Uchwała Nr XXXVII/333/14
Rady Gminy Dźwierzuty
z dnia 23 października 2014r.
w sprawie: uchwalenia „Rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na rok 2015”.
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 19 i art. 18 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. 2013 poz. 594 ze zm.) oraz art. 5a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jednolity Dz. U. 2014 poz. 1118 ze zm.)
Rada Gminy Dźwierzuty uchwala, co następuje:
§1.
Uchwala się „Roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na rok 2015”, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§2.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Dźwierzuty.
§3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy
Krzysztof Sawicki
Załącznik
do uchwały Nr XXXVII/333/14
Rady Gminy Dźwierzuty
z dnia 23 października 2014r.
„Roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na rok 2015”
Dźwierzuty, 23.10.2014r.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
Współpraca jednostek samorządowych z organizacjami pozarządowymi, stwarza szansę na znaczna poprawę jakości życia mieszkańców Gminy Dźwierzuty. Działalność organizacji pozarządowych oraz innych organizacji prowadzących działalność pożytku publicznego jest istotną cechą społeczeństwa demokratycznego oraz elementem, który aktywizuje społeczność lokalną. Zadania i projekty realizowane przez organizacje pozarządowe są znacznym uzupełnieniem działań podejmowanych przez Gminę. Dla wypełniania zadań i ich realizacji na poziomie społeczeństwa konieczne staje się podjęcie systematycznej współpracy administracji samorządowej z organizacjami pozarządowymi.
Przyjmując niniejszy program współpracy, Rada Gminy w Dźwierzutach deklaruje budowanie dialogu społecznego, a także wyraża zamiar realizacji swoich zadań ustawowych w ścisłym współdziałaniu z organizacjami pozarządowymi.
Instrumentem służącym do ustalenia czytelnych zasad jest roczny program współpracy pomiędzy Gminą Dźwierzuty, a organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, zwany dalej „Programem”. Obejmuje on współpracę Gminy Dźwierzuty z organizacjami na rzecz Gminy Dźwierzuty oraz jej mieszkańców.
Ilekroć w niniejszym programie jest mowa o:
- Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
- Działalności pożytku publicznego – należy przez to rozumieć działalność społecznie użyteczną, prowadzoną przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych okreslonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
- Organizacjach pozarządowych – rozumie się przez to niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych oraz niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia;
- Podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy – należy przez to rozumieć osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności i sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego a także stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego, spółdzielnie socjalne, spółki akcyjne i spółki zo.o. oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010r. o sporcie (Dz. U. z 2014r, poz. 715 ze zm.), które działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału pomiędzy swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.
- Środkach publicznych – należy przez to rozumieć środki publiczne, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013r., poz. 885 ze zm.), przeznaczonych na wydatki publiczne w rozumieniu tej ustawy;
- Dotacji – to dotacja w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych;
- Otwartym konkursie ofert – należy przez to rozumieć konkurs, o którym mowa w art. 11 ust. 2 oraz art. 13 ustawy o działalności pożytku publicznego na realizację zadań publicznych;
- Komisji konkursowej – należy przez to rozumieć Komisję Konkursową, powołaną przez Gminę Dźwierzuty w celu zaopiniowania ofert złożonych w otwartym konkursie ofert;
- Sferze zadań publicznych – należy przez to rozumieć zadania, o których mowa w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
- Gminie – rozumie się przez to Gminę Dźwierzuty;
- Zadaniach gminy – należy przez to rozumieć zadania publiczne, należące do zakresu działania gminy wg ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2013r. poz. 594 ze zm.) oraz innych ustaw;
Rozdział II
Główne cele programu
Celem głównym programu jest kształtowanie społeczeństwa obywatelskiego oraz przeciwdziałanie i rozwiązywanie problemów społecznych w środowisku lokalnym. Kształtowanie ładu społecznego w środowisku lokalnym poprzez budowanie partnerstwa pomiędzy administracją publiczną a organizacjami pozarządowymi działającymi na obszarze gminy poprzez wspieranie tych organizacji w realizacji ważnych celów społecznych oraz stwarzanie warunków dla powstania różnorodnych inicjatyw i struktur działających na rzecz lokalnej społeczności, a także różnych podmiotów polityki regionalnej obejmującej swym zasięgiem sferę zadań publicznych.
Szczegółowe cele programu
- Poprawa jakości życia poprzez pełniejsze zaspokajanie potrzeb społecznościowych mieszkańców gminy;
- Wspieranie rozwoju aktywności społecznej gminy i jej zaangażowania w proces definiowania i rozwiązywania problemów lokalnych;
- Zwiększenie ilości i jakości usług świadczonych na rzecz mieszkańców;
- Stała partnerska współpraca samorządu z organizacjami pozarządowymi;
- Udział zainteresowanych podmiotów przy tworzeniu programu współpracy.
Rozdział III
Zasady współpracy
- Współpraca z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy odbywa się na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.
- Zasada pomocniczości – gmina udziela pomocy organizacjom pozarządowym w zakresie uzasadnionymi potrzebami wspólnoty samorządowej;
- Zasada suwerenności stron – gmina i organizacje pozarządowe szanując swoją autonomię nie narzucając sobie wzajemnie zadań, posiadają zdolność do bycia podmiotem prawa;
- Partnerstwa – oznacza dobrowolną współpracę równoprawnych partnerów na warunkach określonych stosowną umową lub porozumieniem;
- Zasada efektywności – polega na dążeniu do osiągnięcia możliwie najlepszych efektów w realizacji zadań publicznych;
- Zasada uczciwej konkurencji i jawności – zakłada kształtowanie przejrzystych zasad współpracy opartych na równych, jawnych kryteriach wspierania organizacji pozarządowych. Gmina i organizacje działają zgodnie z przepisami prawa i dobrymi obyczajami.
Rozdział IV
Formy współpracy
Gmina prowadzi działalność w sferze zadań publicznych określonych w art. 7 ust. 1 pkt 19 i art. 18 pkt. 15 oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy, prowadzącymi na terenie gminy działalność pożytku publicznego w zakresie odpowiadającym zadaniom gminy. Współpraca może mieć charakter finansowy i pozafinansowy.
- Współpraca o charakterze finansowym, polegająca na zlecaniu realizacji zadań publicznych może odbywać się w formach:
- Powierzania wykonania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji;
- Wspierania wykonania zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji.
- Współpraca pozafinansowa w szczególności polega na:
- Wzajemnym informowaniu się o planowanych kierunkach działalności;
- Konsultowaniu z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy, projektów, aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji;
- Konsultowaniu projektów, aktów normatywnych dotyczących sfery zadań publicznych, o której mowa w art. 7 ustawy, z radami działalności pożytku publicznego, w przypadku ich utworzenia;
- Tworzenia wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli organizacji pozarządowych, podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy oraz przedstawicieli właściwych organów administracji publicznej;
- Prowadzenie i aktualizacja wykazu organizacji pozarządowych i podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy;
- Nieodpłatne udostępnianie materiałów związanych ze wsparciem bądź powierzeniem realizacji zadań publicznych, których realizacja odbywa się w drodze otwartego konkursu ofert.
Rozdział V
Zakres przedmiotowy
Gmina Dźwierzuty współpracuje z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy w sferze zadań publicznych wymienionych w art. 7 ust. 1, o ile te zadania są zadaniami własnymi Gminy.
Rozdział VI
Priorytetowe zadania publiczne
- Wskazane w programie zadania priorytetowe oznaczają zadania Gminy uznane za ważne dla społeczności lokalnej.
- Uznaje się, że do zadań priorytetowych, które mogą być realizowane w 2015r. przez adresatów programu należą:
- Kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego:
- podejmowanie działań na rzecz integracji społeczności lokalnej poprzez organizowanie imprez kulturalnych;
- promowanie dzieł lokalnych twórców kultury;
- wspieranie kultury ludowej;
- wspieranie działań zmierzających do umacniania tożsamości lokalnej oraz wielokulturowości;
- Wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu:
- wspieranie szkoleń dla dzieci i młodzieży w zakresie kultury fizycznej i sportu;
- wspieranie wyjazdów dziecięcych i młodzieżowych reprezentacji klubów sportowych;
- wspieranie organizacji imprez sportowych dla dzieci i młodzieży;
- organizowanie imprez sportowych, propagowanie zdrowego stylu życia;
- Krajoznawstwo i turystyka:
- upowszechnianie czynnego wypoczynku przy wykorzystaniu atutów krajoznawczych gminy.
- standaryzacja oznakowania szlaków turystycznych;
- organizacja rajdów, konkursów, sesji popularnonaukowych i innych imprez popularyzujących krajoznawstwo, turystykę aktywną, agroturystykę;
d) Nauka i edukacja:
- współorganizowanie konkursów z zakresu edukacji dla dzieci i młodzieży;
- wspieranie działań służących rozwijaniu uzdolnień dzieci i młodzieży;
e) Promocja zdrowia:
- wspieranie działań promujących zdrowy styl życia;
- profilaktyka zdrowotna;
f) Uzupełnianie wkładu własnego organizacji wymaganego przy realizacji zadań ze źródeł zewnętrznych (krajowych i zagranicznych).
Rozdział VII
Okres realizacji programu
Program będzie realizowany w okresie od 01.01.2015r. do 31.12.2015r.
Rozdział VIII
Sposób realizacji programu
- Realizacja zadań publicznych odbywa się poprzez przeprowadzenie otwartych konkursów ofert wg procedur określonych w ustawie oraz Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2010r. w sprawie wzoru oferty i ramowego wzoru umowy dotyczących realizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania z wykonania zadania (Dz. U. z 2011r., Nr 6, poz. 25);
- Ogłoszenie otwartego konkursu ofert powinno zawierać informacje o:
- Rodzaju zadania,
- Wysokości środków publicznych przeznaczonych na realizację tego zadania,
- Zasadach przyznawania dotacji,
- Terminach i warunkach realizacji zadania,
- Terminie składania ofert,
- Trybie i kryteriach stosowanych przy wyborze ofert oraz terminie dokonania wyboru ofert,
- Zrealizowanych przez gminę w roku ogłoszenia otwartego konkursu i w roku poprzednim zadaniach publicznych tego samego rodzaju i związanych z nimi kosztami, ze szczególnym uwzględnieniem wysokości dotacji przekazanych organizacjom pozarządowym oraz podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy.
- w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy;
- w siedzibie Urzędu Gminy Dźwierzuty;
- na stronie internetowej gminy.
Rozdział IX
Wysokość środków planowanych na realizację programu
Wysokość środków finansowych przewidzianych na realizację zadań publicznych zleconych organizacjom pozarządowym i podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy określi chwała Rady Gminy w Dźwierzutach w sprawie przyjęcia budżetu gminy na 2015 rok.
W 2015 roku na realizację zadań publicznych objętym niniejszym programem przeznacza się kwotę w wysokości, co najmniej 15.000,00 zł (słownie: piętnaście tysięcy złotych 00/100). Powyższe środki zabezpieczone zostaną w budżecie gminy na 2015 rok.
Rozdział X
Sposób tworzenia programu oraz przebieg konsultacji
- Prace nad opracowaniem przygotowaniem Rocznego programu współpracy
z organizacjamipozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie prowadzi koordynator programu.
- Skierowanie projektu Programu w Biuletynie Informacji Publicznej możliwe do wyboru
- w formie publikacji projektu Programu w BIP
- w formie pisemnego lub elektronicznego zapytania o opinie lub uwagi
- w formie organizacji spotkania z przedstawicielami organizacji pozarządowych
5) Po uchwaleniu przez Radę Gminy Dźwierzuty Rocznego programu współpracyz organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na rok 2015 Program umieszcza się na BIP.
Rozdział XI
Sposób oceny realizacji programu
1. Gmina w trakcie wykonywania zadania przez organizacje sprawuje kontrolę prawidłowości wykonywania zadania, w tym wydatkowania przekazanych na realizację celu środków finansowych w formie dotacji.
- Organizacje zobowiązane są w terminie 30 dni od zakończenia realizacji zleconego zadania publicznego złożyć sprawozdanie z jego realizacji.
- Ocena realizacji programu odbywać się będzie poprzez złożenie Radzie Gminy sprawozdania z realizacji niniejszego programu współpracy do dnia 30 kwietnia 2016 roku.
- Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 3 zamieszczane jest na stronie Urzędu Gminy w Dźwierzutach oraz Biuletynie Informacji Publicznej.
- Sprawozdanie powinno zawierać:
- Tematy ogłoszonych konkursów;
- Ilość złożonych ofert na poszczególne konkursy;
- Ilość ofert odrzuconych;
- Ilość rezygnacji;
- Łączną sumę przyznanych dotacji;
- Łączną sumę niewykorzystanych dotacji;
- Ilość rozwiązanych umów.
Rozdział XII
Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert
1. Każdorazowo w związku z ogłaszanym konkursem ofert na wykonanie zadań publicznych powołuje się komisję konkursową, zwaną dalej komisją. Skład komisji powoływany będzie w drodze uchwały, w celu opiniowania złożonych ofert
- W skład komisji konkursowej wchodzą:
- Wójt Gminy Dźwierzuty
- Osoby wskazane przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, z wyłączeniem osób wskazanych przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy biorące udział w konkursie.
1) W pracach komisji mogą uczestniczyć także, z głosem doradczym, osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy.
3) Członkowie komisji konkursowej przed rozpoczęciem działalności komisji składają oświadczenie, że nie są związani z którymkolwiek z podmiotów, który złożył ofertę konkursową.
4) Komunikat o możliwości zgłaszania do komisji konkursowej osób, reprezentujących organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust.3 ustawy, zostanie zamieszczony na stronie internetowej Urzędu Gminy w Dźwierzutach, Biuletynie Informacji Publicznej raz na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy.
8) Komisja konkursowa może działać bez udziału osób wskazanych przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy, jeżeli:
b) Wskazane osoby nie wezmą udziału w pracach komisji konkursowej.
c) Wszystkie powołane w skład komisji konkursowej osoby podlegają wyłączeniu na podstawie ustawy.
3. Członkowie komisji z tytułu pracy w komisji nie otrzymują dodatkowego wynagrodzenia.
4. Na etapie oceny formalnej oferty, podmiotowi służy prawo dokonania jednorazowej korekty lub uzupełnienia oferty.
5. Niedokonanie korekty lub uzupełnienia, w wyznaczonym terminie, będzie skutkować odrzuceniem oferty na etapie oceny formalnej.
6. Złożone oferty zostaną zaopiniowane pod względem merytorycznym przez komisje konkursową.
7. Komisja konkursowa przy rozpatrywaniu ofert pod względem merytorycznym:
- Ocenia możliwość realizacji zadania publicznego przez organizację pozarządową lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy,
- Ocenia przedstawioną kalkulację kosztów realizacji zadania publicznego, w tym w odniesieniu zakresu rzeczowego zadania,
- Ocenia proponowana jakość wykonania zadania i kwalifikacje osób, przy udziale których organizacja pozarządowa lub podmioty określone w art. 3 ust. 3 ustawy, będą realizować zadanie publiczne.
- Uwzględnia planowany przez organizację pozarządową lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy udział środków finansowych własnych lub środków pochodzących z innych źródeł na realizację zadania publicznego.
- Uwzględnia planowany przez organizację pozarządową lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy, wkład rzeczowy, osobowy, w tym świadczenia wolontariuszy i prace społeczną członków,
- Uwzględnia analizę i ocenę realizacji zleconych zadań publicznych w przypadku organizacji pozarządowej lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy, które w latach poprzednich realizowały zlecone zadania publiczne, biorąc pod uwagę rzetelność i terminowość oraz sposób rozliczenia otrzymanych na ten cel środków.
8. Każde z kryteriów podlega odrębnej ocenie. Każdy z członków komisji przyznaje punkty za dane kryterium w liczbie 0 – 10.
9. Końcową oceną oferty jest suma punktów za wszystkie kryteria wszystkich członków komisji uczestniczących w ocenie.
10. Prace komisji są prowadzone, jeśli w jej posiedzeniu bierze udział co najmniej połowa składu. Z czynności dokonanych na każdym z posiedzeń komisji sporządza się protokół. Decyzje komisji podejmowane są zwykłą większością głosów obecnych na posiedzeniu członków, w głosowaniu jawnym.
11. Ostatecznego wyboru najkorzystniejszych ofert wraz z decyzją o wysokości kwoty przyznanej dotacji dokonuje Wójt.
12. Od decyzji Wójta gminy nie stosuje się odwołania.
13. W przypadku przyznania dotacji innej niż wnioskowana podmiot dokonuje korekty kosztorysu.
14. Podpisanie umów z podmiotami nastąpi po rozstrzygnięciu ofert, w terminie uzgodnionym przez strony.
Rozdział XIII
Postanowienia końcowe
1. W zakresie nieuregulowanym niniejszym programem, do współpracy gminy
z organizacjami pozarządowymi stosuje się przepisy ustawy.
2. W sprawach spornych ostatecznego rozstrzygnięcia dokonuje Wójt gminy.