Urząd Gminy w Dźwierzutach
bip.gov.pl
Uchwała Nr IV/15/15 Rady Gminy w Dźwierzutach z dnia 06 lutego 2015 r. w sprawie: uchwalenia „Rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na rok 2015”.

Uchwała Nr  IV/15/15

Rady Gminy w Dźwierzutach

z dnia 06 lutego 2015 r.

 

w sprawie: uchwalenia „Rocznego programu współpracy z organizacjami   pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na rok 2015”.


Nieważnośc załącznika do Uchwały w części dotyczącej:

- w Rozdziale XII: ust.2 pkt.1, ust. 3, ust. 4, ust. 9-12, ust. 14-16 załącznika do Uchwały oraz

- Rozdziału XIII, załącznika do Uchwały

Roztrzygnięcie nadzorcze nr. PN.4131.35.2015 z dnia 13 marca 2015 r.


 

 

 

  Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 19 i art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. 2013 poz. 594 ze zm.) oraz art. 5a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jednolity Dz. U. 2014 poz. 1118 ze zm.)

 

Rada Gminy w Dźwierzutach uchwala, co następuje:

 

§1.

 

Uchwala się „Roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na rok 2015”, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

 

 

§2.

 

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Dźwierzuty.

 

§3.

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

                                                                                           Przewodniczący Rady Gminy

                                                                                            Arkadiusz Aleksander Nosek


Załącznik do uchwały NrIV/15/15

Rady Gminy w Dźwierzutach

z dnia 06 lutego 2015 r.

„Roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na rok 2015”

 

Rozdział I

 

Postanowienia ogólne

 

Współpraca jednostek samorządowych z organizacjami pozarządowymi, stwarza szansę na znaczną poprawę jakości życia mieszkańców Gminy Dźwierzuty. Działalność organizacji pozarządowych oraz innych organizacji prowadzących działalność pożytku publicznego jest istotną cechą społeczeństwa demokratycznego oraz elementem, który aktywizuje społeczność lokalną. Zadania i projekty realizowane przez organizacje pozarządowe są znacznym uzupełnieniem działań podejmowanych przez gminę. Dla wypełniania zadań i ich realizacji na poziomie społeczeństwa celowym jest podjęcie systematycznej współpracy administracji samorządowej z organizacjami pozarządowymi.

Przyjmując niniejszy program współpracy, Rada Gminy w Dźwierzutach deklaruje budowanie dialogu społecznego, a także wyraża zamiar realizacji swoich zadań ustawowych w ścisłym współdziałaniu z organizacjami pozarządowymi.

Instrumentem służącym do ustalenia czytelnych zasad jest roczny program współpracy pomiędzy Gminą Dźwierzuty, a organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, zwany dalej „Programem”. Obejmuje on współpracę Gminy Dźwierzuty z organizacjami na rzecz Gminy Dźwierzuty oraz jej mieszkańców.

Ilekroć w niniejszym programie jest mowa o:

  1. Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
  2. Działalności pożytku publicznego – należy przez to rozumieć działalność społecznie użyteczną, prowadzoną przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego                                               i o wolontariacie;
  3. Organizacjach pozarządowych – rozumie się przez to niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych oraz niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia;
  4. Podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy – należy przez to rozumieć osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności i sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego a także stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego, spółdzielnie socjalne, spółki akcyjne i spółki z o. o. oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010r. o sporcie (Dz. U.  z 2014r, poz. 715 ze zm.), które działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału pomiędzy swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.
  5. Środkach publicznych – należy przez to rozumieć środki publiczne, o których mowa  w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U.       z 2013r., poz. 885 ze zm.), przeznaczonych na wydatki publiczne w rozumieniu tej ustawy;
  6. Dotacji – to dotacja w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych;
  7. Otwartym konkursie ofert – należy przez to rozumieć konkurs, o którym mowa w art. 11 ust. 2 oraz art. 13 ustawy o działalności pożytku publicznego na realizację zadań publicznych;
  8. Zespół Doradczo-Konsultacyjny – należy przez to rozumieć zespół, powołany przez Gminę Dźwierzuty w celu zaopiniowania ofert złożonych w otwartym konkursie ofert;
  9. Sferze zadań publicznych – należy przez to rozumieć zadania, o których mowa w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
  10. Gminie – rozumie się przez to Gminę Dźwierzuty;
  11. Zadaniach Gminy – należy przez to rozumieć zadania publiczne, należące do zakresu działania gminy wg ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2013r. poz. 594 ze zm.) oraz innych ustaw;

Rozdział II

 

Główne cele programu

 

Celem głównym programu jest kształtowanie społeczeństwa obywatelskiego oraz przeciwdziałanie i rozwiązywanie problemów społecznych w środowisku lokalnym. Kształtowanie ładu społecznego w środowisku lokalnym poprzez budowanie partnerstwa pomiędzy administracją publiczną a organizacjami pozarządowymi działającymi na obszarze gminy poprzez wspieranie tych organizacji w realizacji ważnych celów społecznych oraz stwarzanie warunków dla powstania różnorodnych inicjatyw i struktur działających na rzecz lokalnej społeczności, a także różnych podmiotów polityki regionalnej obejmującej swym zasięgiem sferę zadań publicznych.

 

Szczegółowe cele programu

 

  1. Poprawa jakości życia poprzez pełniejsze zaspokajanie potrzeb społecznościowych mieszkańców gminy;
  2. Wspieranie rozwoju aktywności społecznej gminy i jej zaangażowania w proces definiowania i rozwiązywania problemów lokalnych;
  3. Zwiększenie ilości i jakości usług świadczonych na rzecz mieszkańców;
  4. Stała partnerska współpraca samorządu z organizacjami pozarządowymi;
  5. Udział zainteresowanych podmiotów przy tworzeniu programu współpracy.

 

 

Rozdział III

Zasady współpracy

 

  1. Współpraca z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy odbywa się na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.
  1. Zasada pomocniczości – gmina udziela pomocy organizacjom pozarządowym w zakresie uzasadnionym potrzebami wspólnoty samorządowej;
  2. Zasada suwerenności stron – gmina i organizacje pozarządowe szanując swoją autonomię nie narzucając sobie wzajemnie zadań, posiadają zdolność do bycia podmiotem prawa;
  3. Partnerstwa – oznacza dobrowolną współpracę równoprawnych partnerów na warunkach określonych stosowną umową lub porozumieniem;
  4. Zasada efektywności – polega na dążeniu do osiągnięcia możliwie najlepszych efektów w realizacji zadań publicznych;
  5. Zasada uczciwej konkurencji i jawności – zakłada kształtowanie przejrzystych zasad współpracy opartych na równych, jawnych kryteriach wspierania organizacji pozarządowych. Gmina i organizacje działają zgodnie z przepisami prawa i dobrymi obyczajami.

 

Rozdział IV

Zakres przedmiotowy

 

Przedmiotem współpracy Gminy Dźwierzuty z organizacjami pozarządowymi                            i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy jest wspólne wykonywanie zadań publicznych wymienionych w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego                       i o wolontariacie, w celu zaspokajania istniejących potrzeb społecznych mieszkańców Gminy Dźwierzuty.

 

Rozdział V

Formy współpracy

 

 

Gmina prowadzi działalność w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 ust. 1 Ustawy we współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi                    w art. 3 ust. 3 ustawy, prowadzącymi na terenie gminy działalność pożytku publicznego                   w zakresie odpowiadającym zadaniom gminy. Współpraca może mieć charakter finansowy                            i poza finansowy.

 

  1. Współpraca o charakterze finansowym, polegająca na zlecaniu realizacji zadań publicznych może odbywać się w formach:
  1. Powierzania wykonania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji;
  2. Wspierania wykonania zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji.

 

2. Współpraca poza finansowa w szczególności polega na:

  1. Wzajemnym informowaniu się o planowanych kierunkach działalności;
  2. Konsultowaniu z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi  w art. 3 ust. 3 ustawy, projektów, aktów normatywnych w dziedzinach     dotyczących  działalności statutowej tych organizacji;
  3. Konsultowaniu projektów, aktów normatywnych dotyczących sfery zadań publicznych, o której mowa w art. 7 ustawy, z radami działalności pożytku publicznego, w przypadku ich utworzenia;
  4. Tworzenia wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym,           złożonych z przedstawicieli organizacji pozarządowych, podmiotów       wymienionych w art. 3 ust. 3   ustawy oraz przedstawicieli właściwych organów administracji publicznej;
  5. Prowadzenie i aktualizacja wykazu organizacji pozarządowych i podmiotów       wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy;
  6. Nieodpłatne udostępnianie materiałów związanych ze wsparciem bądź powierzeniem   realizacji zadań publicznych, których realizacja odbywa się w drodze otwartego konkursu ofert.

 

Rozdział VI

Priorytetowe zadania publiczne

 

Na rok 2015 jako priorytetowe zostały określone zadania z następujących obszarów:

 

a) Wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu: na realizację zadania przewidziano kwotę 10.000,00zł

 

Zadania własne gminy o charakterze obowiązkowym

Nazwa zadania

Tryb realizacji

1. Organizacja zajęć sportowo – rekreacyjnych dla mieszkańców Gminy Dźwierzuty

2. Wspieranie szkoleń dla dzieci i młodzieży w zakresie kultury fizycznej i sportu;

3. Wspieranie dziecięcych i młodzieżowych reprezentacji klubów sportowych;

4. Wspieranie organizacji imprez sportowych dla dzieci i młodzieży;

5. Organizowanie imprez sportowych, propagowanie zdrowego stylu życia;

 

Otwarty konkurs ofert

 

b) Nauka i edukacja: na realizację zadania przewidziano kwotę 5.000,00zł

 

Zadania własne gminy o charakterze obowiązkowym

Nazwa zadania

Tryb realizacji

1. Współorganizowanie konkursów z zakresu edukacji dla dzieci i młodzieży;

2. Wspieranie działań służących rozwijaniu uzdolnień dzieci i młodzieży;

Otwarty konkurs ofert

 

c) zadania z zakresu pomocy społecznej: na realizację zadania przewidziano kwotę 16.000,00zł

Zadania własne gminy o charakterze obowiązkowym

Nazwa zadania

Tryb realizacji

1. Organizacja dowożenia dzieci niepełnosprawnych zamieszkałych w Gminie Dźwierzuty do Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym Koło w Biskupcu ul. Gdańska 1, 11 – 300 Biskupiec

2. Wspieranie osób niepełnosprawnych

 

Otwarty konkurs ofert

 

 

Rozdział VII

Okres realizacji programu

 

Program będzie realizowany w okresie od 01.01.2015r. do 31.12.2015r.

 

Rozdział VIII

Sposób realizacji programu

 

1. Realizacja zadań publicznych odbywa się poprzez przeprowadzenie otwartych konkursów ofert chyba, że przepisy odrębne przewidują inny tryb.

2. Otwarty konkurs ofert ogłasza się:

   - w Biuletynie Informacji Publicznej;

   - w siedzibie Urzędu Gminy w Dźwierzutach;

   - na stronie internetowej gminy.

3. Termin składania ofert nie może być krótszy niż 21 dni od dnia ukazania się ostatniego ogłoszenia.

4. Decyzję o wyborze ofert i wysokości dotacji podejmuje Wójt Gminy Dźwierzuty, po zasięgnięciu opinii Zespołu Doradczo - Konsultacyjnego, o której mowa w rozdzial

5. Oferty pod względem spełniania wymogów formalnych sprawdzane są przez Zespół Doradczo – Konsultacyjny.

6. Informacje o złożonych ofertach oraz ofertach niespełniających wymogów formalnych, jak również od odmowie lub udzieleniu dotacji na realizację zadań, będą podane do publicznej wiadomości w formie wykazu umieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej gminy oraz wywieszonego w siedzibie Urzędu Gminy w Dźwierzutach.

7. W przypadku kiedy organizacje otrzymały dotacje w wysokości niższej niż wnioskowana Wójt lub osoba przez niego upoważniona oraz realizator zadania dokonują uzgodnień, których celem jest doprecyzowanie warunków i zakresu realizacji zadania.

8. Każdy może żądać uzasadnienia wyboru lub odrzucenia oferty.

9. Przy składaniu ofert na uzupełnienie wkładu własnego organizacji wymaganego przy realizacji zadań ze źródeł zewnętrznych (krajowych i zagranicznych) projekty muszą być zbieżne z zadaniami gminy a wysokość dotacji nie może być wyższa niż wymagany wkład własny organizacji. Projekt otrzyma dofinansowanie jedynie w przypadku podpisania umowy z podmiotem finansującym zewnętrznym.

10. Organizacje mogą z własnej inicjatywy złożyć wniosek o realizację zadania publicznego zgodnie z art. 12 ustawy.

11. Na podstawie oferty realizacji zadania złożonej przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust.3 ustawy Wójt może zlecić wykonanie realizacji zadania                z pominięciem otwartego konkursu ofert, jeśli spełnione są łącznie następujące warunki:

  a) wysokość dofinansowania lub sfinansowania zadania nie przekroczy kwoty 10.000 zł

  b) zadanie ma być realizowane w okresie nie dłuższym niż 90 dni

  c) łączna kwota przekazana w ten sposób organizacji w danym roku kalendarzowym nie 

      może przekroczyć 20.000 zł

 

12. W zakresie rozpatrzenia oferty, o której mowa w pkt. 11 stosuje się art. 19a ustawy.

 

Rozdział IX

Wysokość środków planowanych na realizację programu

 

            W 2015 roku na realizację zadań publicznych objętym niniejszym programem planuje się przeznaczyć kwotę w wysokości 31.000,00 zł (słownie: trzydzieści jeden tysięcy złotych 00/100).

Ostateczną wysokość środków finansowych przewidzianych na realizację zadań publicznych zleconych organizacjom pozarządowym i podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy określi uchwała Rady Gminy w Dźwierzutach w sprawie przyjęcia budżetu gminy na 2015 rok.

 

Rozdział X

Sposób oceny realizacji programu

 

1. Wójt sprawuje kontrolę merytoryczną i finansową nad realizacją zadań publicznych przez organizacje poprzez:

  a) egzekwowanie przestrzegania postanowień zawartych w ustawie, umowach oraz             

     niniejszym programie,

 

  b) analizę i ocenę przedkładanych przez organizacje rozliczeń i sprawozdań,

  c) ocenę efektywności, rzetelności i jakości wykonania zadania,

 

  d) ocenę dotyczącą właściwego ujmowania w działaniach informacyjno-promocyjnych  

      informacji o dofinansowaniu lub sfinansowaniu realizacji zadania publicznego przez  

      gminę,

   e) egzekwowanie od organizacji wyjaśnień, zwrotu niewykorzystanych środków lub  

   wykorzystanych niezgodnie z umową.

2. Wójt Gminy Dźwierzuty przedstawia Radzie Gminy w Dźwierzutach sprawozdanie z realizacji programu za rok 2015 w terminie do 30 kwietnia 2016 r.

 

 

 

Rozdział XI

Sposób tworzenia programu oraz przebieg konsultacji

 

1. Przygotowanie programu obejmuje następujące działania:

  a) zebranie propozycji do projektu programu zgłaszanych przez organizacje pozarządowe;

  b) przygotowanie informacji na temat priorytetów w realizacji zadań publicznych oraz  

      wysokości planowanych środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań

      publicznych przez organizacje;

  c) opracowanie projektu programu;

2.Po uchwaleniu przez Radę Gminy w Dźwierzutach program umieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej.

 

 

 

Rozdział XII

Tryb powoływania i zasady działania zespołu Doradczo – Konsultacyjnego powołanego do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert

 

 

1 Zespół Doradczo – Konsultacyjny powołany jest przez Wójta w celu opiniowania ofert na realizację zadania publicznego.

2 W skład Zespołu Doradczo – Konsultacyjnego wchodzą:

            1). Po jednym przedstawicielu z komisji: Rewizyjnej, Budżetowej, Inicjatyw       Gospodarczych Rolnictwa oraz Bezpieczeństwa, Oświaty Wychowania oraz Opieki    Zdrowotnej, Rady Gminy w Dźwierzutach.

            2). Trzech członków desygnowanych przez Wójta

            3). Dwóch przedstawicieli organizacji pozarządowych z wyłączeniem przedstawicieli     organizacji, biorących udział w konkursie.

  1. Wójt określi tryb wyłaniania przedstawicieli podmiotów wymienionych w ust. 2 pkt. 3       w formie Zarządzenia.
  2. Kadencja członków Zespołu, którzy są przedstawicielami Rady oraz kadencja członków desygnowanych przez Wójta, trwa 4 lata i pokrywa się z kadencją Rady, natomiast kadencja przedstawicieli organizacji pozarządowych trwa 3 lata.
  3. Członkowie Zespołu wykonują swój mandat nieodpłatnie.
  4. Pracami Zespołu kieruje Przewodniczący, który jest wybierany na pierwszym posiedzeniu Zespołu z zastosowaniem postanowień ust. 25 rozdz. XII, na którym to również dokonuje się wyboru Wiceprzewodniczącego oraz Sekretarza.
  5. Zasady organizacji pracy Zespołu są identyczne jak zasady pracy komisji Rady Gminy w Dźwierzutach.
  6.  Zespół może zapraszać na swoje posiedzenia między innymi:

            1) Przedstawicieli gminnych jednostek organizacyjnych,

            2) Przedstawicieli organizacji pozarządowych;

            3) Ekspertów.

9. Do zadań Zespołu należy:

            1) Kreowanie koncepcji współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi

            2) Dokonywanie oceny współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi                 

                i przedstawienie jej wraz z wnioskami Wójtowi i Radzie.

            3) Dokonywanie oceny inicjatyw wspierających organizacje pozarządowe.

10. Współpraca z Wójtem w zakresie opiniowania wniosków o udzielenie organizacji pozarządowej grantu i komisjami Rady w zakresie opiniowania wniosków o udzielenie organizacji pozarządowej kontraktu oraz rozpatrywanie i opiniowanie innych spraw dotyczących współpracy z organizacjami pozarządowymi przekazywanych przez Radę lub Wójta.

11. Stałe monitorowanie oraz doskonalenie realizacji współpracy samorządu gminy                          z organizacjami pozarządowymi.

12. Przedkładanie Wójtowi do 30 sierpnia roku poprzedzającego propozycji dotyczących priorytetów oraz potrzeb finansowych w zakresie realizacji zadań gminy przez organizacje pozarządowe na przyszły rok budżetowy.

13. Wyrażanie opinii w istotnych sprawach dotyczących organizacji pozarządowych.

14. Za koordynację wszystkich spraw związanych ze współpracą gminy z organizacjami pozarządowymi odpowiedzialny jest Sekretarz Gminy.

15. Sekretarz Gminy przy współpracy referatów merytorycznie odpowiedzialnych:

            1). Klasyfikuje wnioski w ramach poszczególnych celów priorytetowych,

            2). Koordynuje współpracę z referatami merytorycznymi w zakresie uniknięcia                wielokrotnego finansowania z budżetu gminy tego samego projektu,

            3). Zapewnia kompleksową obsługę Zespołu,

            4). Przygotowuje projekty zarządzeń Wójta rozstrzygających konkursy,

            5). Tworzy rejestr projektów i zgłaszających je organizacji.

16. Referaty merytoryczne:

            1). Sporządzają wzory wniosków, projekty umów, rozliczają umowy, prowadzą nadzór merytoryczny, oraz kontrole realizowanych umów,

            2). Przesyłają Sekretarzowi Gminy informację z realizacji umów w terminach       półrocznych (do 31 stycznia roku następnego).

17. Szczegółowy wykaz celów priorytetowych i zadań zawierających się w obszarach wymienionych w w obrębie, których organizacje pozarządowe mogą podejmować współpracę z gminą ustala corocznie Wójt, po zasięgnięciu opinii Zespołu

18. Gmina może także zlecać organizacjom pozarządowym realizację zadań, w obszarach                 o których mowa w Rozdział VI, punkty a, b, c, w formie kontraktów w przypadku zadań                  o szczególnym znaczeniu społecznym lub zadań realizowanych przez okres dłuższy niż rok.

19. Wysokość środków na dany rok budżetowy przeznaczonych na małe dotacje, granty oraz na realizację kontraktów określa Rada w uchwale budżetowej.

20. Środki na realizację zadań w trybie małych dotacji, grantów i kontraktów wpisane są w uchwale budżetowej gminy oddzielnie dla każdego z tych trybów w planach finansowych referatów wraz z właściwą im klasyfikacją budżetową odpowiadających celom priorytetowym                         z adnotacją „współpraca z organizacjami pozarządowymi” z zaznaczeniem odpowiednio „mała dotacja”, „grant” lub „kontrakt”

21 Komunikat o możliwości zgłaszania do komisji konkursowej osób, reprezentujących organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust.3 ustawy, zostanie zamieszczony na stronie internetowej Urzędu Gminy w Dźwierzutach, Biuletynie Informacji Publicznej raz na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy.

22. Zespół może działać bez udziału osób wskazanych przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy, jeżeli:

   1) Żadna organizacja nie wskaże osób do składu Zespołu Doradczo-Konsultacyjnego lub

   2) Wskazane osoby nie wezmą udziału w pracach Zespołu,

   3) Wszystkie powołane w skład Zespołu osoby podlegają wyłączeniu na podstawie   

       ustawy.

23 Członkowie Zespołu z tytułu pracy w komisji nie otrzymują wynagrodzenia.

24. W pracach Zespołu mogą uczestniczyć z głosem doradczym specjaliści w dziedzinie, obejmującej zakres zadań publicznych, których dotyczy konkurs.

25. Funkcję przewodniczącego Zespołu Doradczo-Konsultacyjnego pełni jeden                                z przedstawicieli Wójta.

26. Pracami Zespołu kieruje przewodniczący, a w sytuacji jego nieobecności jego zastępca.

27. W przypadku nieobecności członków Zespołu posiedzenie odbywa się w zmniejszonym składzie, pod warunkiem, że bierze w nim udział nie mniej niż dwóch członków, w tym przewodniczący Zespołu lub jego Zastępca.

28. Zespół podejmuje rozstrzygnięcia zwykłą większością głosów.

29. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego, a w przypadku jego nieobecności – głos jego zastępcy.

30. Jeśli jest to konieczne do wyrażenia opinii, Zespół wzywa oferenta do złożenia wyjaśnień.

31. W przypadku braków formalnych Zespół wzywa oferenta do ich usunięcia w wyznaczonym terminie, w granicach przewidzianych ustawą.

32. Z prac Zespołu sporządza się protokół obejmujący w szczególności:

            1) liczbę zgłoszonych ofert,

            2) opinię w zakresie spełniania przez oferty warunków konkursu oraz ich jakości             merytorycznej,

            3) propozycję rozstrzygnięcia konkursu, w tym proponowany podział środków    przewidzianych ogłoszeniem o otwartym konkursie ofert pomiędzy poszczególne

            oferty.

33. Protokół prac Zespołu podpisują wszyscy członkowie biorący udział w jej posiedzeniu.

34. Do zadań Zespołu należy:

            1) ocena ofert pod względem formalnym oraz merytorycznym z uwzględnieniem            kryteriów określonych w treści ogłoszenia konkursowego,

            2) przygotowanie propozycji wyboru ofert i podziału środków pomiędzy             oferentów,

           3) sporządzenie protokołu z prac komisji oraz przekazanie go Wójtowi.

35. Ostatecznego wyboru najkorzystniejszej oferty lub ofert, wraz z decyzją o wysokości przyznanej dotacji, dokonuje Wójt.

36. W przypadku przyznania dotacji innej niż wnioskowana podmiot dokonuje korekty kosztorysu.

37. Podpisanie umów z podmiotami nastąpi po rozstrzygnięciu ofert, w terminie uzgodnionym przez strony.

 

Rozdział XIII

 

Regulamin przyznania środków finansowych na realizację zadań dla organizacji pozarządowych

 

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

1. Decyzję o przyznaniu środków finansowych na realizację zadań dla organizacji pozarządowej  podejmuje Wójt.

2. Dofinansowanie z budżetu gminy może być przyznane organizacji pozarządowej podmiotowi posiadającemu osobowość prawną, nie zaliczonemu do sektora finansów publicznych i nie działającemu w celu osiągnięcia zysku, na cele publiczne związane                          z realizacją jej zadań.

3. Przewiduje się następujące formy dofinansowania działań organizacji pozarządowych:

 

   1) małe dotacje,

   2) granty,

   3) kontrakty.

 

4. Ta sama organizacja może ubiegać się równocześnie o małą dotację i finansowanie realizacji innych zadań w formie grantu lub kontraktu.

 

5. Z budżetu gminy może być udzielona tylko jedna mała dotacja albo jeden grant albo jeden kontrakt na realizację konkretnego projektu. Za projekty wykluczające się uznaje się te, które są zbieżne tematyką i terminami realizacji.

 

6. Rada na wniosek Wójta może nadać organizacji pozarządowej działającej na terenie gminy status organizacji o szczególnym znaczeniu dla gminy.

 

7. Małe dotacje, granty i kontrakty nie mogą być przyznawane na:

 

   1) prowadzenie działalności gospodarczej,

   2) działalność partyjną i polityczną,

   3) budowę,

   4) zakup gruntów,

   5) zakup środków trwałych,

   6) pokrycie kosztów utrzymania biura organizacji, nie związanych z realizacją  zadania.

 

 

8. Składanie przez organizację wniosków o dofinansowanie tego samego przedsięwzięcia jednocześnie w kilku referatach merytorycznych pozbawia daną organizację możliwości otrzymania dofinansowania z budżetu gminy przez okres najbliższych 3 lat.

 

 

9. Wnioskodawca który otrzymał z gminy dotację na realizację zadania zobowiązany jest do zamieszczenia we wszystkich swoich materiałach informacyjnych zapisu o dofinansowaniu programu przez gminę.

 

 

MAŁE DOTACJE

 

 

  1.  Przez małe dotacje należy rozumieć możliwość dofinansowania przez Wójta:
  1. realizacji zadań wynikających z działalności statutowej organizacji pozarządowej,
  2. projektów jednorazowych, o ile zadania te mieszczą się w obszarach, o których            mowa w Rozdziale VI, punkty a, b, c.

2. Wójt mając na uwadze wysokość środków, o których mowa w Rozdziale VI, punkty a, b, c ustala corocznie maksymalne kwoty dofinansowania zadań i projektów w formie małych dotacji.

 

3. Dla organizacji o szczególnym znaczeniu dla gminy, Wójt w porozumieniu z Zespołem może ustalić wyższe niż maksymalne kwoty dofinansowania zadań w formie małych dotacji przyznawanych na realizację zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 1.

 

4. Informacje, o których mowa w ust. 2 i 3 wraz z informacją o miejscu składania wniosków Wójt podaje do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń w urzędzie oraz publikacje na stronie internetowej gminy.

 

5. Na dofinansowanie zadań - tzw. małych dotacji - organizacja może uzyskać dofinansowanie do 80% całkowitego kosztu realizacji zadań. Do kosztu realizacji zadań nie można wliczać wkładu w postaci świadczeń materiałowych i świadczenia pracy przez wolontariuszy.

 

6. Mała dotacja jest przyznawana w oparciu o uproszczoną procedurę, która przedstawia się następująco:

 

            1). Organizacja pozarządowa, ubiegająca się o dofinansowanie zadania ze środków        budżetu gminy, składa wniosek do referatu merytorycznie właściwego dla przedmiotu      wniosku,

 

            2). Referat sprawdza wniosek pod względem formalnym i merytorycznym, opiniuje                   i w ciągu 21 dni od daty otrzymania wniosku, przekazuje do akceptacji Wójtowi,

 

            3). Po uzyskaniu akceptacji Wójta, przygotowuje umowę z wnioskodawcą na      realizację zadania,

 

            4). Umowa, o której mowa w pkt.3, podpisana przez upoważnionych przedstawicieli      wnioskodawcy i Wójta, określać będzie w szczególności:

 

               a) cel i sposób jego realizacji,

               b) szczegółowe zadania, do wykonania których wnioskodawca się zobowiązuje,

               c) formę i terminy przekazania organizacji środków finansowych,

               d) formę i terminy rozliczenia przekazanych środków,

               e) termin kontroli wykonania przedmiotowej umowy,

               f) formę i terminy zwrotu niewykorzystanych środków,

               g) pouczenie odnośnie sankcji w przypadku stwierdzenia niegospodarności lub                   wydatkowania przez organizację przekazanych środków niezgodnie z  

                   przeznaczeniem   określonym w umowie lub w przypadku braku rozliczenia 

                   przekazanych środków w określonym umową terminie.

 

7. Wzór obowiązkowych dokumentów, w tym: wniosku o małą dotację, umowy o udzieleniu małej dotacji oraz formularz sprawozdania przygotowuje właściwy referat merytoryczny. Wzory dokumentów podlegają zatwierdzeniu przez Wójta.

 

 

8. Wykaz organizacji, które otrzymały małą dotację zawierający nazwę wnioskodawcy           i wysokość przyznanej kwoty małej dotacji podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy, na jego stronach internetowych w terminach:

 

            1) do 30 lipca dla małych dotacji przyznanych w I półroczu danego roku,

            2) do 30 stycznia roku następnego dla małych dotacji, które zostały przyznane w II        półroczu danego roku.

9. Organizacja jest zobowiązana do przedstawienia właściwemu referatowi merytorycznemu rozliczenia umowy w terminach i trybie określonym w umowie, jednak nie później niż do dnia 10 stycznia roku następującego po roku, w którym realizowano zadanie.

 

            1). Rozliczenie następuje poprzez przedłożenie sprawozdania merytoryczno-        finansowego wraz z załączonymi kserokopiami dokumentów księgowych (np. faktura VAT, rachunek, itp.) oraz ich oryginałami do wglądu.

 

            2). W rozliczeniu organizacja winna udokumentować wysokość własnego wkładu           finansowego, materiałowego i pracy wolontariuszy- w wysokości deklarowanej we        wniosku oraz przedłożyć inne, wymagane dokumenty potwierdzające realizację           zadania (listy uczestników, protokoły rozdania nagród itp.).

 

            3). Na wezwanie referatu merytorycznie właściwego organizacja ma obowiązek uzupełnić brakujące dokumenty i udzielić wyczerpujących informacji.

 

 

10. W przypadku stwierdzenia niegospodarności lub wydatkowania przez organizację przekazanych środków w sposób niezgodny z przeznaczeniem określonym w umowie lub     w przypadku braku rozliczenia przekazanych środków w określonym umową terminie, gminie przysługuje zwrot środków wraz z ustawowymi odsetkami, licząc od daty przekazania środków.

 

            1). Wójt może w przypadku, o którym mowa w pkt. 10 pozbawić organizację prawa       do ubiegania się o przyznanie małej dotacji na okres do trzech lat.

 

11Wnioski o przyznanie pomocy finansowej w formie małej dotacji można składać przez cały rok, jednak nie później niż do dnia 30 listopada roku w którym ma być przyznana mała dotacja.

 

GRANTY

 

 

1. Przez grant należy rozumieć dofinansowanie projektu realizowanego przez organizację pozarządową w ramach priorytetów, o których mowa w Rozdz. VI punkty a, b, c.

 

2.Grant przyznawany jest maksymalnie na jeden rok.

 

3. Konkursy grantowe ogłaszane są raz do roku.

 

4. Kryteria oceny projektów grantowych określa Wójt w porozumieniu z Zespołem. Kryteria oceny projektów winny w szczególności uwzględniać:

 

  1. merytoryczną wartość projektu,
  2. jego zbieżność z hierarchią potrzeb i zadań   gminy,
  3. wymierne korzyści płynące dla mieszkańców gminy,
  4. koszty projektu, w tym:

                        a) wysokość wkładu własnego wnioskodawcy,

                        b) udział innych źródeł finansowania,

                        c) strukturę wydatków.

            4) perspektywę kontynuacji projektu i potencjalne źródła jego dalszego finansowania,

            5) stosunek ponoszonych nakładów do długofalowych efektów projektu,

            6) dokonania wnioskodawcy,

            7) dotychczasową współpracę z samorządem,

            8) współpracę z innymi instytucjami publicznymi,

            9) zgodność celów projektu z celami statutowymi wnioskodawcy.

 

 

5.Procedura przyznania grantu dla organizacji pozarządowej przedstawia się następująco:

 

            1) organizacje ubiegające się o wsparcie finansowe z budżetu gminy składają wnioski     w miejscu wskazanym w ogłoszeniu,

 

            2) referat merytorycznie właściwy dla przedmiotu wniosku sprawdza wnioski pod          względem formalnym i merytorycznym, i w razie stwierdzenia ewentualnych braków,          wzywa zainteresowanych do ich usunięcia w terminie do 14 dni pod rygorem nie      rozpatrywania wniosków,

 

            3) poprawne wnioski są ocenianie przez Zespół. Zespół tworzy listy rankingowe projektów zgłoszonych w ramach poszczególnych konkursów grantowych i  przedstawia listy do zatwierdzenia Wójtowi.

 

            4) członek Zespołu będący członkiem organizacji starającej się o przyznanie grantu nie może brać udziału w pracach Zespołu dotyczących opiniowania projektu tej organizacji.

 

            5) Wójt na wniosek Zespołu podejmuje w drodze zarządzenia ostateczną decyzję o        przyznaniu grantów i ich wysokości.

 

            6) treść zarządzenia Wójta przyznającego granty podlega ogłoszeniu w Biuletynie           Informacji Publicznej raz na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy i zawiera      następujące     dane: nazwę wnioskodawcy, decyzję    podjętą w sprawie      złożonego     wniosku, wysokość grantu lub powód odrzucenia   wniosku.

 

            7) właściwe merytorycznie referaty niezwłocznie po podpisaniu zarządzenia informują   organizacje o przyznanym grancie, podając informację dotyczącą miejsca i terminu        uzgodnienia warunków umowy. Wnioskodawcy, których wnioski zostały rozpatrzone         negatywnie, również otrzymują informację zawierającą powód odrzucenia wniosku.

            8) umowa, o której mowa w pkt 7, podpisana przez upoważnionych przedstawicieli        wnioskodawcy i Wójta, określała będzie w szczególności:

 

                        a) cel i sposób jego realizacji,

                        b) szczegółowe zadania, do wykonania, których wnioskodawca się                                       zobowiązuje,

                        c) formę i terminy przekazania środków organizacji,

                        d) formę i terminy rozliczenia przekazanych środków,

                        e) ewentualny sposób i termin kontroli wykonania przedmiotowej umowy,

                        f) formę i terminy zwrotu niewykorzystanych środków,

                        g) pouczenie odnośnie sankcji w przypadku stwierdzenia niegospodarności lub                   wydatkowania przez organizację przekazanych środków niezgodnie z                                  przeznaczeniem  określonym w umowie lub w przypadku braku                                    rozliczenia przekazanych środków w określonym umową terminie.

                        h) pouczenie o konieczności prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej                   środków otrzymanych na realizację zadania i wydatków związanych z jego                           realizacją oraz sankcjach wynikających z nieprzestrzegania obowiązków                        umownych,

 

            9) przyznane granty nie mogą być wykorzystane na inny cel od przedstawionego we      wniosku i określonego w umowie, a prawa i obowiązki stron nie mogą być    przenoszone na osoby trzecie,

 

            10) w sytuacji, gdy pula przeznaczona na granty nie zostanie rozdysponowana w            całości, przewiduje się ogłoszenie II edycji. Procedura postępowania o udzielenie        grantu w II edycji jest identyczna jak procedura dla I edycji, z tym, że ogłoszenie      konkursu grantowego przypada w roku realizacji grantu.

 

6. Wnioski, które zostały odrzucone z powodu wyczerpania się środków, mogą być ponownie składane.

 

7. Wnioskowana kwota dofinansowania nie może przekraczać 80% całkowitego kosztu projektu. Dofinansowanie organizacji w postaci tzw. grantu w wysokości 100% całkowitego kosztu realizacji zadań jest możliwe jeżeli jej wkładem własnym będą: praca wolontariuszy lub materiały, na poziomie 20% wartości zadania.

 

8. Wzór obowiązkowych dokumentów, w tym: wniosku o dotację, umowy o udzieleniu grantu oraz formularz sprawozdania przygotowuje właściwy referat merytoryczny. Wzory dokumentów podlegają zatwierdzeniu przez Wójta.

 

9. Organizacja pozarządowa, która otrzymała grant zobowiązania jest do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej środków otrzymanych na realizację zadania oraz wydatków związanych z jego realizację.

 

10. W przypadku nie prowadzenia ewidencji, o której mowa w ust. 1 kwota przelanej dotacji podlega zwrotowi do budżetu gminy w terminie do 14 dni od chwili stwierdzenia tego faktu z uwzględnieniem ustawowych odsetek naliczanych od chwili przekazania środków na rachunek bankowy organizacji.

 

11.Organizacja jest zobowiązana do przedstawienia referatowi merytorycznie odpowiedzialnemu rozliczenia umowy w terminach i trybie określonym w umowie, jednak nie później niż do dnia 10 stycznia roku następującego po roku, w którym realizowano zadanie.

 

12. Rozliczenie następuje poprzez przedłożenie sprawozdania merytoryczno-finansowego wraz z załączonymi kserokopiami dokumentów księgowych (np. faktura VAT, rachunek, itp.) oraz ich oryginałami do wglądu.

 

13. W rozliczeniu organizacja winna udokumentować wysokość własnego wkładu finansowego, materiałowego i pracy wolontariuszy- w wysokości deklarowanej we wniosku oraz przedłożyć inne, wymagane dokumenty potwierdzające realizację zadania.

 

14. Na wezwanie referatu merytorycznie odpowiedzialnego organizacja ma obowiązek uzupełnić brakujące dokumenty i udzielić wyczerpujących informacji.

 

15. W przypadku stwierdzenia niegospodarności lub wydatkowania przez organizację przekazanych środków w sposób niezgodny z przeznaczeniem określonym w umowie lub w przypadku braku rozliczenia przekazanych środków w określonym umową terminie, gminie przysługuje zwrot środków wraz z ustawowymi odsetkami, licząc od daty przekazania środków.

 

16. Wójt może w przypadku, o którym mowa w ust. 15 pozbawić organizację prawa do ubiegania się o przyznanie grantu na okres do trzech lat.

 

 

KONTRAKTY

 

 

1. Wójt może zlecać wykonanie zadań w formie kontraktów przez:

1)   udzielenie organizacjom pozarządowym zamówienia publicznego w trybie ustawy      z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 poz. 907),

2)   ogłoszenie oferty w trybie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2010 roku w sprawie wzoru oferty i ramowego wzoru umowy dotyczących realizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania      (Dz. U. z 2011 Nr 6 poz. 25).

 

2. Ogłoszenia zadań do realizacji w trybie kontraktu dokonują właściwe referaty merytoryczne we współpracy z Sekretarzem Gminy.

 

3. Udzielenie kontraktu organizacji pozarządowej podlega każdorazowo opiniowaniu przez Zespół oraz właściwe merytorycznie Komisje Stałe Rady.

 

4. Kontrakty mogą być zawierane maksymalnie na okres do trzech lat i są aneksowane każdego roku, zgodnie z obowiązującymi przepisami upoważniającymi Wójta do zawierania wieloletnich umów w ramach wydatków bieżących.

 

5. Organizacja jest zobowiązana do przedstawienia właściwemu referatowi merytorycznemu rozliczenia środków otrzymanych w danym roku na realizację zadania w terminach i trybie określonym w umowie, jednak nie później niż do dnia 10 stycznia roku następującego po roku, w którym otrzymała środki.

 

6. W przypadku stwierdzenia niegospodarności lub wydatkowania przez organizację przekazanych środków w sposób niezgodny z przeznaczeniem określonym w umowie lub w przypadku braku rozliczenia przekazanych środków w określonym umową terminie, gminie przysługuje zwrot środków wraz z ustawowymi odsetkami, licząc od daty przekazania środków.

 

7. Wójt może w przypadku, o którym mowa w ust. 6 pozbawić organizację prawa do ubiegania się o przyznanie kontraktu na okres do 3 lat.

 

8. Organizacje mogą również z własnej inicjatywy wystąpić z ofertą realizacji zadania.

 

9.Wójt przedstawia Radzie informację o udzielonych małych dotacjach, grantach i kontraktach oraz o stopniu ich wykorzystania w rocznym sprawozdaniu z wykonania budżetu.

 

Rozdział XIV

Informacja o sposobie tworzenia programu

 

Niniejszy program został utworzony po przeprowadzeniu konsultacji i przy współudziale organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie działających na terenie Gminy Dźwierzuty.

 

Rozdział XV

Postanowienia końcowe

 

W zakresie nieuregulowanym niniejszym programem, do współpracy gminy  z organizacjami pozarządowymi stosuje się przepisy ustawy o działalności pożytku i wolontariacie z ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jednolity Dz. U. 2014 poz. 1118 ze zm.), w sprawach spornych ostatecznego rozstrzygnięcia dokonuje Wójt Gminy.

powrot
Podmiot publikującyUrząd Gminy w Dźwierzutach
WytworzyłAnna Dudzińska - Inspektor ds. Obsługi Rady Gminy2015-07-16
Publikujący Krzysztof Kołakowski - Administrator BIP 2015-07-16 10:18
Modyfikacja Krzysztof Kołakowski - Administrator BIP 2015-07-16 10:20
Urząd Gminy w Dźwierzutach
Urząd Gminy w Dźwierzutach, ul. Niepodległości 6, 12-120 Dźwierzuty , tel. (89) 621-12-32 , e-mail: info@ug-dzwierzuty.pl
Wygenerowano: 08 maja 2024r. 22:23:05
[ X ]
Nowe zasady dotyczące cookies W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.