.
- pojemność pojemników ustawionych na terenie cmentarzy powinna być dostosowana do ilości powstających odpadów, tak by nie dopuścić do przepełnienia pojemników i wysypywania się odpadów na powierzchnię ziemi.
§ 10.
- Pojemniki i worki z odpadami należy ustawiać w celu ich odbioru, w miejscach łatwo dostępnych dla podmiotu odbierającego odpady, w sposób nie powodujący utrudnień i niedogodności dla użytkowników dróg.
- Pojemniki powinny być utrzymywane w odpowiednim stanie sanitarnym, w szczególności poprzez ich dezynfekcje oraz w odpowiednim stanie technicznym, w szczególności poprzez stałą naprawę ich szczelności.
§ 11.
Określa się rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów na terenach przeznaczonych do użytku publicznego:
- na chodnikach, przystankach komunikacji publicznej i w parkach:
- kosze uliczne o pojemności 40-70 l,
- na przystankach komunikacji kosze należy lokalizować pod wiatą, a jeśli jej nie ma, to w sąsiedztwie oznaczenia przystanku;
- w pobliżu sklepów wielkopowierzchniowymi i szkół - pojemniki przeznaczone do selektywnej zbiórki opakowań ze szkła, tworzyw sztucznych, metali, papieru i tektury; wielomateriałowych o pojemności 1100 l, oznakowane kolorami takimi jak worki przeznaczone do selektywnej zbiórki, opisowo i znakiem graficznym.
Rozdział 4
Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§ 12.
- Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.
- Ustala się następującą częstotliwość odbioru odpadów komunalnych:
- odpady zmieszane na nieruchomości zamieszkałej i niezamieszkałej – co najmniej dwa razy w miesiącu;
- odpady zebrane selektywnie na nieruchomości zamieszkałej i niezamieszkałej – co najmniej jeden raz w miesiącu.
- Opróżnienie koszy ulicznych odbiór minimum 1 raz w tygodniu. Niezależnie od częstotliwości opróżniania urządzeń zarządzający obszarem mają obowiązek nie dopuścić do przepełnienia koszy ulicznych.
- Pojemniki MGB 1100 l przeznaczone do selektywnej zbiórki odpadów na terenie Gminy Dźwierzuty tj. opakowań ze szkła, tworzyw sztucznych i papieru – co najmniej raz na dwa tygodnie.
- Meble i inne odpady wielkogabarytowe – odbiór w terminach określonych w harmonogramie wywozu odpadów komunalnych.
- Zużyte opony mogą być przekazywane razem ze zbiórką odpadów wielkogabarytowych. - odbiór w terminach określonych w harmonogramie wywozu odpadów komunalnych.
- Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny powstający w gospodarstwach domowych - odbiór w terminach określonych w harmonogramie wywozu odpadów komunalnych.
- Odpady budowlane i rozbiórkowe, popioły i żużle - odbiór w terminach określonych w harmonogramie wywozu odpadów komunalnych.
§ 13.
1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.
2. Właściciele nieruchomości nieczystości ciekłe ze zbiornika bezodpływowego usuwają z częstotliwością zapobiegającą przepełnieniu zbiornika, przy czym nie należy przetrzymywać nieczystości w zapełnionym zbiorniku dłużej niż 7 dni.
3. Opróżnianie nieczystości ciekłych ze zbiorników bezodpływowych i osadów ściekowych zprzydomowych oczyszczalni odbywa się na podstawie zamówienia właściciela, nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego.
4. Częstotliwość i sposób pozbywania się osadów ściekowych ze zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji.
Rozdział 5
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
§ 14.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
- intensywny rozwój selektywnego zbierania oraz sortowania selektywnie zebranych odpadów komunalnych;
- zmniejszenie ilości odbieranych zmieszanych odpadów komunalnych;
- przyśpieszenie działań w zakresie tworzenia ponadgminnych i gminnych systemów zbierania, odbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, ze szczególnym uwzględnieniem odpadów ulegających biodegradacji;
- zintensyfikowanie edukacji ekologicznej promującej zapobieganie powstawania odpadów, właściwe postępowanie z odpadami oraz prowadzenie skutecznej kampanii informacyjno-edukacyjnej w tym zakresie;
- zwiększenie ilości mieszkańców objętych zorganizowanym systemem zbierania/odbierania odpadów komunalnych;
- rozwój systemu selektywnego zbierania odpadów niebezpiecznych, minimalizacja ich wytwarzania oraz zwiększanie ilości tych odpadów poddanych procesowi odzysku;
- zmniejszenie masy odpadów komunalnych składowanych na składowiskach;
- wyeliminowanie praktyki nielegalnego składowania odpadów;
- sporządzenie rzetelnej inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest oraz ocenę stanu technicznego i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów poprzez zakwalifikowanie do poszczególnych stopni pilności ich usunięcia;
- sukcesywne usuwanie wyrobów zawierających azbest oraz wzrost ilości gminnych programów usuwania azbestu;
- promowanie i wspomaganie stosowania przydomowych kompostowni odpadów zielonych.
Rozdział 6
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytk
§ 15.
Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego.
§ 16.
Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy:
- w odniesieniu do psów:
- na terenie gminy każdego psa należy prowadzić na uwięzi oraz z nałożonym kagańcem, jeżeli wysokość psa, liczona od początku przednich łap do punktu nad łopatkami, wynosi ponad 30 cm. Dopuszcza się prowadzenie psa na smyczy i bez kagańca, jeżeli jego wysokość jest mniejsza niż 30 cm, pod warunkiem że nie stanowi on zagrożenia dla otoczenia,
- psy rasy uznawanej za agresywną wyprowadzane są na uwięzi, w kagańcu i z zachowaniem szczególnej ostrożności, nie stwarzając zagrożenia dla otoczenia,
- zwolnienie psa z uwięzi dozwolone jest pod warunkiem, że jest on w kagańcu i zwolnienie z uwięzi nastąpiło w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi, w sytuacji, gdy jest możliwość sprawowania kontroli nad jego zachowaniem, zapis nie dotyczy psów ras uznanych za agresywne,
- zwolnienie psa ze smyczy na terenie prywatnym może mieć miejsce w sytuacji, gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie, wykluczający samowolny dostęp osób trzecich, oznakowanej tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem;
- w odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych:
- stały dozór,
- natychmiastowe usuwanie zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych, itp.; nieczystości te należy umieszczać w szczelnych, nie ulegających szybkiemu rozkładowi torbach, mogą być deponowane w komunalnych urządzeniach do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych; postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów przewodników.
Rozdział 7
Wymagania w zakresie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach
§ 17.
- Zabrania się utrzymywania i chowu zwierząt gospodarskich na terenach oznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego jako wyłączone z produkcji rolniczej.
- Posiadacz zwierząt gospodarskich zobowiązany jest do:
- gromadzenia i usuwania nieczystości wytwarzanych podczas prowadzenia chowu lub hodowli, w sposób nie powodujący zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz powierzchniowych i podziemnych;
- zapewnienia zwierzętom odpowiednich pomieszczeń gospodarskich.
Rozdział 8
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania
§ 18.
1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają obszary:
1) zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej;
2) zakładów opieki zdrowotnej i społecznej, placówek kulturalnych i oświatowych oraz obiektów zbiorowego żywienia;
3) zabudowane obiektami i magazynami, wykorzystywanymi odpowiednio do przetwórstwa bądź przechowywania lub składowania produktów rolno-spożywczych i gospodarki odpadami.
2. Deratyzację na terenie nieruchomości przeprowadza się corocznie w terminach od 15 kwietnia do 15 maja.