UCHWAŁA Nr VI/33/15
Rady Gminy Dźwierzuty
z dnia 31 marca 2015 r.
w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Dźwierzuty
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2013r., poz. 594 z późn. zm.), w związku z art. 229 pkt 3 Kodeksu postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz.U. z 2013 r. poz. 267 z późn. zm.), Rada Gminy Dźwierzuty uchwala, co następuje:
§1.
Po rozpatrzeniu skargi na działalność Wójta Gminy Dźwierzuty złożonej przez Panią Barbarę Rybczyńską - Januszko, zapoznaniu się ze stanowiskiem Komisji Rewizyjnej z dnia 11 marca 2015 r. w sprawie zarzutów postawionych w skardze, Rada Gminy uznaje skargę za nieuzasadnioną z przyczyn określonych w uzasadnieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§2.
Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady Gminy Dźwierzuty do powiadomienia skarżącego o sposobie załatwienia skargi, poprzez przesłanie skarżącemu odpisu niniejszej uchwały wraz z załącznikiem.
§3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy
/-/ Arkadiusz Aleksander Nosek
Załącznik nr 1
do uchwały Nr VI/33/15
Rady Gminy Dźwierzuty
z dnia 31 marca 2015 r.
UZASADNIENIE
Dnia 11 marca 2015 r. Komisja Rewizyjna rozpatrzyła skargę Pani Barbary Rybczyńskiej - Januszko dotyczącą działalności Wójta Gminy Dźwierzuty w sprawie nierozpatrzonych wniosków o sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla przedsięwzięć dotyczących posadowienia elektrowni wiatrowych.
Z treści przedmiotowej skargi wynika, że jej autor zarzuca Wójtowi, iż ten nie rozpoznał wniosków złożonych w sierpniu i grudniu 2014 r. o sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla przedsięwzięć dotyczących posadowienia elektrowni wiatrowych. Powołuje się na naruszenie terminów ustawowych urzędowego podejmowania decyzji bez zbędnej zwłoki zawartych w art. 35 KPA, w szczególności w § 2.
W związku z powyższym wskazać należy, iż z ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wynika, że podejmowanie działań w kierunku stworzenia planu zagospodarowania przestrzennego jest zadaniem własnym Gminy i osoba prywatna nie może wywierać wpływu na uchwalenie takiego planu. Zgodnie z art. 14 w/w ustawy uchwałę dotyczącą planu zagospodarowania przestrzennego Rada Gminy podejmuje z własnej inicjatywy lub na wniosek Wójta, Burmistrza lub Prezydenta Miast. Należy także zaznaczyć, że stosując przepisy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym jako przepis szczególny wyłącza się Kodeks Postępowania Administracyjnego.
We wniosku z dnia 28 grudnia 2014 r. Pani Barbara Rybczyńska-Januszko wyraża chęć pokrycia kosztów związanych z opracowaniem planu zagospodarowania przestrzennego. Należy wskazać, że zgodnie z art. 21 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym koszty związane z opracowaniem takiego planu obciążają budżet gminy z poniższymi zastrzeżeniami. Koszty sporządzania planu miejscowego obciążają budżet państwa, województwa, powiatu lub inwestora realizującego inwestycję celu publicznego. Należy zauważyć, że finansowanie sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przez podmiot inny niż wymieniony w przepisie art. 21 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym nie jest dopuszczalne.
Należy dodać, że zgodnie z art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym prowadzone są analizy zasadności przystąpienia do opracowania wnioskowanego planu. Podobne stanowisko zajęli Radni na wspólnym posiedzeniu komisji w dniu 03.03.2015 r. wskazując na zasadność przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami miejscowości, w których planowane jest posadowienie elektrowni wiatrowych.
Po przeprowadzeniu analizy przedstawionych dokumentów, zapoznaniu się z wyjaśnieniami Wójta Gminy Dźwierzuty oraz opinią przedstawioną przez radcę prawnego Urzędu Gminy Dźwierzuty Tomasza Jagaczewskiego, Komisja uznała stawiane zarzuty za bezzasadne.
Wobec powyższego skargę na Wójta Gminy Dźwierzuty, uznaje się za nieuzasadnioną.