UCHWAŁA NR XXI/174/12
Rady Gminy Dźwierzuty
z dnia 28 grudnia 2012 r.
w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów
Na podstawie art. 6r ust. 3 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r. poz. 391 z późn. zm.) oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), Rada Gminy Dźwierzuty uchwala, co następuje:
§ 1
Określa szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Dźwierzuty i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
§ 2
1. Ustala się, iż w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi odbierane będą następujące frakcje:
1) zmieszane odpady komunalne,
2) papier i tektura, metal, tworzywa sztuczne, szkło i opakowania wielomateriałowe, popioły i żużle, odpady ulegające biodegradacji, w tym opakowania biodegradowalne oraz odpady zielone zebrane „u źródła”,
3) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte baterie i akumulatory, meble i inne odpady wielkogabarytowe, odpady budowlane i rozbiórkowe, przeterminowane leki, chemikalia, zużyte opony oraz odpady niebezpieczne podlegają nieregularnemu odbiorowi od właścicieli nieruchomości w zależności od potrzeb w miejscach i terminach ustalonych przez przedsiębiorcę odbierającego odpady lub przekazywane do specjalnych punktów selektywnej zbiórki;
4) od właścicieli należy odebrać każdą ilość zgromadzonych odpadów komunalnych.
5) w punktach selektywnej zbiórki odpadów na terenie gminy Dźwierzuty ustawia się oznakowane pojemniki na frakcje tj. papier i tektura, szkło białe i kolorowe, tworzywa sztuczne łącznie z metalami i opakowaniami wielomateriałowymi.
2. Zryczałtowana opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi zmieszanymi i wyselekcjowanymi w drodze segregacji obejmuje odpady dostarczone do punktu odbioru odpadów w nieograniczonej ilości.
3. Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych obejmuje ilości i pojemności zadeklarowanych pojemników, w których gromadzone są odpady komunalne na danej nieruchomości.
§ 3
1. Odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości winno być prowadzone z następującą częstotliwością wynikającą z pojemności pojemnika na odpady i wymaganiami sanitarnymi, zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem:
1) odpady segregowane zgromadzone w workach lub pojemnikach, wystawione przed ogrodzenie nieruchomości jedno lub wielorodzinnej - co dwa tygodnie;
2) odpady niesegregowane zgromadzone w pojemnikach, wystawionych przed ogrodzenie nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej lub w wyodrębnionym miejscu w zabudowie wielorodzinnej – nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie;
3) zużyte baterie – należy przekazywać do placówek oświatowych realizujących program edukacyjny dla uczniów i innych budynków użyteczności publicznej zaangażowanych w akcje zbierania tych odpadów oraz do specjalnych pojemników w punktach handlowych prowadzących sprzedaż detaliczną baterii, a także do odbiorcy odpadów detalicznych;
4) zużyte akumulatory mogą być przekazywane do punktów handlowych prowadzących sprzedaż akumulatorów, w stacjach obsługi i naprawy pojazdów lub do przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne – w zależności od potrzeb i po wcześniejszym uzgodnieniu;
5) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, odpady budowlane i rozbiórkowe oraz chemikalia – odbiór w zależności od potrzeb będzie prowadzony w miejscach i terminach ustalonych przez przedsiębiorcę odbierającego odpady;
6) przeterminowane leki należy przekazywać do punktów zbiórki zlokalizowanych na terenie aptek i placówek służby zdrowia;
7) odpady budowlane i rozbiórkowe pochodzące z prowadzenia prac we własnym zakresie należy przekazać w zależności od potrzeb uprawnionemu odbiorcy lub wykorzystać do utwardzenia dróg na terenie własnej nieruchomości lub przekazanie go na drogi gminne;
8) odpady niebezpieczne odbiór w zależności od potrzeb będzie prowadzony w miejscach i terminach ustalonych przez przedsiębiorcę odbierającego odpady,
9) zużyte opony mogą być przekazywane razem ze zbiórką odpadów wielkogabarytowych w zależności od potrzeb w miejscach i terminach ustalonych przez przedsiębiorcę odbierającego odpady.
2. Dopuszcza się przekazywanie frakcji odpadów tj. chemikaliów, zużytego sprzętu elektronicznego i elektrycznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych, oraz zużytych opon powstałych w gospodarstwie domowym do punktu selektywnej zbiórki wskazanego przez przedsiębiorcę odbierającego odpady.
§ 4
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Dźwierzuty.
§ 5
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego z mocą obowiązującą od 01 lipca 2013 r.
Przewodniczący Rady Gminy
Krzysztof Sawicki
Uzasadnienie
Art. 6r ust. 3 znowelizowanej ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach stanowi, iż rada gminy w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego określi szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w szczególności ilości odpadów komunalnych odbieranych od właściciela nieruchomości i sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych.