UCHWAŁA NR XLII/362/18
RADY GMINY DŹWIERZUTY
z dnia 25 września 2018 r.
w sprawie: Statutu Gminy Dźwierzuty
Na podstawie art. 169 ust. 4 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.) i art. 3 ust. 1, art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 22 ust. 1, art. 40 ust. 2 pkt 1 oraz art. 41a ust. 5 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.).
Rada Gminy Dźwierzuty uchwala Statut Gminy Dźwierzuty w następującym brzmieniu:
STATUT GMINY DŹWIERZUTY
DZIAŁ I.
Postanowienia ogólne
§ 1.
Uchwała określa:
-
ustrój Gminy Dźwierzuty,
-
zasady tworzenia, łączenia, podziału, oraz znoszenia jednostek pomocniczych Gminy Dźwierzuty, a także udział sołtysów w pracach Rady Gminy Dźwierzuty,
-
organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy Dźwierzuty oraz jej komisji stałych i doraźnych,
-
tryb pracy Wójta Gminy Dźwierzuty,
-
zasady tworzenia klubów radnych,
-
zasady dostępu obywateli do dokumentów oraz korzystania z nich,
-
zasady i tryb działania komisji skarg, wniosków i petycji,
-
zasady i tryb działania komisji rewizyjnej,
-
zasady dotyczące obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej.
§ 2.
Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
-
Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 marca 1990 r. „o samorządzie gminnym”,
-
Statucie – należy przez to rozumieć Statut Gminy Dźwierzuty,
-
Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Dźwierzuty,
-
Organach gminy – należy przez to rozumieć Radę Gminy Dźwierzuty i Wójta Gminy Dźwierzuty,
-
Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Dźwierzuty,
-
Przewodniczącym Rady lub Przewodniczącym Obrad – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Gminy Dźwierzuty lub działającego, pod jego nieobecność, Wiceprzewodniczącego Rady,
-
Radnym – należy przez to rozumieć radnego Rady Gminy Dźwierzuty,
-
sesji – należy przez to rozumieć sesję Rady Gminy Dźwierzuty,
-
komisji – należy przez to rozumieć komisję stałą lub doraźną Rady Gminy Dźwierzuty,
-
Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Gminy Dźwierzuty,
-
Komisji Skarg, Wniosków i Petycji – należy przez to rozumieć Komisję Skarg, Wniosków i Petycji Rady Gminy Dźwierzuty,
-
Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Dźwierzuty,
-
jednostkach pomocniczych gminy – należy przez to rozumieć jednostki pomocnicze Gminy Dźwierzuty,
-
Przewodniczącym Organu Wykonawczego jednostki pomocniczej – należy przez to rozumieć sołtysa,
-
Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy w Dźwierzutach,
-
Biurze Rady – należy przez to rozumieć Biuro Rady Gminy Dźwierzuty będące częścią Urzędu.
Rozdział 1.
Gmina
§ 3.
-
Gmina położona jest w województwie warmińsko - mazurskim i obejmuje obszar 263,4 km2.
-
Granice terytorialne Gminy określa mapa w skali 1:100 000, stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.
-
W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa.
-
Wykaz jednostek pomocniczych Gminy stanowi załącznik Nr 2 do Statutu.
-
Siedzibą organów gminy jest miejscowość Dźwierzuty.
§ 4.
-
W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.
-
Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych stanowi załącznik Nr 3 do Statutu.
§ 5.
-
Herbem gminy Dźwierzuty jest umieszczony w polu zielonym między dwoma kłosami młyn nad wodą (falą) błękitno-złotą. Kłosy rozmieszczone są symetrycznie nad połaciami dachu młyna. Poniżej każdego kłosa od strony zewnętrznej wyrasta ze wspólnego źdźbła jeden liść. Młyn i kłosy są koloru złotego. Szczyt dachu młyna wykonany jest z muru pruskiego, w którym kratownica jest koloru czarnego, natomiast pola między kratami są w kolorze srebrnym. Woda ma postać trzech fal o jednakowej szerokości, z których fala górna i dolna są błękitne, natomiast fala środkowa jest w kolorze złotym. Stosunek szerokości do wysokości herbu wynosi 5:6.
-
Wzór graficzny herbu załącznik nr 4 do Statutu.
-
Barwy Gminy określa jej flaga, która ma postać trójstrefowego prostokąta o wymiarach w stosunku 5:8. Poszczególnymi strefami flagi są trzy pasy o jednakowej szerokości w układzie poziomym. Pas górny i dolny są koloru złotego, natomiast pas środkowy jest w kolorze zielonym.
-
Wzór flagi określa załącznik nr 5 do Statutu.
-
Flagę gminy umieszcza się w sali posiedzeń Urzędu Gminy, w których odbywają się sesje Rady Gminy, na zewnątrz budynku Urzędu Gminy w dniach sesji Rady Gminy oraz w czasie świąt państwowych i samorządowych. Flaga może być wywieszana również w dniach gminnych uroczystości lokalnych, w czasie imprez kulturalnych i sportowych oraz spotkań międzygminnych i innych.
-
Dopuszcza się stosowanie herbu Gminy, opisanego w ust. 1 ograniczając kolory poszczególnych elementów herbu do jednego ciemnego lub jasnego, w zależności do tła na jakim zostanie umiejscowiony, nie zmieniając proporcji i kształtów określonych we wzorze. Uproszczenie to może mieć zastosowanie jedynie w materiałach promocyjnych, reklamowych, okolicznościowych, informacyjnych oraz na produktach przeznaczonych do obrotu handlowego.
-
O zastosowaniu herbu i barw Gminy opisanych w ust. 1 i 3 oraz w wersji opisanej w ust. 6, a także w materiałach określonych w ust. 6 wydawanych przez Urząd oraz organy i jednostki organizacyjne Gminy decyduje Wójt.
-
Korzystanie z herbu i barw Gminy opisanych w ust. 1 i 3 oraz w wersji opisanej w ust. 6, a także w materiałach określonych w ust. 6 wydawanych przez podmioty gospodarcze działające na terenie Gminy lub poza nią jest dozwolone tylko za zgodą Wójta.
-
Insygniami władz Gminy są: tłoczona pieczęć okrągła zawierająca pośrodku godło państwowe i napis w otoku „Urząd Gminy Dźwierzuty”, łańcuch Przewodniczącego Rady.
§ 6.
-
Rada może osobie szczególnie zasłużonej dla Gminy nadać honorowe obywatelstwo Gminy.
-
Pozbawienie honorowego obywatelstwa może nastąpić w takim samym trybie co nadanie.
-
Nadanie oraz pozbawienie honorowego obywatelstwa reguluje odrębna uchwała Rady.
§ 7.
-
Rada może nadać tytuł „Zasłużony dla Gminy Dźwierzuty”.
-
Pozbawienie tytułu, o którym mowa w ust. 1, może nastąpić w takim samym trybie co nadanie.
-
Nadanie tytułu „Zasłużony dla Gminy Dźwierzuty” reguluje odrębna uchwała Rady.
Rozdział 2.
Jednostki pomocnicze Gminy
§ 8.
-
O utworzeniu, zniesieniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej, a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:
-
inicjatorem utworzenia, połączenia i podziału jednostki pomocniczej mogą być:
-
Mieszkańcy Gminy – mieszkańcy obszaru, którego to działanie dotyczy, w liczbie co najmniej 20% mieszkańców, którzy w dniu złożenia wniosku mają ukończone 18 lat,
-
Organy Gminy,
-
utworzenie, połączenie i podział jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których formę określa odrębna uchwała Rady,
-
projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Wójt w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,
-
przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w miarę możliwości – uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.
-
Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.
§ 9.
Uchwały, o których mowa w § 8, powinny określać w szczególności:
-
obszar,
-
granice,
-
siedzibę władz,
-
nazwę jednostki pomocniczej
§ 10.
-
Jednostki pomocnicze prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.
-
Jednostki pomocnicze gospodarują środkami wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając je na realizację zadań na ich terenie.
-
Jednostki pomocnicze, decydując o przeznaczeniu środków, o których mowa w ust. 2, obowiązane są do przestrzegania podziału wynikającego z załącznika do uchwały budżetowej Gminy.
-
Dochody uzyskane z przekazanego jednostkom pomocniczym mienia stanowią dochód Gminy
§ 11.
Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.
§ 12.
-
Sołtys jednostki pomocniczej posiada prawo uczestniczenia w sesjach Rady oraz posiedzeniach komisji stałych oraz ich wspólnych posiedzeniach.
-
Przewodniczący Rady obowiązany jest umożliwić uczestnictwo w sesjach Rady sołtysowi. W tym celu Przewodniczący Rady zawiadamia każdorazowo tego sołtysa o terminach sesji oraz posiedzeniach komisji.
-
Sołtys może zabierać głos na sesjach i posiedzeniach komisji Rady, bez prawa udziału w głosowaniu.
-
Sołtys może zapoznać się z projektami uchwał i materiałami na sesję oraz posiedzenia komisji w Biurze Rady.
§ 13
Kadencja organów samorządu mieszkańców trwa 5 lat i kończy się z chwilą wyboru przez zebranie wiejskie nowych organów, w terminie nie późniejszym niż w ciągu 6 miesięcy po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad gmin.
§ 14.
Wybory sołtysów i rad sołeckich zarządza Wójt w drodze Zarządzenia.
DZIAŁ II.
Organizacja wewnętrzna i tryb pracy Rady
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 15.
-
Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Wójta w zakresie, w jakim wykonuje on uchwały Rady.
-
Wójt i komisje pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.
§ 16.
W ramach Rady funkcjonują:
1) Przewodniczący Rady,
2) Wiceprzewodniczący Rady,
3) Komisja Rewizyjna,
4) Komisja Skarg, Wniosków i Petycji,
5) komisje stałe, wymienione w § 17 Statutu,
6) komisje doraźne.
§ 17.
Rada powołuje następujące komisje stałe, ustalając jednocześnie zakres ich zadań:
-
Budżetu i Rozwoju,
-
Rolnictwa i Ochrony Środowiska,
-
Społeczna.
§ 18.
Przewodniczący Rady, w szczególności:
-
zwołuje sesje Rady ustalając jednocześnie porządek obrad,
-
zwołuje wspólne posiedzenia komisji stałych Rady,
-
przewodniczy obradom Rady,
-
sprawuje policję sesyjną,
-
kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,
-
zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
-
podpisuje uchwały Rady,
-
czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu,
-
wykonuje inne zadania wskazane przez Radę,
-
składa na sesjach informacje o działaniach podejmowanych przez siebie między sesjami, w tym także informacje o złożonych interpelacjach i zapytaniach Radnych skierowanych do Wójta.
§ 19.
-
Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady koordynują z ramienia Rady prace komisji.
-
Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w ust. 1 dokonuje Przewodniczący Rady.
§ 20.
-
Obsługę Rady zapewnia Biuro Rady.
-
Obsługa, o której mowa w ust. 1, obejmuje w szczególności udzielanie Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowywaniu i odbywaniu sesji Rady oraz wszystkich komisji Rady.
Rozdział 2.
Tryb pracy Rady
§ 21.
-
Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.
-
Oprócz uchwał Rada może podejmować:
-
postanowienia proceduralne, wpisywane do protokołu z sesji,
-
deklaracje – zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania,
-
oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej sprawie,
-
apele – zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania,
-
opinie – zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny.
-
Do postanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli i opinii nie ma zastosowania przewidziany w Statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.
§ 22.
-
Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady.
-
Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady.
-
Sesjami zwyczajnymi są także sesje nie przewidziane w planie, ale zwołane w zwykłym trybie.
-
Dla nadania odpowiedniego wyrazu wydarzeniom szczególnej rangi, w szczególności wręczenia odznaczeń i wyróżnień, nadania honorowego obywatelstwa oraz tytułu „Zasłużony dla Gminy Dźwierzuty”, a także innych ważnych dla Gminy zdarzeń, zwołać można sesję uroczystą.
Oddział 1.
Przygotowanie i przebieg sesji
§ 23.
-
Sesje przygotowuje Przewodniczący Rady.
-
Przygotowanie sesji obejmuje:
-
ustalenie porządku obrad sesji,
-
ustalenie terminu i miejsca obrad sesji,
-
zapewnienie dostarczenia radnym projektów uchwał oraz innych niezbędnych materiałów z nimi związanych,
-
zapewnienie dostępu radnym do poszczególnych sprawozdań jednostek organizacyjnych Gminy na 7 dni przed sesją,
-
ustalenie listy zaproszonych gości.
-
Sesje zwołuje Przewodniczący Rady, lub z jego upoważnienia Wiceprzewodniczący Rady.
-
O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesji powiadamia się radnych, nie później niż 7 dni przed terminem obrad sesji, w skuteczny sposób, przy czym dopuszcza się wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej. Do zawiadomienia dołącza się wszystkie projekty uchwał oraz inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6.
-
Zawiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi obrad sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu przekazuje się nie później niż 14 dni przed tą sesją.
-
W przypadku konieczności zwołania sesji, o której mowa w § 22 ust. 3, postanowienia ust. 4 stosuje się odpowiednio, z tym że termin powiadomienia wynosi nie później niż 2 dni przed terminem sesji.
-
W razie niedotrzymania terminów, o których mowa w ust. 4-6, Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.
-
Dokumenty, o których mowa w ust. 4-6, doręcza się Radnym w formie elektronicznej, w tym z wykorzystaniem dedykowanej aplikacji obsługującej Radę. W sytuacji, gdy Radny oczekuje tych dokumentów w formie papierowej, zobowiązany jest złożyć stosowne pisemne oświadczenie na ręce Przewodniczącego Rady.
-
W przypadku braku możliwości zastosowania formy, o której mowa w ust. 8, niezbędnych czynności dokonuje się w formie papierowej.
-
Zawiadomienie o terminie i miejscu sesji oraz porządku obrad Rady udostępnia się poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty.
-
Egzemplarz zawiadomienia, o którym mowa w ust. 4, przekazuje się również do sekretariatu Wójta oraz – w razie potrzeby – osobom, o których mowa w § 24 ust. 3 Statutu.
§ 24.
-
Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii Wójta, ustala listę osób zaproszonych na sesję.
-
W sesjach Rady mogą uczestniczyć – z głosem doradczym – Wójt, Zastępca Wójta oraz Sekretarz Gminy i Skarbnik Gminy.
-
W sesji mogą brać udział także kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych oraz pracownicy Urzędu wyznaczeni przez Wójta do referowania spraw i udzielania wyjaśnień.
§ 25.
-
Zaproszeni goście, przedstawiciele środków masowego przekazu, oraz publiczność (w tym mieszkańcy Gminy) w czasie obrad Rady i posiedzeń komisji zajmują wyznaczone dla nich miejsca.
-
Utrwalanie przez publiczność przebiegu obrad sesji przy pomocy urządzeń audiowizualnych może odbywać się wyłącznie wówczas, gdy nie utrudni to jej przebiegu, w tym transmisji i nagrywania obrad sesji.
§ 26.
Przewodniczący Rady informuje o konieczności wyłączenia jawności sesji wskazując podstawę prawną wyłączenia.
§ 27.
-
Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
-
Obrady sesji prowadzi Przewodniczący Rady, chyba że z przepisów prawa powszechnie obowiązującego wynika inaczej.
-
Na wniosek Przewodniczącego Obrad bądź Radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
-
O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 3 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.
-
Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.
-
Przewodniczący obrad może podczas sesji zarządzić do trzech przerw technicznych, trwających do 20 minut każda, niewymagających zgody Rady.
-
Kolejne posiedzenie tej samej sesji może być wyznaczone w terminie nie dalszym niż 7 dni licząc od dnia odbycia poprzedniego posiedzenia.
§ 28.
-
Kolejne sesje Rady zwoływane są w terminach ustalonych w planie pracy Rady lub w terminach określonych przez Przewodniczącego Rady.
-
Postanowienia ust. 1 nie dotyczą sesji:
-
uroczystych,
-
zwoływanych na podstawie przepisów ustawy.
§ 29.
-
Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.
-
Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy składu; jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.
§ 30.
-
Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły: „Otwieram …… sesję Rady Gminy w Dźwierzutach”.
-
Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady:
-
stwierdza, na podstawie listy obecności, prawomocność obrad,
-
przedstawia porządek obrad sesji,
-
poddaje pod głosowanie zaproponowane zmiany w porządku obrad sesji.
-
Czynności, o których mowa w ust. 2 pkt. 1 – 2, mogą być przeprowadzone z wykorzystaniem dedykowanej aplikacji obsługującej Radę.
-
Ilekroć w dalszych częściach Statutu jest mowa o liście obecności należy przez to rozumieć, zależnie od sytuacji, wydruk z dedykowanej aplikacji obsługującej Radę albo jej wersję papierową z odręcznymi podpisami Radnych.
§ 31.
-
Zgłoszenie do porządku obrad sesji zmian, w toku rozpatrywania projektów uchwał, jest możliwe tylko w przypadkach uzasadnionych szczególnymi okolicznościami, gdy zmiana taka nie będzie pociągała za sobą negatywnych konsekwencji dla Gminy, w tym nie spowoduje zwiększenia wydatków budżetu Gminy.
-
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, Rada w pierwszej kolejności rozstrzyga, czy występują okoliczności wskazane w tym ustępie.
-
Rozstrzygnięcie, o który mowa w ust. 2, ma postać postanowienia proceduralnego.
§ 32.
Porządek obrad powinien obejmować, w szczególności:
-
przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,
-
sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym,
-
informację Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych przez siebie między sesjami, w tym o złożonych interpelacjach i zapytaniach przez Radnych do Wójta oraz złożonej do Rady korespondencji,
-
informacje przewodniczących komisji stałych o działaniach podejmowanych w okresie między sesjami,
-
informacje przewodniczących Komisji Rewizyjnej oraz Komisji Skarg, Wniosków i Petycji o działaniach podejmowanych w okresie między sesjami,
-
rozpatrzenie projektów uchwał,
-
podjęcie innych czynności, o których mowa w § 23 ust. 2 Statutu, jeśli występuje taka potrzeba,
-
wystąpienia sołtysów,
-
głosy mieszkańców Gminy,
-
wolne wnioski i informacje.
§ 33.
-
Jeżeli protokół, z obrad poprzedniej sesji, nie został sporządzony do czasu kolejnej sesji, protokół taki przyjmuje się na najbliższej sesji po jego sporządzeniu.
-
Sprawozdanie, o którym mowa w § 32 pkt 2 Statutu, składa Wójt lub inny wskazany przez niego pracownik Urzędu.
-
Informację, o której mowa w § 32 pkt 3 Statutu, może odczytać Wiceprzewodniczący Rady.
-
Informacje przewodniczących komisji, o których mowa w § 32 pkt 4 i 5 Statutu, mogą złożyć, w zastępstwie wiceprzewodniczący tych komisji.
-
Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji następuje w formie postanowienia proceduralnego, chyba że zachodzi sytuacja, o której mowa w § 43 Statutu.
§ 34.
Przewodniczący Obrad:
-
prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów,
-
udziela głosu według kolejności zgłoszeń, a w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością,
-
może zabierać głos w każdym momencie obrad,
-
może udzielać głosu osobie nie będącej radnym;
§ 35.
-
Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
-
Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę „do rzeczy”.
-
Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący Rady przywołuje radnego „do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
-
Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności, w tym mieszkańców Gminy.
-
Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 36.
Na wniosek Radnego, Przewodniczący Rady przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.
§ 37.
-
Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, w szczególności dotyczących:
-
stwierdzenia quorum,
-
zmiany porządku obrad,
-
zgłoszenia autopoprawki,
-
ograniczenia czasu wystąpienia mówców,
-
zamknięcia listy mówców lub kandydatów,
-
zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
-
zarządzenia przerwy,
-
odesłania projektu uchwały do komisji,
-
przeliczenia głosów,
-
przestrzegania regulaminu obrad,
-
przerwania posiedzenia sesji.
-
Wnioski formalne Przewodniczący Rady poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu „za” i jednego głosu „przeciwko” wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie, z zastrzeżeniem ust. 3.
-
Wniosków formalnych, o których mowa w ust. 1 pkt. 1, 3 – 7 i 10, nie poddaje się pod głosowanie. Rozstrzygnięcie przysługuje Przewodniczącemu Obrad.
§ 38.
-
Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada może jednak postanowić inaczej.
-
Postanowienie ust. 1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.
-
W przypadku, gdy pracodawca zwróci się do Rady z wnioskiem o wyrażenie zgody na rozwiązanie z Radnym stosunku pracy, wniosek taki Przewodniczący Rady kieruje uprzednio do zaopiniowania przez Komisję Skarg, Wniosków i Petycji. Postanowienia ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
§ 39.
-
Po wyczerpaniu listy mówców, Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby Przewodniczący Rady zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub Wójtowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
-
Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.
-
Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, Przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§ 40.
-
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę „ Zamykam ……… sesję Rady Gminy w Dźwierzutach”.
-
Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
-
Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§ 41.
Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym sesja się odbywa.
§ 42.
-
Z przebiegu obrad sesji Rady sporządza się protokół, który odzwierciedla jej przebieg.
-
Protokół z sesji powinien zawierać w szczególności:
-
określenie numeru, datę i miejsce odbywania sesji, godziny jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał podjętych na sesji, imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta,
-
stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
-
odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
-
ustalony porządek obrad,
-
przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,
-
przebieg głosowania nad uchwałami oraz innymi aktami Rady, z imiennym wyszczególnieniem liczby głosów: „za”, „przeciw” i „wstrzymujących” oraz głosów nieważnych, wyłącznie wówczas gdy nie było możliwe przeprowadzenie głosowania za pomocą urządzeń umożliwiających sporządzenie i utrwalenie imiennego wykazu głosowań,
-
wskazanie wniesienia przez Radnego lub Radnych zdania odrębnego do treści uchwały,
-
podpis przewodniczącego obrad i protokolanta.
-
Do protokołu załącza się odpowiednio:
-
listę obecności Radnych,
-
listę zaproszonych gości oraz osób, o których mowa w § 24 ust. 2 i 3 Statutu,
-
teksty uchwał przyjętych przez Radę oraz innych jej rozstrzygnięć,
-
listy głosowań nad uchwałami wygenerowane z dedykowanej aplikacji obsługującej Radę,
-
protokoły głosowań tajnych,
-
zgłoszone na piśmie wystąpienia Radnych,
-
oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce prowadzącego obrady.
-
Protokół z sesji wykłada się Radnym do wglądu w Biurze Rady na 5 dni przed terminem sesji, na której ma nastąpić jego przyjęcie.
§ 43.
-
Poprawki i uzupełnienia do protokołu winny być wnoszone przez Radnych w formie ustnej, pisemnej, za pomocą poczty elektronicznej na adres e-mail przypisany do Biura Rady oraz za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP, nie później niż do dnia rozpoczęcia sesji Rady, na której ma nastąpić przyjęcie protokołu z sesji lub w trakcie takiej sesji w punkcie poświęconym tej kwestii.
-
O uwzględnieniu poprawek i uzupełnień rozstrzyga Przewodniczący Rady, po wysłuchaniu protokolanta i sprawdzeniu elektronicznego zapisu z nagrania sesji.
-
Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie zostanie uwzględniony, Radny może wnieść sprzeciw do Rady. Postanowienia ust. 1 stosuje się odpowiednio.
-
Rada może podjąć postanowienie proceduralne o przyjęciu protokołu z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o którym mowa w ust. 3.
-
Uprawnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują również Wójtowi oraz każdej osobie, która zabierała głos w trakcie sesji, wyłącznie w zakresie dotyczącym ich wypowiedzi, w terminach i na zasadach określonych dla Radnych.
Oddział 2.
Uchwały
§ 44.
-
Sprawy porządkowe, proceduralne i formalne Rada rozstrzyga w drodze głosowania, którego wyniki odnotowuje się w protokole z sesji.
-
W sprawach, w których Rada nie realizuje swoich uprawnień stanowiących i kontrolnych może, w formie uchwał:
-
zajmować stanowiska,
-
wydawać opinie i oświadczenia,
-
podejmować deklaracje i apele.
-
Uchwały, o których mowa w ust. 2, sporządzane są w formie odrębnych dokumentów.
§ 45.
-
Inicjatywę uchwałodawczą, z zastrzeżeniem ust. 3, posiada:
-
Rada,
-
komisje Rady, o których mowa w § 2 pkt. 9 – 11,
-
kluby radnych,
-
przynajmniej trzech radnych,
-
Wójt.
-
Przez inicjatywę uchwałodawczą rozumie się zgłoszenie określonego projektu uchwały albo zgłoszenie wniosku wskazującego konieczność podjęcia określonych działań.
-
Obywatelska inicjatywa uchwałodawcza regulowana jest przez odrębne postanowienia niniejszego Statutu.
-
Projekty inicjatyw uchwałodawczych składa się w Biurze Rady.
-
W przypadku, gdy zgłaszany jest wniosek wskazujący konieczność podjęcia określonych działań, winien on zawierać w szczególności:
-
określenie przedmiotu uchwały, ewentualne propozycje zapisów uchwały,
-
uzasadnienie do wniosku,
-
spodziewane efekty proponowanych działań,
-
ewentualne skutki finansowe proponowanych działań.
-
W przypadku, gdy zgłaszany jest określony projekt uchwały, winien on zawierać:
-
tytuł uchwały,
-
podstawę prawną,
-
przepisy regulujące materię będącą przedmiotem uchwały,
-
wskazanie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,
-
określenie terminu wejścia w życie uchwały lub terminu jej obowiązywania,
-
aprobatę o zgodności projektu uchwały pod względem formalno-prawnym,
-
uzasadnienie.
-
W sytuacji, gdy zgłoszono wniosek o konieczności podjęcia określonych działań, wniosek taki Przewodniczący Rady przekazuje niezwłocznie Wójtowi celem przygotowania, na jego podstawie, projektu uchwały przez merytorycznie odpowiedzialną komórkę organizacyjną Urzędu.
-
Do projektu, o którym mowa w ust. 7, stosuje się postanowienia ust. 6.
-
Projekty uchwał poddaje się zaopiniowaniu przez właściwe komisje stałe Rady lub na wspólnym ich posiedzeniu.
-
Projekty uchwał zgłoszone przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt. 1 – 4, wymagają zaopiniowania przez organ odpowiedzialny za ich wykonanie. Wydanie opinii powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca od daty zgłoszenia projektu.
-
Przewodniczący Rady przekazuje projekty uchwał do zaopiniowania właściwym komisjom i Wójtowi, z tym że Wójt nie opiniuje projektów uchwał odnoszących się do wewnętrznej organizacji Rady.
-
Postanowienia ust. 9 – 11 nie dotyczą projektów uchwał wprowadzanych do porządku obrad na sesji.
§ 46.
-
Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.
-
Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej, niż na następnej sesji.
-
Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.
-
Za oczywistą omyłkę uważa się drobne błędy w tekście uchwał zwłaszcza takie jak błędy w pisowni oraz błędy w obliczeniach matematycznych. Prostowanie oczywistej omyłki nie może zmienić treści uchwały.
§ 47.
Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu. W projektach uchwał należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych i neologizmami.
§ 48.
-
Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po zaopiniowaniu jej uchwały, w uzgodnieniu lub w porozumieniu z organami administracji rządowej lub innymi organami, do zaopiniowania lub uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwały przyjęty przez Radę.
-
Postanowienie ust. 1 nie ma zastosowania, gdy z przepisów prawa wynika, że przedłożeniu podlega projekt uchwały Rady, sporządzony przez Wójta.
§ 49.
-
Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
-
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do Wiceprzewodniczącego Rady prowadzącego obrady.
§ 50.
-
Podjęte uchwały ewidencjonuje się w rejestrze uchwał prowadzonym przez Biuro Rady.
-
Uchwały wraz z protokołami i załącznikami do nich przechowywane są w Biurze Rady.
-
Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści.
Oddział 3.
Procedura głosowania
§ 51.
-
Głosowanie jawne, nad uchwałą Rady, odbywa się na zasadach przewidzianych w Ustawie.
-
Głosowanie jawne, w obszarze innym niż nad uchwałą Rady, odbywa się poprzez podniesienie ręki.
-
Głosowania jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący obrad.
-
W oparciu o dane pochodzące z dedykowanej aplikacji obsługującej Radę, Przewodniczący obrad ustala i ogłasza wyniki głosowania, w przypadku głosowania o którym mowa w ust. 1.
-
W przypadku głosowania, o którym mowa w ust. 2, postanowienia ust. 6 stosuje się odpowiednio.
-
Ustalenie i ogłoszenie wyników głosowania, o których mowa w ust. 4, oznacza stwierdzenie ilości głosów oddanych „za”, „przeciw” i „wstrzymujących się”.
-
Głosowanie imienne, o którym mowa w art. 14 ust. 3 Ustawy, przeprowadza się w ten sposób, że Radni kolejno, w porządku alfabetycznym wyczytywani są przez Przewodniczącego obrad lub Radnego przez niego wskazanego, oddają swój głos poprzez wypowiedzenie jednej z trzech formuł: „za”, „przeciw”, „wstrzymuję się”.
-
Przewodniczący obrad lub Radny przez niego wskazany dokonuje przeliczenia ilości głosów oddanych, w sposób o którym mowa w ust. 5 i 7, a następnie podaje wyniki głosowania, które odnotowuje się w protokole z sesji.
-
Imienne wykazy głosowań radnych nad uchwałami Rady udostępnia się w Biurze Rady oraz podaje się niezwłocznie do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy.
§ 52.
-
W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym.
-
Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.
-
Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
-
Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.
-
Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu z sesji.
§ 53.
-
Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
-
W pierwszej kolejności Przewodniczący Obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący rozstrzyga Przewodniczący Obrad.
-
W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący Obrad przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej zarządza wybory.
-
Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.
§ 54.
-
Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały.
-
Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych jednostek redakcyjnych projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym, że w pierwszej kolejności Przewodniczący Obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
-
W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
-
W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek przyjęta zostaje poprawka, która uzyskała największą liczbę głosów „Za”. Postanowienia ust. 2 stosuje się odpowiednio.
-
Przewodniczący Obrad, za zgodą Radnych, może zarządzić głosowanie łączne nad grupą poprawek do projektu uchwały. Zgoda taka może być wyrażona w szczególności poprzez aklamację i podlega odnotowaniu w protokole z sesji.
-
Przewodniczący Obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.
-
Przewodniczący Obrad może odroczyć głosowanie, o którym mowa w ust. 6, na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały. Jeżeli zachodzi taka konieczność Przewodniczący Obrad może zarządzić przerwę techniczną.
§ 55.
-
Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał największą liczbę głosów „za” niż „przeciw”. Głosów nieważnych lub „wstrzymujących się” nie dolicza się do żadnej z grup głosujących.
-
Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku możliwości lub jednej z kilku osób, przechodzi wniosek lub kandydatura, na którą oddano największą liczbę głosów, przy czym każdy Radny może głosować tylko raz.
-
Głosowanie bezwzględną większością głosów oraz głosowanie większością 3/5 głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.
-
Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.
-
Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% + jeden ważnie oddanych głosów.
-
Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o jeden większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.
Rozdział 3.
Zasady i tryb działania komisji stałych i doraźnych
§ 56.
-
Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedkładanym Radzie w terminie do dnia 31 grudnia każdego roku.
-
Rada może dokonać zmian w rocznym planie pracy komisji.
-
Roczny plan pracy Rada zatwierdza podejmując stosowną uchwałę.
-
Do komisji doraźnych Rady stosuje się odpowiednio postanowienia dotyczące komisji stałych, z tym że:
-
komisja doraźna działa w oparciu o zakres zadań ustalony każdorazowo odrębną uchwałą Rady,
-
skład komisji doraźnej, w tym jej przewodniczącego oraz liczbę Radnych, określa się w uchwale o której mowa w pkt. 1,
-
komisja doraźna działa w okresie od dnia jej powołania do dnia wskazanego w uchwale, o której mowa w pkt. 1,
-
komisja doraźna nie może odbywać wspólnych posiedzeń z innymi komisjami doraźnymi, czy stałymi,
-
komisja doraźna zobowiązana jest wypracować jednolite stanowisko w obszarze zadań ustalonych i przedłożyć je Radzie w terminie przed zakończeniem jej prac w formie sprawozdania,
-
postanowień § 61 nie stosuje się.
§ 57.
-
Komisje podlegają wyłącznie Radzie. W skład komisji stałych wchodzą członkowie wybrani spośród Radnych, w liczbie nie mniejszej jak trzech Radnych.
-
Członkostwo w komisji ustaje w razie odwołania przez Radę lub złożenia rezygnacji.
-
Przewodniczący komisji stałych wybierani są uchwałą Rady. Zastępców przewodniczących komisji stałych wybierają jej członkowie na pierwszym posiedzeniu danej komisji.
-
Pracami komisji kieruje Przewodniczący komisji lub jego zastępca.
-
Przewodniczący komisji organizuje pracę komisji, w szczególności: ustala termin i porządek obrad komisji, zwołuje je oraz im przewodniczy.
-
Posiedzenia komisji zwoływane są zgodnie z rocznym planem pracy Komisji. Posiedzenia mogą być zwoływane przez przewodniczącego komisji w ważnych dla wspólnoty samorządowej sprawach, poza planem pracy komisji. Członkowie komisji o mającym się odbyć posiedzeniu komisji są powiadamiani w sposób zwyczajowo przyjęty.
-
W sprawach związanych z sesją Rady, posiedzenie Komisji powinno być zwołane najpóźniej na 3 dni robocze przed terminem sesji.
-
W zawiadomieniu o terminie posiedzenia Komisji podaje się temat posiedzenia oraz załącza się niezbędne materiały.
§ 58.
-
Komisje działają na posiedzeniach.
-
Posiedzenia komisji odbywają w siedzibie Rady, z tym że przewodniczący komisji może zdecydować o odbyciu posiedzenia poza jej siedzibą („posiedzenia wyjazdowe”).
-
W posiedzeniach komisji mogą brać udział Radni nie będący jej członkami, bez prawa udziału w głosowaniu.
-
Posiedzenia Komisji zwołuje i obrady prowadzi przewodniczący komisji z własnej inicjatywy, na wniosek Przewodniczącego Rady lub co najmniej 1/4 składu komisji, lecz nie mniej niż dwóch.
-
W przypadku złożenia rezygnacji z mandatu lub wygaśnięcia mandatu przewodniczącego Komisji oraz w razie jego nieobecności spowodowanej sytuacjami losowymi – zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący, umożliwiając realizację zadań komisji.
-
W wypadku niemożności pełnienia obowiązków równocześnie przez przewodniczącego komisji i jego zastępcę, Przewodniczący Rady może zwołać posiedzenie komisji i przewodniczyć jej obradom. Obrady komisji może w takim wypadku prowadzić także wyznaczony przez komisję jej członek.
-
Posiedzenie komisji jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa jej składu.
-
Postanowienia § 24 Statutu stosuje się odpowiednio.
§ 59.
-
Komisje formułują rozstrzygnięcia w formie wniosków i opinii przedstawianych Radzie, Przewodniczącemu Rady i Wójtowi.
-
Wnioski i opinie komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności przynajmniej połowy składu komisji.
-
Udział w głosowaniu biorą wyłącznie członkowie komisji.
-
Postanowienia § 54 ust. 2 i 6 Statutu stosuje się odpowiednio.
§ 60.
Z posiedzenia Komisji sporządzany jest protokół, który powinien zawierać w szczególności:
-
datę posiedzenia, porządek obrad i listę obecności,
-
informację o przebiegu posiedzenia,
-
informację o zgłoszonych wnioskach i wynikach głosowania,
-
treść dokumentów i materiałów złożonych do protokołu,
-
podpisy przewodniczącego obrad oraz protokolanta.
§ 61.
-
Komisja może współpracować z innymi komisjami Rady w sprawach będących przedmiotem zainteresowania więcej niż jednej komisji.
-
Realizacja postanowienia zawartego w ust. 1, następuje w szczególności poprzez:
-
wspólne posiedzenia komisji stałych,
-
udostępnianie własnych opracowań i analiz,
-
udostępnianie posiadanych dokumentów i materiałów,
-
powoływanie wspólnych zespołów do rozwiązywania określonych problemów.
-
Przewodniczący poszczególnych komisji zobowiązani są do wzajemnego informowania się o sprawach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania komisji.
§ 62.
-
Wspólne posiedzenie komisji stałych Rady zwołuje Przewodniczący Rady w porozumieniu z przewodniczącymi tych komisji.
-
Posiedzenie, o którym mowa w ust. 1, prowadzi przewodniczący jednej z komisji stałych, których posiedzenie się odbywa. Wyboru prowadzącego takie obrady dokonują przewodniczący przed rozpoczęciem tych obrad.
-
W przypadkach nie wymagających odrębnej opinii merytorycznej komisji Rady, wnioski, opinie i decyzje podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów wszystkich radnych wchodzących w skład połączonych komisji, w obecności przynajmniej połowy z nich.
-
Do wspólnych posiedzeń komisji Rady stosuje się odpowiednio postanowienia zawarte w niniejszej części Statutu.
§ 63.
-
Przewodniczący komisji stałych lub wyznaczony przez komisję sprawozdawca, co najmniej raz do roku przedstawiają na sesji Rady sprawozdania z działalności komisji.
-
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, zawiera problematykę spraw będących przedmiotem prac komisji wraz z informacją o sposobie realizacji przyjętych wniosków i ustaleń dokonanych przez komisję.
Rozdział 4.
Radni
§ 64.
-
Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
-
Radny ma obowiązek utrzymywania stałej więzi z wyborcami, w szczególności poprzez:
-
informowanie mieszkańców Gminy o jej stanie,
-
konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady Rady,
-
propagowanie zamierzeń i dokonań Rady,
-
informowanie mieszkańców Gminy o swojej działalności w Radzie,
-
przyjmowanie postulatów, wniosków i skarg mieszkańców Gminy.
§ 65.
-
Spotkania z wyborcami radni powinni odbywać nie rzadziej niż 2 razy w roku.
-
Nie rzadziej niż raz w kwartale radni powinni przyjmować – w terminie i miejscu podanym uprzednio do wiadomości mieszkańców – osoby, które chciałyby złożyć skargi i wnioski czy postulaty.
-
Radni mogą, stosownie do potrzeb, przyjmować mieszkańców Gminy w siedzibie Urzędu w sprawach dotyczących Gminy i jej mieszkańców.
§ 66.
-
Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.
-
Radny wybrany bądź desygnowany do pracy w innych gremiach samorządowych powinien składać Radzie sprawozdania z tej pracy przynajmniej raz w roku.
-
Radny reprezentuje wyborców poprzez czynny udział w sesjach i pracach Rady i innych instytucjach samorządowych, do których został wybrany lub powołany zgodnie z przepisami prawa.
-
Radny wykonuje swój mandat zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami etyki.
-
Radny ma prawo domagać się wniesienia pod obrady sesji lub posiedzeń wszystkich komisji spraw, które uważa za społecznie pilne, uzasadnione i wiarygodne.
-
Treść interpelacji i zapytań Radnych oraz udzielonych odpowiedzi jest dostępna dla wszystkich Radnych oraz mieszkańców Gminy w Biurze Rady.
Rozdział 5.
Zasady i tryb działania Komisji Skarg, Wniosków i Petycji
§ 67.
-
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady, zwana w dalszej części niniejszego Rozdziału „Komisją” ma charakter kolegialnego ciała opiniodawczo-doradczego Rady w zakresie składanych przez uprawnione podmioty skarg, wniosków i petycji.
-
Niezależnie od postanowień ust. 1, Komisja wykonuje również inne zadania, jeżeli tak wynika z postanowień Statutu, w szczególności w zakresie obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej.
§ 68.
-
Do prac Komisji stosuje się odpowiednio postanowienia niniejszego Statutu przewidziane dla Zasad i trybu działania komisji stałych i doraźnych, chyba że z postanowień niniejszej części Statutu, wynika inaczej.
-
Do prac Komisji, z uwzględnieniem ust. 1, nie stosuje się postanowień § 56 ust. 1 - 3 oraz § 61 - 62.
-
W zakresie organizacji Komisji, stosuje się odpowiednio, postanowienia § 75 i § 92 Statutu.
§ 69.
Podstawowym zadaniem Komisji jest przygotowywanie na potrzeby Rady projektów postanowień proceduralnych, uchwał oraz innych dokumentów związanych z rozpatrywanymi skargami, wnioskami i petycjami.
§ 70.
-
W posiedzeniach Komisji mogą brać udział osoby, które są bezpośrednio związane z przedmiotem skargi, wniosku lub petycji.
-
Udział osób, o których mowa w ust. 1, ma na celu umożliwienie wysłuchania ich stanowiska w danej sprawie.
-
W celu realizacji uprawnienia, o którym mowa w ust. 1, przewodniczący komisji zawiadamia zainteresowane osoby.
-
Udział pozostałych Radnych oraz podmiotów wskazanych w § 25 Statutu, jest dopuszczalny, o ile przyczyni się to do prawidłowego rozpatrzenia skargi, wniosku lub petycji przez Komisję. Postanowienie to ma zastosowanie w szczególności w przypadku rozpatrywania skarg.
-
Postanowienia § 24 Statutu stosuje się odpowiednio.
§ 71.
-
Złożone do Rady skargi, wnioski i petycje, Przewodniczący Rady niezwłocznie kieruje do prac Komisji, przekazując w tym celu niezbędne informacje i materiały.
-
Przewodniczący Komisji zobowiązany jest zwołać posiedzenie Komisji w terminie nie późniejszym niż 3 dni robocze od otrzymania informacji, o której mowa w ust. 1.
-
Komisja, na pierwszym posiedzeniu po otrzymaniu informacji i materiałów, w pierwszej kolejności zobowiązana jest ustalić kwalifikację pisma, a następnie dokonać oceny formalno-prawnej zakwalifikowanego pisma pod względem właściwych przepisów normujących tą materię.
-
Po rozstrzygnięciach, o których mowa w ust. 3, Komisja niezwłocznie przystępuje do zapoznania się z materialnymi aspektami podniesionymi w piśmie.
§ 72.
-
W celu realizacji postanowienia § 71 ust. 4 Statutu, Komisja w szczególności:
-
dokonuje wszechstronnego wyjaśnienia sprawy opisanej w piśmie,
-
zasięga niezbędnych informacji od innych podmiotów, w tym Wójta oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
-
przygotowuje projekty niezbędnych pism, postanowień i uchwał dla Rady,
-
wskazuje Radzie sposób rozstrzygnięcia określonej sprawy,
-
przedkłada Radzie propozycje podjęcia ewentualnych działań naprawczych, których konieczność stwierdzono w toku prac Komisji.
-
Komisja rozpatruje skargę, wniosek, petycję w oparciu o przedłożoną jej dokumentację, w tym przekazaną przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 2. Komisja może dodatkowo wysłuchać zainteresowane podmioty, jeżeli uzna że są one niezbędne dla należytego zbadania okoliczności sprawy.
Rozdział 6.
Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej
Oddział 1.
Organizacja Komisji Rewizyjnej
§ 73.
-
Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego oraz pozostałych członków w liczbie 3 lub 5 w tym przedstawicieli wszystkich klubów radnych.
-
Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada.
-
Zastępcę Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Komisja Rewizyjna na wniosek Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
§ 74.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę tej komisji i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub niemożności działania, jego zadania wykonuje Zastępca.
§ 75.
-
Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w sprawach, w których może powstać podejrzenie o braku bezstronności.
-
W sprawie wyłączenia Zastępcy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz poszczególnych członków decydują członkowie Komisji Rewizyjnej.
-
O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada.
-
Wyłączony członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady – w terminie 14 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.
Oddział 2.
Zasady kontroli
§ 76.
Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
-
kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu,
-
problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące fragment w jego działalności,
-
sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione przez dany podmiot.
§ 77.
-
Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole w zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę.
-
Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli nie objętej planem, o jakim mowa w ust. 1.
-
Do decyzji, o której mowa w ust. 2, stosuje się odpowiednio postanowienia Statutu dotyczące uchwał.
§ 78.
Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 45 dni, a kontrola problemowa i sprawdzająca nie dłużej niż 14 dni.
§ 79.
-
Kontroli Komisji Rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań (kontrola wstępna).
-
Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.
-
Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
-
Do decyzji, o których mowa w ust. 2 i 3, stosuje się odpowiednio postanowienia Statutu dotyczące uchwał.
§ 80.
-
Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności.
-
Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
-
Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
Oddział 3.
Tryb kontroli
§ 81.
-
Kontroli dokonują w imieniu Komisji Rewizyjnej zespoły kontrolne składające się co najmniej z dwóch członków Komisji.
-
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.
-
Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Rady na wniosek Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.
§ 82.
-
Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
-
Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
-
Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
-
Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych, niż określone w ust. 3.
§ 83.
Czynności kontrolne wykonywane są w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
Oddział 4.
Protokoły kontroli
§ 84.
-
Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli – w terminie 14 dni od daty jej zakończenia – protokół pokontrolny, obejmujący:
-
nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,
-
imiona i nazwiska kontrolujących,
-
daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
-
określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
-
imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,
-
przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzone nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,
-
datę i miejsce podpisania protokołu,
-
podpisy kontrolujących i kierownika kontrolowanego podmiotu, lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.
-
Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.
§ 85.
-
W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, jest on uprawniony do złożenia – w terminie 3 dni od daty odmowy – pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.
-
Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa się na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
§ 86.
-
Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
-
Uwagi, o których mowa w ust. 1 składa się w terminie 14 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.
§ 87.
Protokół pokontrolny sporządza się w czterech egzemplarzach, które - w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu – otrzymują: Wójt, Przewodniczący Rady, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i kierownik kontrolowanego podmiotu.
Oddział 5.
Plan pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej
§ 88.
-
Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 31 grudnia każdego roku.
-
Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:
-
terminy odbywania posiedzeń,
-
terminy kontroli i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli,
-
zakres tematyczny kontroli.
§ 89.
-
Komisja Rewizyjna składa Radzie – w terminie do dnia 30 stycznia każdego roku – roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.
-
Sprawozdanie powinno zawierać:
-
liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,
-
wykaz nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli oraz wnioski pokontrolne,
-
wykaz uchwał podjętych przez Komisję Rewizyjną,
-
wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli.
Oddział 6.
Posiedzenia Komisji Rewizyjnej
§ 90.
-
Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej Przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.
-
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zwoływać jej posiedzenia, które nie są objęte zatwierdzonym planem pracy Komisji.
-
Posiedzenia, o jakich mowa w ust 2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, a także na pisemny umotywowany wniosek:
-
Przewodniczącego Rady,
-
nie mniej niż 2 członków Komisji Rewizyjnej.
-
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenia:
-
Radnych nie będących członkami Komisji Rewizyjnej,
-
osoby zaangażowane na wniosek Komisji Rewizyjnej w charakterze biegłych lub ekspertów.
-
Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzać protokół, zgodnie z postanowieniami § 60 niniejszego Statutu.
§ 91.
-
Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym.
-
Postanowienia § 51 ust. 2 i 6 Statutu stosuje się odpowiednio.
§ 92.
-
Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.
-
W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków budżetowych, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej osoby zarządzające mieniem komunalnym do zawarcia stosownej umowy w imieniu Gminy.
Rozdział 7.
Zasady działania klubów radnych
§ 93.
-
Radni mogą tworzyć kluby radnych, według kryteriów przez siebie przyjętych.
-
Radny może być członkiem tylko jednego klubu radnych.
-
Kluby radnych w swych działaniach powinny kierować się obyczajami demokratycznymi oraz wspierać Radnych w ich prawach i powinnościach, wypływających z zasady wolnego mandatu, a także z zasady reprezentacji określonej ustawowymi przepisami.
§ 94.
-
Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady.
-
W zgłoszeniu podaje się:
-
nazwę klubu,
-
listę członków,
-
imię i nazwisko przewodniczącego klubu.
-
W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.
§ 95.
-
Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.
-
Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.
§ 96.
-
Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubu.
-
Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków.
-
Kluby ulegają automatycznemu rozwiązaniu z chwilą gdy liczba ich członków zmniejszy się poniżej trzech.
-
Przedstawiciel rozwiązanego klubu radnych w Komisji Rewizyjnej oraz Komisji Skarg, Wniosków i Petycji zostaje odwołany z jej składu przez Radę.
§ 97.
Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu.
§ 98.
-
Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.
-
Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów klubów Przewodniczącemu Rady.
-
Postanowienie ust. 2 dotyczy także zmian regulaminów.
§ 99.
-
Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.
-
Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swych przedstawicieli.
§ 100.
Na wniosek przewodniczącego klubu Wójt obowiązany jest zapewnić klubom organizacyjne warunki w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania w postaci udostępnienia: pomieszczeń w celu odbywania posiedzeń, materiałów biurowych w celu dokumentowania pracy klubu, środków technicznych służących utrwalaniu i powielaniu wytworzonych przez klub dokumentów.
DZIAŁ III.
Obywatelska inicjatywa uchwałodawcza
Rozdział 1.
Zasady wnoszenia inicjatyw obywatelskich
§ 101.
-
Zgłoszenie projektu wymaga uprzedniego pisemnego zawiadomienia Rady o utworzeniu komitetu inicjatywy uchwałodawczej, stosownie do postanowień niniejszego działu Statutu.
-
Procedurę wniesienia inicjatywy rozpoczyna rejestracja projektu zgłoszonego przez komitet inicjatywy uchwałodawczej.
-
Rejestracji, o której mowa w ust. 2, dokonuje Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący Rady.
-
Po dokonaniu rejestracji projekt przekazywany jest do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady.
-
Komisja, o której mowa w ust. 4, dokonuje oceny formalno-prawnej zgłoszonej inicjatywy obywatelskiej. Ocena ta obejmuje również prawidłowość utworzenia komitetu inicjatywy uchwałodawczej.
§ 102.
-
Rejestracja polega na przedłożeniu wszystkich niezbędnych dokumentów i oświadczeń, wynikających z postanowień niniejszego działu Statutu.
-
Podpisy, o których mowa w § 109 ust. 4 Statutu, stanowią część wymaganej ustawowo liczby podpisów grupy mieszkańców mogących wystąpić z obywatelską inicjatywą uchwałodawczą.
§ 103.
-
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni liczonych od dnia zarejestrowania projektu, zbiera się na posiedzeniu celem dokonania sprawdzenia prawidłowości dokonanej rejestracji wraz z niezbędnymi dokumentami i oświadczeniami.
-
Komisja wydaje opinię, co do spełnienia wymagań w zakresie wniesionej inicjatywy obywatelskiej oraz prawidłowości utworzenia komitetu inicjatywy uchwałodawczej, z zastrzeżeniem § 111 ust. 4 Statutu.
-
Przed wydaniem opinii Komisja zasięga stanowiska prawnego, co do zgodności projektu inicjatywy z powszechnie obowiązującym prawem.
-
Oceny, w zakresie czynnego prawa wyborczego do Rady, Komisja dokonuje w oparciu o informację uzyskaną ze stałego rejestru wyborców prowadzonego przez Wójta na podstawie przepisów ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy.
-
W przypadku negatywnego stanowiska, o którym mowa w ust. 3, Przewodniczący Rady zawiadamia na piśmie niezwłocznie pełnomocnika komitetu lub jego zastępcę o tym fakcie. Wówczas komitetowi przysługuje prawo wycofania inicjatywy lub zgłoszenia poprawek do niej.
-
Prawo do wycofania inicjatywy oraz prawo zgłoszenia poprawek ma formę pisemną i dokonuje się go w nieprzekraczalnym terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w ust. 5.
§ 104.
-
W przypadku, gdy opinia Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady o przedłożonej obywatelskiej inicjatywie uchwałodawczej jest pozytywna, Przewodniczący Rady niezwłocznie przekazuje niezbędne dokumenty Wójtowi, celem przygotowania projektu uchwały w celu wykonania inicjatywy.
-
Przygotowany projekt uchwały Wójt przedkłada niezwłocznie na najbliższym wspólnym posiedzeniu komisji stałych Rady celem jego omówienia. Projekt następnie jest ujmowany w najbliższym porządku obrad sesji Rady.
§ 105.
-
W przypadku, gdy opinia Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady o przedłożonej obywatelskiej inicjatywie uchwałodawczej jest negatywna, Komisja wskazuje Radzie, których z wymagań formalno-prawnych zgłoszony projekt nie spełnia.
-
Opinia Komisji omawiana jest na najbliższym wspólnym posiedzeniu komisji stałych Rady, a następnie opracowywany jest projekt uchwały w przedmiocie odrzucenia obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej, który ujmowany jest w porządku obrad sesji Rady przypadającej po tym posiedzeniu.
§ 106.
-
W przypadku sytuacji, o której mowa w § 104 i § 105 Statutu, Przewodniczący Rady zawiadamia pełnomocnika Komitetu lub jego zastępcę o możliwości zapoznania się z tymi dokumentami, w tym o możliwości wzięcia udziału we wspólnym posiedzeniu komisji stałych Rady, celem zaprezentowania stanowiska Komitetu.
-
W przypadku nie skorzystania z prawa, o którym mowa w ust. 1, pełnomocnik Komitetu lub jego zastępca mogą zaprezentować swoje stanowisko również podczas sesji Rady, na której inicjatywa będzie procedowana.
-
Nieskorzystanie z uprawnień, o których mowa w ust. 1 i 2, nie wstrzymuje procedowania nad inicjatywą przez Radę.
§ 107.
Wydatki związane z wykonywaniem obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej przez mieszkańców Gminy pokrywa komitet inicjatywy uchwałodawczej, z wyjątkiem promocji obywatelskich inicjatyw uchwałodawczych, w sposób wskazany w niniejszym dziale Statutu.
§ 108.
Projekt wnoszony w ramach inicjatywy obywatelskiej, który został zarejestrowany w trakcie kadencji Rady, ale nie stał się przedmiotem obrad do czasu upłynięcia jej kadencji, jest rozpatrywany przez Radę następnej kadencji bez potrzeby ponownego wniesienia projektu. W takim wypadku dokonane dotychczas czynności zachowują moc.
Rozdział 2.
Zasady tworzenia komitetów inicjatyw uchwałodawczych
§ 109.
-
Czynności związane z przygotowaniem projektu obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej, jego rozpowszechnianiem, kampanią promocyjną, a także organizacją zbierania podpisów obywateli popierających projekt, wykonuje komitet inicjatywy uchwałodawczej, zwany dalej „Komitetem”.
-
Komitet występuje pod nazwą „Komitet inicjatywy uchwałodawczej”. Nazwa Komitetu, na jego pisemny wniosek, może zostać uzupełniona o dodatkową nazwę identyfikującą projekt.
-
Komitet może utworzyć grupa co najmniej 20 mieszkańców gminy, posiadających czynne prawa wyborcze do Rady.
-
Mieszkańcy, o których mowa w ust. 3, złożyć muszą pisemne oświadczenia o przystąpieniu do Komitetu, ze wskazaniem imienia (imion) i nazwiska, adresu zamieszkania oraz numeru ewidencyjnego PESEL.
-
W imieniu i na rzecz Komitetu występuje pełnomocnik Komitetu lub jego zastępca, wskazani w pisemnym oświadczeniu, o którym mowa w ust. 4.
§ 110.
-
W zawiadomieniu, o którym mowa w § 101 ust. 1 Statutu, pełnomocnik Komitetu lub jego zastępca podaje:
-
nazwę komitetu inicjatywy uchwałodawczej,
-
adres, na który ma być kierowana korespondencja związana z inicjatywą uchwałodawczą,
-
dane pełnomocnika komitetu oraz jego zastępcy, w tym numer telefonu kontaktowego oraz adres poczty elektronicznej (jeśli posiada),
-
obszar (temat), z którym będzie związana działalność zmierzająca do przedłożenia projektu inicjatywy obywatelskiej.
-
Do zawiadomienia dołącza się:
-
oświadczenia, o których mowa w § 109 ust. 4 Statutu,
-
własnoręcznie podpisane zgody osób, o których mowa w § 109 ust. 5 Statutu, o przyjęciu tych funkcji.
§ 111.
-
Wraz z zawiadomieniem, o którym mowa w § 110 ust. 1 Statutu, pełnomocnik komitetu lub jego zastępca może wystąpić do Rady z wnioskiem o zbadanie, czy Komitet został prawidłowo utworzony, w szczególności w zakresie zweryfikowania posiadania czynnego prawa wyborczego do Rady.
-
Weryfikacji dokonuje, w imieniu Rady, Komisja Skarg, Wniosków i Petycji niezwłocznie, w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia zgłoszenia wniosku.
-
O wyniku dokonanej weryfikacji Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący Rady informuje pełnomocnika komitetu lub jego zastępcę.
-
W przypadku dokonania weryfikacji i poinformowaniu o jej wyniku, postanowień § 101 ust. 5 zdanie drugie Statutu, nie stosuje się przy ocenie zgłoszonej inicjatywy obywatelskiej.
§ 112.
Komitet ulega rozwiązaniu z chwilą ostatecznego i prawomocnego zakończenia procedury uchwałodawczej.
Rozdział 3.
Zasady promocji obywatelskich inicjatyw uchwałodawczych
§ 113.
-
Promocja obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej służy przedstawianiu i wyjaśnianiu przez Komitet treści projektu, stanowiącego przedmiot inicjatywy uchwałodawczej.
-
Promocja na rzecz projektu inicjatywy oraz zbieranie podpisów mieszkańców gminy ją popierających może rozpocząć się dzień po złożeniu zawiadomienia o utworzeniu komitetu inicjatywy uchwałodawczej, z zastrzeżeniem ust. 3.
-
W przypadku sytuacji, o której mowa w § 111 ust. 1 Statutu, termin promocji biegnie od dnia następnego po otrzymaniu informacji, o której mowa w § 111 ust. 3 Statutu.
§ 114.
-
Rada promuje obywatelskie inicjatywy uchwałodawcze poprzez publikowanie informacji w tym zakresie w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu.
-
Niezależnie od postanowień ust. 1, Wójt może podejmować dodatkowe działania zmierzające do promowania obywatelskich inicjatyw uchwałodawczych.
-
Przez publikowanie, o którym mowa w ust. 1, rozumie się w szczególności umieszczanie wszystkich niezbędnych dokumentów związanych z przebiegiem obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej, z zachowaniem przepisów o tajemnicy prawnie chronionej oraz z poszanowaniem dóbr osobistych osób występujących z inicjatywą.
-
Promocja obywatelskich inicjatyw uchwałodawczych, w sposób wskazany w niniejszym paragrafie, jest bezpłatna.
Rozdział 4.
Formalne wymogi, jakim muszą odpowiadać składane projekty
§ 115.
-
Projekt obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej nie może dotyczyć spraw, dla których Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej bądź inne przepisy prawa powszechnie obowiązującego zastrzegają wyłączną właściwość innych podmiotów, którym przysługuje stosowna inicjatywa.
-
Projekt obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej wniesiony do Rady powinien odpowiadać wymogom zawartym w niniejszym Statucie oraz nie powinien być sprzeczny z prawem powszechnie obowiązującym.
-
Wniesienie projektu nie stanowi przeszkody do wniesienia innego projektu, w tym także przez grupę mieszkańców gminy, w tej samej sprawie.
-
W przypadku sytuacji, o której mowa w ust. 3, projekty mogą zostać połączone do wspólnego rozpoznania tylko w sytuacji, gdy pełnomocnicy komitetów wyrażą na to zgodę.
§ 116.
-
Projekty zgłaszane w ramach inicjatyw obywatelskich składa się w formie pisemnej lub z wykorzystaniem elektronicznej skrzynki podawczej Urzędu, z zachowaniem wszelkich wymogów dla korespondencji składanej drogą elektroniczną (e-puap).
-
Do projektu dołącza się uzasadnienie, które powinno:
-
wyjaśniać potrzebę i cel podjęcia uchwały,
-
przedstawiać rzeczywisty stan w dziedzinie, która ma być unormowana,
-
wykazywać różnicę pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym, jeśli jest możliwa do wykazania,
-
przedstawiać przewidywane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne, jeśli są znane,
-
wskazywać źródła finansowania, jeżeli projekt pociąga za sobą obciążenie budżetu Gminy,
-
zawierać informację, czy projekt był już uprzednio procedowany w ramach instytucji inicjatywy obywatelskiej.
-
Uzasadnienie powinno przedstawiać również wyniki przeprowadzanych konsultacji oraz informować o przedstawionych wariantach i opiniach, jeśli takowe zostały przeprowadzone.
-
Rada, po zaopiniowaniu przez Komisję Skarg, Wniosków i Petycji może zwrócić Komitetowi projekt uchwały, jeżeli uzasadnienie dołączone do projektu nie odpowiada wymogom wyżej określonym.
§ 117.
-
Zbieranie wymaganej liczby podpisów pod obywatelską inicjatywą uchwałodawczą obciąża komitet inicjatywy uchwałodawczej.
-
W ramach zbierania podpisów komitet inicjatywy uchwałodawczej zobowiązany jest przedłożyć każdemu mieszkańcowi gminy chcącemu udzielić swojego poparcia, do wglądu projekt uchwały.
-
O sposobie i formie zbierania podpisów pod projektem inicjatywy uchwałodawczej decyduje komitet inicjatywy uchwałodawczej.
-
Mieszkaniec gminy udziela poparcia projektowi uchwały, składając na wykazie, obok swojego imienia (imion) i nazwiska, adresu zamieszkania oraz numeru ewidencyjnego PESEL, własnoręczny podpis. Na każdej stronie wykazu musi znajdować się nazwa komitetu i tytuł projektu inicjatywy uchwałodawczej, której mieszkaniec udziela poparcia.
-
Wycofanie poparcia udzielonego projektowi uchwały jest nieskuteczne.
DZIAŁ IV.
Tryb pracy Wójta
§ 118.
Wójt informuje wszystkie komisje Rady o swoich stanowiskach oraz o pracach podejmowanych w sprawach będących przedmiotem ich działania.
§ 119.
Wójt udziela Radnym pomocy niezbędnej do wykonywania mandatu, w szczególności poprzez:
-
zapewnienie dostarczania dostępnych materiałów,
-
zapewnienie udziału właściwych przedstawicieli Urzędu lub gminnych jednostek organizacyjnych w pracach Rady i jej komisji.
DZIAŁ V.
Zasady dostępu i korzystania z dokumentów
§ 120.
Każdemu przysługuje prawo dostępu do dokumentów związanych z wykonywaniem zadań publicznych przez Radę oraz Wójta.
§ 121.
-
Protokoły z posiedzeń Rady i Komisji oraz innych kolegialnych gremiów Gminy podlegają udostępnieniu po ich przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.
-
Nie udostępnia się projektów dokumentów, informacji, materiałów roboczych z prac Organów Gminy.
§ 122.
-
Dokumenty z zakresu działania Rady i komisji udostępnia się w Biurze Rady w dniach i godzinach pracy Urzędu.
-
Udostępnianie dokumentów z zakresu działania Wójta oraz Urzędu odbywa się w trybach i na zasadach każdorazowo wskazanych w przepisach prawa regulujących daną materię.
§ 123.
Realizacja uprawnień określonych w § 121 i § 122 Statutu może się odbywać wyłącznie w Urzędzie i w asyście pracownika Urzędu.
§ 124.
-
Dostęp i korzystanie z dokumentów, o których mowa w niniejszym dziale Statutu, oznacza w szczególności uprawnienie do sporządzania notatek, odpisów i wyciągów oraz wykonania kserokopii lub fotokopii.
-
Formy dostępu i korzystania, o których mowa w ust. 1, nie mogą naruszać zasad każdorazowo wskazanych w przepisach prawa regulujących daną materię.
-
Do terminów dostępu i korzystania z dokumentów stosuje się w pierwszej kolejności postanowienia ustawy regulującej dostęp do informacji publicznej, chyba że z przepisów szczególnych wynikają inne terminy dla dokonania takich czynności.
DZIAŁ VI.
Postanowienia końcowe
§ 125.
Tracą moc:
-
Uchwała Nr IV/26/03 Rady Gminy w Dźwierzutach z dnia 21 lutego 2003 r. w sprawie STATUTU GMINY,
-
Uchwała Nr I N/73/03 Rady Gminy w Dźwierzutach z dnia 04 października 2003 r. w sprawie zmian w podziale obszaru gminy Dźwierzuty na sołectwa,
-
Uchwała Nr XXIV/170/05 Rady Gminy w Dźwierzutach z dnia 28 czerwca 2005 r. w sprawie zmiany Statutu Gminy Dźwierzuty,
-
Uchwała Nr VII/48/07 Rady Gminy Dźwierzuty z dnia 29 czerwca 2007 r. w sprawie podziału sołectwa Olszewki na sołectwo Stankowo oraz w sprawie zmiany uchwały Nr IV/26/06 Rady Gminy w Dźwierzutach z dnia 21 lutego 2003 r. w sprawie statutu gminy i uchwały Nr IV/27/03 Rady Gminy w Dźwierzutach z dnia 21 lutego 2003 r. w sprawie nadania statutów sołectwom,
-
Uchwała Nr IV/32/11 Rady Gminy Dźwierzuty z dnia 25 lutego 2011 r. w sprawie podziału sołectwa Popowa Wola na sołectwo Grodziska i Sołectwo Popowa Wola oraz w sprawie zmiany uchwały Nr IV/26/06 Rady Gminy w Dźwierzutach z dnia 21 lutego 2003 r. w sprawie statutu gminy i uchwały Nr IV/27/03 Rady Gminy w Dźwierzutach z dnia 21 lutego 2003 r. w sprawie nadania statutów sołectwom,
-
Uchwała Nr IX/77/11 Rady Gminy Dźwierzuty z dnia 08 sierpnia 2011 r. w sprawie zmiany Statutu Gminy Dźwierzuty,
-
Uchwała Nr XIX/163/16 Rady Gminy Dźwierzuty z dnia 08 września 2016 r. zmieniająca uchwałę w sprawie statutu gminy.
§ 126.
Dotychczasowe uchwały Rady wydane na podstawie przepisów uchwały, o której mowa w § 125 Statutu, zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych uchwał Rady wydanych w oparciu o postanowienia niniejszego Statutu.
§ 127.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego, z mocą obowiązującą od pierwszego dnia kadencji organów jednostek samorządu terytorialnego następującej po kadencji tych organów wybranych w wyborach przeprowadzonych w dniu 16 listopada 2014 r.
Przewodniczący Rady
Arkadiusz Aleksander Nosek