XML
Uchwała Nr XIX/162/16
Uchwała Nr XIX/162/16
Rady Gminy Dźwierzuty

z dnia 08 września 2016 r.
 
w sprawie nadania statutu sołectwu Grądy

Nieważność załącznika w części dotyczącej § 6, § 8 ust. 2 w zakresie sformuowania: "Uprawnieni do głosowania", § 9 ust. 4 w części sformuowania dotyczącego: "oraz uchwalania rodzajów i wielkości wkładu mieszkańców na rzecz realizacji wiejskich przedsięwzięć gospodarczych", § 14: ust. 1 pkt. 4,5 i ust. 2, § 16 ust. 4 oraz § 24 ust. 1 pkt 3. Roztrzygnięcie nadzorcze nr PN.4131.355.2016 z dnia 10 października 2016 r.
 


Na podstawie art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym  (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 446), po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami miejscowości Grądy i Śledzie uchwala się, co następuje:
§ 1.
Nadaje się statut sołectwu Grądy, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
 
§ 2.
 
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
 
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
 
 
Przewodniczący Rady Gminy
Arkadiusz Aleksander Nosek
 
 

 

Załącznik
do uchwały Nr XIX/162/16
Rady Gminy Dźwierzuty
z dnia 08 września 2016 r.
 
STATUT   SOŁECTWA  GRĄDY
 
  1. Postanowienia ogólne.
 
§ 1. Sołectwo jest jednostką pomocniczą Gminy.
 
§ 2. Sołectwo Grądy stanowi obszar i mieszkańcy miejscowości Grądy i Śledzie.
 
§ 3. 1. Sołectwo tworzy, łączy, znosi oraz ustala jego nazwę i granice Rada Gminy z inicjatywy                        własnej lub na wniosek mieszkańców.
 
  1. Przed podjęciem uchwały w sprawie, o której mowa w ust.1 Rada Gminy przeprowadza        konsultacje z mieszkańcami zainteresowanych miejscowości.
 
  1. Zasady konsultacji, o których mowa w ust.2 określa Rada Gminy w odrębnej uchwale.
 
  1.  Wyniki konsultacji w przypadku zamiaru utworzenia nowego sołectwa z inicjatywy Rady Gminy nie mają charakteru wiążącego.
 
§ 4. 1. Na wniosek mieszkańców lub z własnej inicjatywy Rada Gminy może tworzyć i znosić w ramach sołectwa jednostki pomocnicze niższego rzędu.
 
  1. Przy tworzeniu i znoszeniu jednostek, o których mowa w ust.1 stosuje się przepisy przewidziane dla tworzenia i znoszenia sołectwa.
 
§ 5. Zadaniem sołectwa jest organizowanie życia społecznego i gospodarczego wsi oraz podejmowanie inicjatyw we wszystkich sprawach sołectwa.
 
    § 6. 1. Sołectwo posiada zdolność sądową do występowania w postępowaniu cywilnym jako strona lub uczestnik postępowania oraz do wnoszenia skarg do sądu administracyjnego w sprawach należących do właściwości sołectwa z mocy ustawy i niniejszego statutu.
 
  1. Przedstawicielem sołectwa w postępowaniu sądowym, o którym mowa w ust.1 jest sołtys lub inne osoby jeżeli zebranie wiejskie postanowi inaczej.
 
  1. Organy sołectwa
 
§ 7. 1. Organami sołectwa są:
 
  1. zebranie wiejskie.
 
  1. Sołtys.
 
  1. Działalność sołtysa wspiera rada sołecka
 
  1. Liczbę członków rady sołeckiej, w granicach od 4 do 8 osób, ustala każdorazowo zebranie wiejskie bezpośrednio przed jej wyborami na daną kadencję.
  2. Przewodniczącym rady sołeckiej jest sołtys.
 
  1. Kadencja sołtysa i rady sołeckiej trwa 4 lata.
 
§ 8. 1. Zebranie wiejskie jest organem uchwałodawczym sołectwa.
 
  1. Prawo do udziału w zebraniu wiejskim mają wszyscy stali mieszkańcy sołectwa uprawnieni do głosowania.
 
§ 9. Do kompetencji zebrania wiejskiego należy:
 
  1. wybieranie i odwoływanie sołtysa i rady sołeckiej,
 
  1. inicjowanie i podejmowanie wspólnych przedsięwzięć na rzecz społeczności wiejskiej,
 
  1. decydowanie w ramach zwykłego zarządu o sposobie korzystania ze wspólnot gruntowych, oraz mienia gminnego stanowiącego własność lub będącego w użytkowaniu sołectwa,
 
  1. decydowanie o sposobie wydatkowania środków finansowych oraz uchwalanie rodzajów              i wielkości wkładu mieszkańców na rzecz realizacji wiejskich przedsięwzięć gospodarczych,
 
  1. wypowiadanie się w sprawach działalności gminnych jednostek organizacyjnych,
 
  1. decydowanie w sprawie podejmowania inwestycji sołeckich,
 
  1. podejmowanie decyzji o administrowaniu obiektami użyteczności publicznej w sołectwie         w uzgodnieniu z Wójtem Gminy,
 
  1. podejmowanie wspólnych uchwał z innymi sołectwami,
 
  1. współpraca z organizacjami samorządowymi, stowarzyszeniami branżowymi rolników oraz innymi organizacjami i instytucjami prowadzącymi działalność na wsi,
 
  1. występowanie z inicjatywą uchwałodawczą do Rady Gminy we wszystkich sprawach dotyczących społeczności lokalnej,
 
  1. zgłaszanie zastrzeżeń do Rady Gminy w sprawach postanowień Wójta dotyczących Sołectwa,
 
  1. wyrażanie opinii we wszystkich sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięć Rady Gminy i Wójta Gminy, jeżeli rozstrzygnięcia te dotyczą sołectwa, a w szczególności:
 
  1. zmiany granic i zniesienia sołectwa,
 
  1.  założeń do projektu planu zagospodarowania przestrzennego,
 
  1. lokalizacji zakładów i obiektów uciążliwych dla środowiska,
 
  1.  założeń projektu budżetu i kierunków polityki społecznej,
 
  1.  projektów przepisów gminnych,
 
  1. dokonywanie okresowych ocen działalności sołtysa i rady sołeckiej,
 
  1.  stanowienie w innych sprawach dotyczących sołectwa w ramach przepisów ustawowych.
 
§ 10. 1. Zebranie wiejskie jest zwoływane przez sołtysa.
 
  1. Zebranie wiejskie może być zwołane przez Wójta Gminy z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej 1/10 mieszkańców sołectwa.
 
  1. O terminie zebrania zawiadamia się mieszkańców, w sposób zwyczajowo przyjęty najpóźniej na  trzy dni przed terminem zebrania.
 
§ 11. Uchwały zebrania wiejskiego zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
 
§ 12. 1. Organem wykonawczym sołectwa jest sołtys.
 
2. Sołtys korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
 
§ 13. 1. Zebranie wiejskie w sprawie wyboru sołtysa i rady sołeckiej zwołuje Rada Gminy.
 
2. Zebranie wiejskie w sprawie uzupełnienia składu osobowego rady sołeckiej organizuje                i przeprowadza sołtys.
 
3. O zebraniach, o których mowa w ust. 1 i 2 powiadamia się mieszkańców sołectwa                    w sposób zwyczajowo przyjęty najpóźniej na 7 dni przed ustalonym terminem zebrania.
 
§ 14. 1. Do zadań sołtysa należy w szczególności:
 
  1. przygotowywanie i zwoływanie zebrań wiejskich,
 
  1. przygotowywanie na zebrania wiejskie projektów rozstrzygnięć i opinii w formie uchwał w sprawach należących do kompetencji sołectwa,
 
  1. wykonywanie uchwał zebrania wiejskiego,
 
  1. gospodarowanie majątkiem gminnym, położonym na terenie sołectwa,
 
  1. reprezentowanie sołectwa na zewnątrz,
 
  1.  wykonywanie funkcji z zakresu administracji publicznej,
 
  1.  organizowanie wspólnych przedsięwzięć w sołectwie,
 
  1.  opiniowanie wniosków mieszkańców sołectwa w sprawach przyznawania ulg, umorzeń i zwolnień z zakresu opłat, podatków i innych należności,
 
  1.  potwierdzanie okoliczności, których przy załatwianiu spraw przez mieszkańców wymagają przepisy prawa,
 
  1.  występowanie z wnioskami dotyczącymi potrzeb sołectwa i jego mieszkańców oraz prowadzenie działalności interwencyjnej w tym zakresie,
  2. sporządzanie kwartalnych informacji o wykorzystaniu środków finansowych sołectwa,
 
  1. podawanie do wiadomości publicznej uchwał i zarządzeń organów gminy oraz informowanie mieszkańców sołectwa w sposób zwyczajowo przyjęty o wszystkich sprawach istotnych dla gminy i sołectwa,
 
  1. uczestniczenie w pracach Rady Gminy, szczególnie poprzez udział w sesjach Rady Gminy i posiedzeniach komisji bez prawa do głosowania, składanie wniosków,
 
 
2. Sołtys może wyznaczyć członka rady sołeckiej do załatwiania w jego imieniu bieżących spraw sołectwa w przypadku jego dłuższej nieobecności z powodu jego choroby, wyjazdu lub innej przyczyny.
 
§ 15. 1. Pracami rady sołeckiej kieruje sołtys, który przygotowuje i zwołuje jej posiedzenia.
 
2. Do zadań rady sołeckiej należy w szczególności:
 
  1. współdziałanie z sołtysem w prowadzeniu i załatwianiu spraw sołectwa,
 
  1. podejmowanie inicjatyw dotyczących przeznaczenia środków finansowych na cele rozwoju gospodarczego sołectwa,
 
  1. inicjowanie działań społecznie użytecznych  dla  sołectwa i jego mieszkańców,
 
  1. pełnienie roli stałego komitetu czynów społecznych w ramach upoważnień przez zebranie wiejskie.
 
3. Rada sołecka wyraża stanowisko w formie uchwał podejmowanych większością głosów.
 
4. Członkowie rady sołeckiej pełnią swoje funkcje nieodpłatnie.
 
§ 16. 1. Nadzór nad działalnością samorządu mieszkańców wsi sprawuje Rada Gminy oraz Wójt            Gminy.
 
  1. Kontrolę gospodarki finansowej sołectwa sprawuje Wójt Gminy za pośrednictwem Skarbnika Gminy.
 
  1. Wójt Gminy może zawiesić wykonanie uchwały zebrania wiejskiego lub decyzję organu   wykonawczego sołectwa, jeżeli uchwała ta lub decyzja jest sprzeczna z prawem.   Uchylić uchwałę może Rada Gminy na sesji.
 
  1. Wójt Gminy może zawiesić w czynnościach sołtysa do czasu rozpatrzenia sprawy przez zebranie wiejskie, jeżeli swoim postępowaniem narusza przepisy prawa, nie wykonuje swoich obowiązków lub dopuścił się czynu dyskwalifikującego go w opinii środowiska.
 
  1. Organy nadzoru mają prawo żądania niezbędnych informacji i danych dotyczących organizacji i   funkcjonowania sołectwa oraz mogą dokonywać wizytacji                               i uczestniczyć w zebraniach organów        sołectwa, dokonywać oceny pracy organów samorządu mieszkańców  wsi  oraz organizować        wymianę doświadczeń w tym zakresie.
III.  Zasady wyborcze.
 
§ 17. 1. Sołtys i rada sołecka wybierani są oddzielnie w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów przez stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania.
 
  1. W pierwszej kolejności dokonuje się wyboru sołtysa.
 
§ 18. 1. Rada Gminy zarządza przeprowadzenie zebrań wyborczych po upływie kadencji organów samorządu mieszkańców wsi, ustalając jednocześnie harmonogram tych zebrań.
 
  1. Zebrania wyborcze odbywają się nie później niż w ciągu 6 miesięcy po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborczych do rad gmin.
 
  1. Zebranie wiejskie, na którym ma być dokonany wybór sołtysa i rady sołeckiej, zwołuje              i prowadzi do czasu wyboru przewodniczącego zebrania, sołtys poprzedniej kadencji.
 
  1. W zebraniach wyborczych bierze udział radny wyznaczony przez Radę Gminy, Wójt Gminy lub wyznaczony przez niego pracownik Urzędu Gminy.
 
  1. Obsługę techniczną zebrań wyborczych w sołectwach zapewnia Wójt Gminy.
 
§ 19. 1. Dla dokonania wyboru sołtysa i rady sołeckiej niezbędny jest udział co najmniej 1/5 uprawnionych do głosowania mieszkańców sołectwa.
 
  1. O ile w wyznaczonym terminie nie uzyskano wymaganego quorum, wybory  przeprowadza się w drugim terminie, to jest po upływie pół godziny od pierwszego terminu.
 
  1. Wyboru sołtysa i rady sołeckiej w drugim terminie dokonuje się bez względu na liczbę obecnych na zebraniu.
 
§ 20. 1. Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna wyłoniona przez zebranie wiejskie spośród obecnych na zebraniu uprawnionych do głosowania mieszkańców w liczbie co najmniej 3 osób.
 
  1. Członkiem komisji skrutacyjnej nie może być osoba kandydująca na sołtysa lub do rady sołeckiej.
 
  1. Do zadań komisji skrutacyjnej należy:
 
  1. rejestrowanie zgłaszanych kandydatów,
 
  1. zapoznanie z zasadami głosowania,
 
  1. przygotowanie kart do tajnego głosowania,
 
  1. przeprowadzenie tajnego głosowania oraz ustalenie i ogłoszenie wyników głosowania,
 
  1. sporządzenie protokółu głosowania, który podpisują wszyscy członkowie komisji.
 
  1. Protokół wraz z kartami głosowania dołącza się do protokółu zebrania.
 
  1. Kandydaci na sołtysa lub do rady sołeckiej umieszczani są na kartach do głosowania              w porządku alfabetycznym bez względu na kolejność zgłoszenia, po uprzednim wyrażeniu przez nich zgody na kandydowanie.
 
  1. Karty do głosowania, opieczętowane pieczęcią Urzędu Gminy, wydaje się wyborcom umieszczonym na liście obecności.
 
  1. Lista obecności powinna zawierać liczbę porządkową, nazwiska i imiona wyborców obecnych na zebraniu wyborczym oraz ich własnoręczne podpisy.
 
  1.  Mieszkańcy sołectwa mogą dopisywać się na listę obecności w każdej fazie trwania zebrania i mają prawo do udziału w każdych wyborach i w każdym głosowaniu do momentu zakończenia wydawania kart do tajnego głosowania przez komisję skrutacyjną i przed podjęciem przez nią wykonywania kolejnych czynności.
 
  1.  Przy ustalaniu wyników głosowania komisja skrutacyjna nie uwzględnia kart nieważnych, to jest takich kart, które nie są opatrzone pieczęcią Urzędu Gminy oraz kart całkowicie przedartych przynajmniej na dwie części.
 
  1. Głosowanie polega na postawieniu znaku „X” w kratkach umieszczonych z lewej strony obok nazwisk kandydatów.
 
  1. W wyborach sołtysa głos jest ważny, jeżeli znak „X” postawiony jest obok nazwiska tylko jednego kandydata. Za nieważny uznaje się taki głos, na którym wyborca postawił znak „X” przy nazwiskach dwóch lub więcej kandydatów, albo nie postawił znaku „X” przy nazwisku żadnego kandydata.
 
  1. W wyborach rady sołeckiej za ważny uznaje się taki głos, na którym wyborca postawił znak „X” w kratkach obok nazwisk najwyżej tylu kandydatów ile wynosi liczba członków rady sołeckiej. Za nieważne uznaje się głosy, na których wyborca postawił znak „X” w kratkach przy większej ilości nazwisk kandydatów niż wynosi liczba członków rady sołeckiej, lub nie postawił znaku „X” przy nazwisku żadnego kandydata.
 
§ 21. Sołtysem lub członkiem rady sołeckiej może być wybrany każdy stały mieszkaniec sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze.
 
§ 22. 1. Sołtysem zostaje wybrany kandydat, który otrzymał więcej niż połowę ważnie oddanych głosów.
 
  1. Jeżeli żaden z kandydatów nie otrzymał wymaganej większości głosów, o której mowa w ust. 1, przeprowadza się drugą turę głosowania. Na kartach do głosowania w drugiej turze umieszcza się w porządku alfabetycznym nazwiska dwóch kandydatów, którzy otrzymali największą ilość ważnych głosów.
 
  1. Jeżeli w wyniku pierwszego głosowania, trzech lub więcej kandydatów na sołtysa uzyska największą i równą liczbę ważnych głosów, przeprowadza się głosowanie uzupełniające. Na kartach do głosowania uzupełniającego umieszcza się w porządku alfabetycznym nazwiska kandydatów z wyżej wymienioną liczbą głosów.
 
  1. W głosowaniu, o którym mowa w ust. 3, za ważne uznaje się takie głosy, na których wyborca postawił znak „X” przy nazwiskach najwyżej dwóch kandydatów. Za nieważne uznaje się takie głosy, na których wyborca nie postawił znaku „X” przy nazwisku żadnego kandydata, lub postawił znak „X” przy więcej niż dwóch nazwiskach kandydatów umieszczonych na karcie do głodowania uzupełniającego.
 
  1. Jeżeli w wyniku pierwszego głosowania, dwóch lub więcej kandydatów uzyska drugą co do ilości i równą liczbę ważnych głosów, przeprowadza się głosowanie uzupełniające. Na kartach do głosowania umieszcza się w porządku alfabetycznym nazwiska kandydatów                z wyżej wymienioną liczbą głosów.
 
  1. W wyborach uzupełniających, o których mowa w ust. 5, stosuje się warunki ważności głosów wymienione w § 20 ust. 9.
 
  1. Jeżeli głosowania uzupełniające, o których mowa w ust. 3 i 5 nie doprowadzą do wyłonienia nazwisk kandydatów do drugiej tury wyborów sołtysa, głosowania te należy powtórzyć. W głosowaniach powtórnych, zasady obowiązujące w pierwszych głosowaniach uzupełniających stosuje się odpowiednio.
 
  1. Jeżeli powtórne głosowanie uzupełniające, o którym mowa w ust. 7, nie doprowadzi do wyłonienia nazwisk dwóch kandydatów do drugiej tury wyborów na sołtysa, następnych wyborów uzupełniających nie przeprowadza się, a wymagane nazwiska kandydatów wyłania się w drodze losowania.
 
  1. Losowanie, o którym mowa w ust. 8 przeprowadza publicznie komisja skrutacyjna według następujących zasad:
 
  1. W zależności od zaistniałej sytuacji, o której mowa w ust. 3 i 5, komisja skrutacyjna przygotowuje kartki z nazwiskami kandydatów podlegających głosowaniu i wkłada je do oddzielnych jednakowych kopert,
 
  1. Koperty z kartkami zawierającymi nazwiska kandydatów wkłada się do wcześniej przygotowanej urny (pudełka, skrzynki), której zawartość dokładnie należy pomieszać,
 
  1. W następnej kolejności jeden z członków komisji skrutacyjnej wyjmuje z urny (pudełka, skrzynki) kolejno tyle kopert ile nazwisk należy wylosować, wyjmuje z nich kartki, z których odczytuje nazwiska kandydatów i jednocześnie okazuje kartkę obecnym na zebraniu           mieszkańcom sołectwa,
 
  1. Po wylosowaniu wymaganej ilości kandydatów, komisja wyjmuje z urny koperty                  z nazwiskami pozostałych kandydatów biorących udział w losowaniu, ich nazwiska odczytuje i udostępnia do wglądu mieszkańcom wsi biorącym udział w zebraniu.
 
  1. Z przeprowadzonego losowania Komisja sporządza protokół, do którego dołącza zastosowane w trakcie losowania kartki z nazwiskami kandydatów i koperty.
 
§ 23. 1. Za wybranych do rady sołeckiej uważa się tych kandydatów w liczbie określonej w § 7 ust. 3, którzy otrzymali kolejno najwięcej ważnie oddanych głosów.
 
  1. Jeżeli dwóch lub więcej kandydatów do rady sołeckiej uzyska jednakową liczbę  głosów, przez co uniemożliwione jest ustalenie jej składu osobowego, przeprowadza się drugie głosowanie.
  2. Na kartach do drugiego głosowania umieszcza się nazwiska kandydatów, o których mowa w ust. 2.
 
  1. W drugim głosowaniu wyborca może postawić znak „X” przy nazwiskach najwyżej tylu kandydatów ile jest miejsc do uzupełnienia składu osobowego rady sołeckiej. Przepisy § 20 ust. 10 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.
 
§ 24. 1. Na wniosek Wójta lub grupy co najmniej 1/10 mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania, zebranie wiejskie może w głosowaniu tajnym odwołać sołtysa i radę sołecką w całości lub poszczególnych jej członków jeżeli:
 
  1.  nie wykonują swoich obowiązków,
 
  1. naruszają postanowienia statutu sołectwa,
 
  1. dopuszczają się czynu dyskwalifikującego ich w opinii środowiska.
 
  1. Odwołanie, o którym mowa w ust.1 może nastąpić po uprzednim wysłuchaniu wyjaśnień osób, których to odwołanie dotyczy.
 
  1. Zebrania wiejskie dotyczące odwołania sołtysa i rady sołeckiej w całości lub w części, organizuje Wójt Gminy. Przepisy określone w § 13 ust. 2, § 18 ust. 4 i 5,§ 19 i § 20 ust 1-5 stosuje się odpowiednio.
 
  1. Kartki do tajnego głosowania przygotowuje komisja skrutacyjna. Karty do głosowania nazwane stosownie do rodzaju prowadzonego głosowania zawierają trzy następujące opcje umieszczone w jednej kolumnie: „Głosuję za odwołaniem”, „Głosuję przeciw odwołaniu”, „Wstrzymuję się od głosu”. Obok każdej opcji z lewej strony umieszcza się kratki,                      w których wyborca głosuje poprzez postawienie znaku „X”.
 
  1. Za ważny uznaje się taki głos, na którym głosujący postawił znak „X” tylko przy jednej opcji.
 
  1. Za nieważne uznaje się głosy, na których wyborca nie postawił znaku „X” przy żadnej opcji, lub postawił znak „X” przy więcej niż jednej opcji.
 
IV. Gospodarka finansowa sołectwa.
 
§ 25. 1. Środkami finansowymi sołectwa są:
 
  1. fundusze wydzielone w budżecie Gminy,
 
  1. dochody uzyskane przez sołectwo,
 
  1. środki pochodzące z darowizn oraz innych świadczeń na rzecz sołectwa,
 
  1. Środki finansowe sołectwa mogą być przeznaczone wyłącznie na potrzeby ogólnospołeczne.
 
§ 26. 1. Sołectwo nie posiada osobowości prawnej, nie może mieć odrębnego budżetu i własnego konta bankowego.
 
  1. Gospodarka finansowa sołectwa prowadzona jest w ramach budżetu Gminy.
 
  1. Środki finansowe Sołectwa pochodzące z budżetu Gminy mogą być przeznaczone tylko na cele określone w uchwale Rady Gminy.
 
 
V. Postanowienia końcowe.
 
§ 27. Zmiana Statutu może nastąpić w drodze uchwały Rady Gminy.
 
 
 
Podmiot publikującyUrząd Gminy w Dźwierzutach
WytworzyłAnna Dudzińska - Inspektor ds. Obsługi Rady Gminy2016-09-08
Publikujący Krzysztof Kołakowski - Administrator BIP 2016-09-12 09:36
Modyfikacja Krzysztof Kołakowski - Administrator BIP 2016-11-02 10:41