UCHWAŁA Nr XXXIII/300/14
Rady Gminy Dźwierzuty
z dnia 28 maja 2014r.
w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Dźwierzuty.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2013r., poz. Nr 594 z późn. zm.), w związku z art. 229 pkt 3 Kodeksu postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz.U. z 2013 r. poz. 267 z późn. zm.), Rada Gminy Dźwierzuty uchwala, co następuje:
§1. Po rozpatrzeniu skargi na działalność Wójta Gminy Dźwierzuty złożonej przez Pana Piotra J.. Turowicz, zapoznaniu się ze stanowiskiem Komisji Rewizyjnej z dnia 16 maja 2014 r. w sprawie zarzutów postawionych w skardze, Rada Gminy uznaje skargę za nieuzasadnioną z przyczyn określonych w uzasadnieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§2. Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady Gminy Dźwierzuty do powiadomienia skarżącego o sposobie załatwienia skargi, poprzez przesłanie skarżącemu odpisu niniejszej uchwały wraz z załącznikiem.
§3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy
Krzysztof Sawicki
Załącznik nr 1
do uchwały Nr XXXIII/300/14
Rady Gminy Dźwierzuty
z dnia 28 maja 2014r.
UZASADNIENIE
Dnia 16 maja 2014r. Komisja Rewizyjna rozpatrzyła skargę Pana Piotra J. Turowicza dotyczącą działalności Wójta Gminy Dźwierzuty w sprawie budowy kanalizacji sanitarnej we wsi Jeleniowo. Pan Turowicz w dniu 15 kwietnia zwrócił się do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego oraz Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie o przeprowadzenie czynności kontrolno-nadzorczych w powyższej kwestii. Wymienione wyżej organy przekazały skargę do rozpatrzenia właściwej rzeczowo Radzie Gminy Dźwierzuty.
Z treści przedmiotowej skargi wynika, że jej autor zarzuca Wójtowi, iż ten nie zapewnił ich posesjom dostępu do kanalizacji gminnej. Powołuje się m.in. zapisy ustawowe, wskazujące iż do zadań własnych gminy należy zbiorowe odprowadzanie ścieków. Zwrócić uwagę należy, że skarga niemal tej samej treści wpłynęła do Rady Gminy w 2013 r. stąd stan faktyczny i prawny nie uległ zmianie.
W związku z powyższym wskazać należy, iż z Ustawy o samorządzie gminnym oraz z Ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków wynika, iż zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy. Jednakże zapisu tego nie należy utożsamiać z obowiązkiem gminy w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków. Zapisy ustawowe wskazują, że gmina jako podstawowa jednostka samorządu terytorialnego ma za zadanie organizować, oczywiście w ramach posiadanych możliwości zwłaszcza finansowych, zbiorowy odbiór ścieków tj. zapewnić funkcjonowanie oczyszczalni ścieków i podstawową infrastrukturę kanalizacyjną. Nie ma natomiast obowiązku wyposażać każdą nieruchomość w kanalizację gminną. W przypadku każdego działania (inwestycji) gminy u jego podstaw powinno leżeć przede wszystkim celowość, racjonalność, rzeczowość oraz posiadanie środków finansowych na realizację danego działania. Brak jakiegokolwiek z wymienionych przesłanej stanowi dostateczną przesłankę do zaniechania realizacji określonego działania.
Pamiętać również należy, iż etap planowania przedmiotowej inwestycji przypada na lata 2007-2008, władzę wówczas sprawował inny wójt, który już na etapie planowania zaniechał zapewnienia skarżącym do kanalizacji gminnej.
Istotne są również koszty, związane ze zmianą dokumentacji, jak i ewentualnymi kosztami doprowadzenia kanalizacji do nieruchomości skarżących. Jak wiadomo przeważająca część środków w realizowanej inwestycji została pozyskana w ramach konkursu i dofinansowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie. W ramach tego projektu nie jest możliwa modyfikacja projektu i pozyskanie dodatkowych środków, zwłaszcza że obecnie inwestycja została już zasadzie zrealizowana.
Skarżącemu zaproponowano wybudowanie przydomowej oczyszczalni ścieków, której koszty wybudowania są niższe niż koszty wybudowania dodatkowego odcinka kanalizacji. Takie rozwiązanie przewidziane jest dla innych mieszkańców gminy, którzy nie mają dostępu do sieci kanalizacyjnej.
Po przeprowadzeniu analizy przedstawionych dokumentów, zapoznaniu się z wyjaśnieniami Wójta Gminy Dźwierzuty oraz opinią prawną sporządzoną przez radcę prawnego Urzędu Gminy Dźwierzuty Tomasza Jagaczewskiego, Komisja uznała stawiane zarzuty za bezzasadne.