Uchwała Nr XXXVII/308/18
Uchwała Nr XXXVII/308/18
Rady Gminy Dźwierzuty
z dnia 22 marca 2018 r.
w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych szkół, przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych przez osoby prawne inne niż Gmina Dźwierzuty lub przez osoby fizyczne oraz w sprawie trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania oraz terminu i sposobu rozliczenia wykorzystania dotacji
Rady Gminy Dźwierzuty
z dnia 22 marca 2018 r.
w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych szkół, przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych przez osoby prawne inne niż Gmina Dźwierzuty lub przez osoby fizyczne oraz w sprawie trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania oraz terminu i sposobu rozliczenia wykorzystania dotacji
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z 8 marca 1990 r. samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1875 ze zm.) oraz art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2203), Rada Gminy Dźwierzuty uchwala, co następuje:
§ 1.
Uchwała określa tryb udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych szkół, przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych przez osoby prawne inne niż Gmina Dźwierzuty lub przez osoby fizyczne oraz tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania oraz termin i sposób rozliczenia wykorzystania dotacji.
§ 2.
1. Dotacji udziela się na wniosek osób prowadzących podmioty oświatowe, o których mowa w § 1, zwanych dalej organem prowadzącym, zawierający:
- dane dotyczące organu prowadzącego;
- dane dotyczące podmiotu oświatowego, na prowadzenie którego ma być udzielona dotacja;
- planowaną liczbę uczniów/wychowanków, w tym niepełnosprawnych, objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi i kształceniem specjalnym;
- przewidywaną liczbę uczniów pochodzących z poza terenu Gminy Dźwierzuty, uczęszczających do prowadzonego przedszkola/innej formy wychowania przedszkolnego;
- numer rachunku bankowego, na który ma być przekazana dotacja.
3. Wzór wniosku, o którym mowa w ust.1, określa załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
4. Organ prowadzący zgłasza wszelkie zmiany danych zawartych we wniosku, w terminie 14 dni od dnia ich wystąpienia.
§ 3.
1. Organ prowadzący, uprawniony do otrzymania dotacji, składa do 10-go dnia każdego miesiąca do Wójta Gminy Dźwierzuty informację.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1 zawiera:
- aktualną liczbę uczniów według stanu na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia informacji, w tym liczbę uczniów niepełnosprawnych z określeniem rodzaju niepełnosprawności, uczniów objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju oraz uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
- przewidywaną liczbę uczniów według stanu na pierwszy dzień miesiąca, w tym liczbę uczniów niepełnosprawnych z określeniem niepełnosprawności, uczniów objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju oraz uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
- przewidywaną liczbę uczniów uczęszczających do prowadzonego przedszkola/oddziału przedszkolnego/innej formy wychowania przedszkolnego, pochodzących z terenu innej gminy.
4. Organ prowadzący zobowiązany jest do złożenia korekty informacji, o której mowa w ust. 1, zwiększającej lub zmniejszającej liczbę uczniów, niezwłocznie po stwierdzeniu faktu błędnego podania liczby uczniów będącej podstawą do naliczenia dotacji.
5. Miesięczna kwota dotacji za poprzedni miesiąc obliczana jest na podstawie informacji, o której mowa w ust. 1, z uwzględnieniem korekt, o których mowa w ust. 4 i wypłacana na rachunek bankowy organu prowadzącego szkołę, wskazany we wniosku.
§ 4.
1. Organ prowadzący zobowiązany jest do przekazywania Wójtowi Gminy Dźwierzuty pisemnego rozliczenia przyznanej dotacji za okresy:
- od stycznia do grudnia roku, w którym udzielono dotacji – w terminie do 15 stycznia następnego roku,
- do dnia zaprzestania działalności – w terminie do 15-go dnia po zaprzestaniu działalności.
- dane dotyczące dotowanej szkoły;
- jakiego okresu dotyczy rozliczenie;
- kwotę dotacji otrzymanej, wykorzystanej, niewykorzystanej (do zwrotu);
- liczbę uczniów/wychowanków dotowanej szkoły/przedszkola/oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej/innej formy wychowania przedszkolnego, w tym objętych kształceniem specjalnym, wczesnym wspomaganiem rozwoju i zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi, od początku do końca okresu rozliczeniowego;
- rodzaje i kwoty wydatków finansowanych z otrzymanej dotacji.
4. Otrzymane dotacje w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego, podlegają zwrotowi w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku budżetowego.
5. Wójt Gminy Dźwierzuty ma prawo żądania wyjaśnień i dodatkowych informacji w zakresie złożonych rozliczeń oraz korekt tych rozliczeń.
§ 5.
1. Wójtowi Gminy Dźwierzuty przysługuje prawo kontroli prawidłowości pobrania oraz wykorzystania dotacji udzielonych z budżetu Gminy Dźwierzuty.
2. Kontrola, o której mowa w ust.1, obejmuje:
- zgodność danych wykazywanych we wniosku o udzielenie dotacji oraz w miesięcznej informacji o liczbie uczniów i w rozliczeniach dotacji – na podstawie m.in. dokumentacji przebiegu nauczania, względnie innych dokumentów, pozwalających na zweryfikowanie liczby uczniów, w tym także opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
- prawidłowe i zgodne z przeznaczeniem, o którym mowa w art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, wykorzystanie dotacji – na podstawie dokumentacji finansowo - księgowej, dotyczącej pobranych dotacji.
4. Imienne upoważnienie musi zawierać:
- numer upoważnienia;
- podstawę prawną przeprowadzenia kontroli;
- imiona i nazwiska kontrolujących;
- nazwę i adres kontrolowanego;
- miejsce przeprowadzenia czynności kontrolnych;
- zakres kontroli;
- datę rozpoczęcia i przewidywany termin zakończenia kontroli.
6. Na czas trwania kontroli podmiot kontrolowany, obowiązany jest do udostępnienia wszelkiej dokumentacji dotyczącej przedmiotu kontroli.
§ 6.
1. Z przeprowadzonej kontroli, sporządza się protokół, którego jeden egzemplarz, za pokwitowaniem przekazuje się osobie reprezentującej podmiot kontrolowany.
2. Protokół kontroli powinien zawierać:
- nazwę kontrolowanego podmiotu i jego adres;
- wskazanie osoby prowadzącej kontrolowany podmiot;
- imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe osób przeprowadzających kontrolę;
- datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli;
- określenie przedmiotu kontroli i okresu objętego kontrolą;
- imiona i nazwiska osób reprezentujących kontrolowany podmiot;
- opis dokonanych ustaleń faktycznych;
- opis ewentualnych nieprawidłowości i ich skutków;
- opis dokumentacji dotyczącej przeprowadzonych ustaleń;
- informację o sporządzonych załącznikach (dokumentach lub ich kopiach);
- dane o liczbie egzemplarzy protokołu oraz informację o doręczeniu jednego egzemplarza osobie reprezentującej podmiot kontrolowany;
- podpisy osób kontrolujących oraz przedstawiciela kontrolowanego podmiotu.
4. Odmowa, o której mowa w ust. 3, nie wstrzymuje wydania wniosków pokontrolnych oraz dochodzenia zwrotu dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem, pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości, w trybie określonym w odrębnych przepisach.
5. Kontrola zostaje zakończona w dniu doręczenia protokołu osobie reprezentującej kontrolowany podmiot.
6. Osoba reprezentująca kontrolowany podmiot może zgłosić Wójtowi Gminy Dźwierzuty w terminie 7 dni
od otrzymania protokołu, pisemne wyjaśnienia dotyczące ustaleń zawartych w protokole.
§ 7.
1. W przypadku stwierdzenia w trakcie kontroli uchybień, które nie mają bezpośredniego wpływu na prawo do dotacji lub jej wysokość, Wójt Gminy Dźwierzuty kieruje do podmiotu kontrolowanego wystąpienie pokontrolne, zawierające zalecenia pokontrolne.
2. Kontrolowany podmiot jest zobowiązany, w terminie określonym w wystąpieniu pokontrolnym, poinformować o sposobie realizacji zaleceń pokontrolnych.
3. Do wystąpienia pokontrolnego, o którym mowa w ust. 1, kontrolowany podmiot może wnieść zastrzeżenia, które składa do Wójta Gminy Dźwierzuty w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia pokontrolnego.
4. Podstawą zastrzeżeń, o których mowa w ust. 3, może być zakwestionowanie zgodności ustaleń kontroli ze stanem faktycznym lub zakwestionowanie interpretacji prawa zawartej w wystąpieniu pokontrolnym.
5.O wyniku rozpatrzenia zastrzeżeń, Wójt Gminy Dźwierzuty powiadamia pisemnie podmiot kontrolowany, w terminie 14 dni od daty otrzymania zastrzeżeń.
§ 8.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Dźwierzuty.
§ 9.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko – Mazurskiego.
Przewodniczący Rady Gminy
Arkadiusz Aleksander Nosek
Arkadiusz Aleksander Nosek
U z a s a d n i e n i e
do uchwały Nr XXXVII/308/18
Rady Gminy Dźwierzuty
z dnia 22 marca 2018 r.
do uchwały Nr XXXVII/308/18
Rady Gminy Dźwierzuty
z dnia 22 marca 2018 r.
w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych szkół, przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych przez osoby prawne inne niż Gmina Dźwierzuty lub przez osoby fizyczne oraz w sprawie trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania oraz terminu i sposobu rozliczenia wykorzystania dotacji
Z dniem 1 stycznia 2018r. weszła w życie ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017r., poz. 2203). Nowa ustawa, uchyla rozdziały 7 i 8 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty w zakresie przepisów dotyczących udzielania i rozliczania dotacji oświatowych.
W miejsce uchylonych przepisów, z mocą od dnia 1 stycznia 2018 r. weszły w życie przepisy rozdziału 3 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, które zobowiązują między innymi organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego do podjęcia nowych uchwał, określających tryb udzielania i rozliczania dotacji oraz tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, w tym zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, termin przekazania informacji o liczbie dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, oraz termin i sposób rozliczenia wykorzystania dotacji, stosownie do sentencji niniejszej uchwały.
Załączniki:
Nazwa pliku | Typ pliku | Rozmiar |
---|---|---|
Załączniki nr 1,2,3 | 97792 |